Lessen uit 10 jaar ondernemen
23 augustus 2010. 26 jaar was ik toen ik als student de Kamer van Koophandel binnenstapte en als ondernemer weer naar buiten kwam. Mijn eigen webshop was officieel! Omdat ik in Brabant woonde maar in Utrecht studeerde leek een webwinkel me de perfecte bijbaan. En dat was het! Werken aan de webshop deed ik in de trein onderweg naar de universiteit, in tussenuren en in de avonden en weekenden. Heerlijk vond ik het om eigen baas te zijn en te werken wanneer het mij uit kwam.
Toen ik twee jaar later afstudeerde en fulltime in loondienst ging werken verkocht ik de webwinkel. Het was niet meer te combineren. Het promotieplatform voor webwinkeliers dat ik ook in 2010 opgericht heb, hield ik wel. Al snel kwam ik er achter dat een loondienstbaan echt niks voor mij was. Ik ging verder met het promotieplatform, als fulltime ondernemer én kersverse moeder. Ondertussen kreeg ik steeds vaker vragen van webwinkeliers. Bijvoorbeeld over hoe zij hoog in Google konden komen en hoe ze meer klanten konden krijgen. Ik ben gaan bloggen over mijn ervaringen met mijn eigen webwinkel en het promotieplatform en uiteindelijk is daar mijn bedrijf Succes met je Webshop uit ontstaan.
10 jaar ondernemer
Deze maand ben ik 10 jaar ondernemer. In de afgelopen 10 jaar heb ik 2 succesvolle webwinkels en het promotieplatform gerund en heb ik mijn adviesbureau Succes met je Webshop opgezet. Sinds 2018 run ik alleen dit adviesbureau nog, omdat ik hiermee mijn ideale baan gecreëerd heb. Ik geniet er nog elke dag van om andere webwinkeliers te mogen helpen en ga nooit met tegenzin aan het werk!
Ter ere van mijn jubileum deel ik de 10 belangrijkste lessen die ik leerde in 10 jaar ondernemerschap. Doe er je voordeel mee 😉
1. Niet opgeven als het lastig wordt
Een van de belangrijkste lessen die ik leerde is dat je als ondernemer nooit mag opgeven. Ook niet als het lastig wordt. Pieken en dalen horen er bij en intussen heb ik ondervonden dat de dips de meest waardevolle en leerzame momenten zijn. Dát zijn de momenten dat je gedwongen wordt om kritisch te kijken naar je bedrijf, je omzet, je kosten en vooral naar jezelf. Dat zijn ook de momenten waarop je gedwongen wordt om actie te ondernemen en uit je comfortzone te stappen. Zodat je vervolgens weer een piek meemaakt. Door continu door te zetten, door te reflecteren op je acties en je cijfers goed in de gaten te houden kun je je bedrijf uit elke dip krijgen.
Natuurlijk heb ik ook genoeg dingen gedaan die totaal niet succesvol waren. Zoals mijn eerste advertentiecampagnes. Ik had er toen voor kunnen kiezen om op te geven, om maar niet meer te adverteren. Maar dan had ik de groei van mijn bedrijf tegengehouden. En ook heb ik een periode meegemaakt waarin mijn winst nauwelijks hoog genoeg was om mezelf een inkomen uit te betalen. Met een baby en een man in de zorg (wat niet echt topsalaris geeft), geen ideale situatie. Ik had op kunnen geven en weer in loondienst kunnen gaan. Maar was ik daarvan gelukkig geworden? Ik denk het niet. In plaats van het op te geven heb ik gekeken naar wat ik anders kon doen, zodat het wél zou lukken. En aangezien mijn bedrijf er nu beter voor staat dan ooit, kan ik zeggen dat dat gelukt is 😊.
2. Ondernemen kun je niet alleen
Ik ben heel ver gekomen door alles zelf uit te zoeken en door talloze trainingen te volgen. Maar als je echt wil doorgroeien dan heb je hulp nodig van iemand die verder is dan jij. Iemand die je coacht en je kritisch naar je bedrijf laat kijken. Vorig jaar zat ik voor mijn gevoel op de top van wat ik zelf kon bereiken. Ik kwam niet meer verder en had geen idee waar dat aan lag. Ik besloot op zoek te gaan naar een businesscoach die zelf al op het punt is waar ik naar toe wil groeien. Qua omzet, maar ook qua mindset en de wijze waarop het bedrijf gerund wordt. Per toeval kwam ik Daniëlle tegen en zonder twijfels stapte ik in haar mastermind traject van meer dan tienduizend euro. Ik moest wel even slikken van dit bedrag, maar ik kan nu zeggen dat dit absoluut de beste investering is die ik in de afgelopen 10 jaar gedaan heb. Het traject is nog niet afgelopen maar ik heb mijn investering al ruimschoots terugverdiend. En nog beter dan dat: Daniëlle heeft me geholpen om verder buiten mijn comfortzone te treden en dingen te doen die ik eerst niet voor mogelijk hield omdat ik het te eng vond (zoals webinars geven en verkoopgesprekken voeren). Van de skills die zij me leert profiteer ik de rest van mijn carrière.
Als ik geen coach had ingeschakeld had ik nu waarschijnlijk nog steeds aan mijn ‘top’ gezeten, terwijl ik nu alweer zo veel stappen verder ben.
3. Je kunt niet zonder businessbuddy’s
Om nog even door te gaan op het vorige punt… ik heb in de afgelopen jaren niet alleen veel geleerd van de coaches die ik gehad heb, maar juist ook van andere ondernemers. Het is super waardevol om te kunnen sparren met andere online ondernemers. Mensen die weten hoe het spelletje werkt, die precies weten hoe moeilijk het soms kan zijn, waarmee je ideeën kunt uitwisselen, maar waarmee je ook je successen kunt delen.
Door de jaren heen heb ik verschillende buddy’s gehad. Met sommigen heb ik heel intensief contact en sturen we soms dagelijks appjes. Met anderen ga ik een keer per maand lunchen en weer een ander spreek ik onregelmatig, net hoe het uit komt. Ik heb ook wel eens afscheid genomen van buddy’s, omdat we elkaar ontgroeiden. Voor mij werkt het het beste om te sparren met ondernemers die op hetzelfde niveau werken en vergelijkbare doelen hebben, zodat je elkaar kunt blijven uitdagen om het beste uit jezelf en je bedrijf te halen.
Het vormen van buddy’s is ook iets dat we stimuleren bij onze klanten, want ook als webwinkelier is het mega waardevol om te kunnen sparren met een collega.
4. Grip op je cijfers
Wat voor bedrijf je ook runt, als je jouw doelen wil behalen en een groei wil doormaken, dan is het essentieel dat je grip hebt op je cijfers. Dat je op elk moment weet hoe je bedrijf er voor staat. Ik heb een uitgebreid Excelbestand dat ik wekelijks bijwerk. Hierin verzamel ik alle data over mijn bedrijf. De omzet per dienst, de kosten die ik maak, statistieken van de website en de online leeromgeving, resultaten van de verkoopgesprekken en webinars, aantal nieuwe inschrijvingen op mijn mailinglijst (per weggever). Echt alles verzamel ik hier. Dit document is zo ontzettend waardevol geworden, hierop stuur ik mijn bedrijf. Als ik nu terugkijk heb ik te lang ‘zomaar wat gedaan’. Als ik opnieuw zou beginnen dan zou ik vanaf dag 1 starten met dit Excelbestand. Alleen als je grip hebt op je cijfers kun je je bedrijf structureel laten groeien en kun je op tijd bijsturen als dat nodig is.
5. Jezelf zichtbaar maken
Ik heb lang de angst gehad voor zichtbaarheid. Ik hield me te veel bezig met ‘wat mensen wel van me zouden denken’. Hierdoor bereikte ik minder mensen met mijn boodschap dan ik eigenlijk wilde. Sinds ik dit los heb kunnen laten is het ondernemen zoveel leuker geworden én is mijn bedrijf harder gegroeid dan ooit. Mensen kopen van mensen, niet van een logo. Dit zeg ik altijd tegen mijn klanten, maar zelf verschool ik me toch liever achter mijn logo. Tot twee jaar geleden! Ik heb stap voor stap mijn angst overboord gezet en ben mezelf zichtbaarder gaan maken op mijn website en op sociale media. Vooral door foto’s van mezelf bij de posts te plaatsen en webinars te gaan geven. Video’s opnemen vind ik nog steeds spannend, maar ik ben er van overtuigd dat ik binnenkort ook die angst zal overwinnen.
6. Durf taken uit te besteden
Als ondernemer heb je behoorlijk wat taken te doen. Vaak denken we dat we zelf overal goed in zijn. Ik tenminste wel.. maar in werkelijkheid is dat natuurlijk helemaal niet zo. En ik vind ook niet alles even leuk om te doen. Ik heb een tijdje bij gehouden welke werkzaamheden ik allemaal deed en hoe leuk ik deze werkzaamheden vond. Hieruit kwam een duidelijke lijst met taken waar ik niet echt gelukkig van werd. Ik had al eerder eens wat met een VA (virtual assistant) geprobeerd, maar dat bleek geen succes. Toen kwam ik Amy tegen en we besloten we de samenwerking aan te gaan. Sinds 2,5 jaar is ze nu mijn rechterhand en ik zou nooit meer anders willen. De taken die ik niet leuk vind om te doen en waarin ik minder goed ben zijn juist de dingen waar zij wél gelukkig van wordt. Hierdoor houd ik tijd over voor dingen waar ik zelf energie van krijg en is er meer tijd om me met de inhoud van mijn werk bezig te houden. Hierdoor is de kwaliteit van mijn dienstverlening verbeterd en dat is natuurlijk ook fijn voor mijn klanten. 😊
7. Stap uit je comfortzone
Ik heb dit eerder al even genoemd. Sinds ik vaker uit mijn comfortzone stap en deze steeds verder oprek, merk ik dat dat mijn bedrijf – en mezelf als persoon – ten goede komt. Als je nooit eens iets doet dat je spannend vindt, dan kom je uiteindelijk niet verder. Echte groei zit buiten je comfortzone. Als ik terugkijk waren er best wat dingen die ik uit angst niet deed. Ik was niet zichtbaar, ik durfde geen webinars te geven en aan verkoopgesprekken begon ik al helemaal niet. Daar huurde ik liever iemand voor in. Sinds ik over die angsten heen ben gestapt is mijn bedrijf enorm gegroeid. Ik vind het nu zelfs leuk om webinars te geven. Ik had niet gedacht dat ik dat ooit zou kunnen zeggen.
8. Je bedrijf is nooit perfect
Doelen stellen is iets waarvan ik vind dat iedere ambitieuze ondernemer dat zou moeten doen. Je zal dan al snel merken dat je bedrijf nooit perfect of ‘af’ is. Ook al behaal je al je doelen, je groeit met je bedrijf mee en gaat dus weer nieuwe doelen stellen. En ook een website is nooit af. Zo dacht ik in 2018, na het bouwen van een nieuwe website, dat deze eindelijk klaar was. Maar ondertussen had ik al weer zoveel nieuwe dingen bedacht, dat ik het nu maar heb losgelaten dat mijn bedrijf ooit perfect zal zijn. Er is altijd wel iets te verbeteren of een nieuw idee dat doorgevoerd kan worden. En precies dat maakt ondernemen voor mij zo leuk. Het is altijd in beweging en wordt nooit saai.
9. Zorg voor jezelf
Wat is het belangrijkste in jouw bedrijf? Dat zijn niet je producten. Het is niet je website. Dat ben jij zelf. Vergeet dus niet om genoeg tijd voor jezelf in te plannen. Ik denk dat een van de grootste valkuilen van ondernemen is dat je altijd maar door gaat. Zeker als je vanuit huis werkt is je werk er altijd. Door af en toe tijd voor jezelf te nemen en even iets anders te doen dan werken zorg je er voor dat je balans houdt tussen werk en privé. Door even met iets anders bezig te zijn creëer je ruimte in je hoofd en ontstaan er makkelijker nieuwe ideeën. Als ik met een zakelijk probleem worstel of een moeilijke beslissing die ik moet nemen en ik kom er niet uit, gun ik mezelf een ochtend of middag rust. Even weg van het werk, iets leuks doen of gewoon een boek lezen. Daarna vallen de puzzelstukken vaak vanzelf op hun plek.
Toen ik me dit realiseerde ben ik direct gestopt met werken in de avonduren en weekenden. Deze momenten zijn nu voor mezelf en mijn gezin, wat ook mijn werk ten goede komt. Ik ben bovendien productiever gaan werken, want mijn werk moet om 17.00 uur af zijn, in plaats van dat ik denk ‘dat doe ik vanavond nog wel even’.
10. Vier je successen
De laatste les die ik in dit blog wil noemen, maar die zeker niet onbelangrijk is: vier je successen. Allemaal. Hoe klein ook. Groeien doe je niet van de ene op de andere dag. Dat gaat met kleine stappen. Door bij elke stap even stil te staan en hiervan een klein feestje te maken blijf ik mezelf motiveren om weer een volgende stap te zetten. Zeker als ik uit mijn comfortzone moet gaan om iets te bereiken. Ik maak er geen enorm feest van, maar ik beloon mezelf bijvoorbeeld wel met een interessant boek, een bos bloemen of gewoon een complimentje aan mezelf. Het maakt niet zoveel uit wat je doet, als je maar wel even stil staat bij elk succes dat je behaalt. Succes komt niet aangewaaid, ondernemen is keihard werken.
Dank je wel
Dit waren de belangrijkste lessen die ik in 10 jaar ondernemerschap geleerd hebt. Hopelijk heb ik jou met dit blog geïnspireerd om ook 100% voor je bedrijf te gaan en het maximale er uit te halen. Nu ik toch je aandacht heb (geweldig dat je tot hier gelezen hebt!) wil ik jou bedanken voor het feit dat je mijn blogs of nieuwsbrieven leest, dat je meedoet met mijn webinars en challenges of dat ik je op een andere manier mag helpen met het laten groeien van je webwinkel. Mede dankzij jou heb ik een droombaan!
Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.