Achter de schermen: Blitz Ontwerpt

Liseth Blitz-Thorenaar startte in 2011 haar eigen bedrijf, Blitz Ontwerpt, en vond het wel een leuk idee dat mensen ook ‘vrije’ ontwerpen van haar hand konden kopen. Zelf is ze een ‘stationery gek’ waardoor de keuze voor mooie ansichtkaarten en meer stationery snel was gemaakt! Direct met de start van haar bedrijf is ook haar webshop online gegaan.

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

“Mijn webwinkel is een onderdeel van mijn bedrijf Blitz Ontwerpt, waarin ik grafisch ontwerper en illustrator ben. Het verschilt dus per week, hoeveel bestellingen er binnen komen. En of ik bezig ben met het ontwerpen van een nieuwe kaart/collectie.”

“Ik ontwerp en illustreer voor Blitz Ontwerpt en bekijk meestal na de lunch mijn bestellingen in mijn shop. Ik zorg dan dat ik dezelfde dag mijn bestellingen verstuur, en uiterlijk binnen 2 dagen. Ik heb een brievenbus hier bij mij in de straat staan voor mijn brievenbuspakjes en voor de pakketten rij ik naar het dorp. De werkzaamheden passen bij mij goed in mijn werktijd, en in mijn bedrijf. Dat loopt altijd mooi samen. En ik heb nog wel eens iemand die voor mij naar de Post rijdt ;).”

Uitdagingen

Liseth geeft aan dat er ook een minder leuke kant zit aan het runnen van een webshop. “De verzendkosten blijven maar omhoog gaan. Ook is het regelen van een vervanger tijdens de vakantie voor het runnen van mijn webshop best een uitdaging. Gelukkig heb ik mijn lieve zusje, zij wil altijd wel helpen. Alleen als we tegelijk op vakantie zijn, is dat een flinke uitdaging. Gelukkig is dat in al die jaren dat ik mijn webshop heb, altijd goed gekomen!”

Feestje

En wat is dan het allerleukste? “Het leukste is het ontwerpen van mijn collectie natuurlijk, maar ook zeker het inpakken van de bestellingen. Daar maak ik altijd een feestje van, leuk toch om een mooi pakketje in je brievenbus te ontvangen? Het mag altijd een feestje zijn om je bestelling open te maken!”

Ideale klant

Liseth vertelt hoe ze zichzelf onderscheidt van haar concurrenten; “Dat vind ik altijd een lastige. Ik geloof erin, dat als je maakt waar jij van houdt, je vanzelf je ideale klant aantrekt. Er zijn altijd mensen die je werk mooi vinden en die er niet van houden. Leuk om te zien dat ik zo ook een groep vaste klanten heb gekregen! Ik blijf nieuwe bezoekers trekken via mijn social media en nieuwsbrieven.”

Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?

De website van Liseth draait op WordPress. “Daarin heb ik WooCommerce in gebruik voor mijn shop. Dat werkt perfect samen!

SEO

Zoals we allemaal weleens hebben, zou je iets anders doen als je opnieuw kon beginnen. Zo ook Liseth. “Als ik opnieuw zou beginnen zou ik meer tijd/geld steken in nog meer SEO optimalisatie, of het uitbesteden. Ik wil vanaf nu ook meer tijd steken in linkbuilding en mijn collectie weer verder uitbreiden.”

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

“Dat zal denk ik toch wel de tip zijn hoe je verkoopprijzen op te bouwen. Wanneer je aan het begin staat van het openen van een webshop, is dat iets waar je goed naar moet kijken.”