Achter de schermen: Darocha Fashion
Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?
Saskia probeert zich te onderscheiden door persoonlijk contact met haar klanten. Maar ook door custom made kleertjes te maken, door unieke kraampakketten aan te bieden met niet alleen kleren maar ook met accessoires en een kleinigheidje voor de mama (to be). Saskia: "Daarbij bied ik de optie om het gekochte item als cadeau in te pakken en direct naar de ontvanger te sturen met bijvoorbeeld een geboortekaartje erbij en naam van de afzender. Verder heb ik een Mix & Match lijn, waarbij je alle items met elkaar kunt combineren."
Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel?
"Ik denk dat ik er dagelijks wel 4 tot 6 uur mee bezig ben. Tussen alle bedrijvigheid door. Er komt meer bij kijken dan ik van tevoren had gedacht. Het maken en bijhouden van de website doe ik zelf, social media, de administratie bijhouden, orders verwerken, het ontwerpen, uitwerken en maken van alle items, de inkoop van stoffen, materialen en fournituren, het onderhouden van klantcontact, het zoeken van brandreps en het contact met hen onderhouden, het maken van setjes voor de brandreps, foto's maken van de zelf gemaakte items, marktonderzoek, het volgen van trainingen en webinars, pakketjes inpakken en verzenden."
Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?
Saskia heeft twee jonge kinderen en een hond dus in de ochtend maakt ze hen klaar en brengt ze de oudste naar school. Samen met de jongste ontbijt ze en dan beginnen haar werkzaamheden voor de webwinkel. Dit verschilt per dag afhankelijk van wat er nodig is. "Meestal naai ik twee uur en doe ik de administratie. De rest van de dag combineer ik de kinderen, de hond en de werkzaamheden voor de webshop voornamelijk op mijn telefoon. Mijn dochtertje helpt me vaak met het inpakken en wegbrengen van de pakketjes. Als de kinderen op bed liggen volg ik vaak een online training of verdiep ik me in nieuwe trends qua stoffen, kleuren en ontwerpen. Ook mijn social media houd ik door de dag heen goed bij."
Wat vind je het leukst aan het runnen van je webwinkel?
"Het leukste vind ik het ontwerpen en creëren van mooie items. Foto's maken vind ik ook erg leuk. Het contact met klanten en brandreps geeft me bevestiging en dat is fijn. Minder leuke taken vind ik de administratie. Tot een bepaalde hoogte vind ik het wel leuk om te doen, maar ik merk dat alles bij elkaar best wel pittig is. Als ik zou mogen kiezen zou ik vooral creatief bezig willen zijn."
Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?
"Het vinden van tijd. Ik heb zoveel te doen, maar vaak is de dag te kort om aan alles toe te komen. Op zich kan ik me daarbij neerleggen maar het knaagt toch een beetje aan me. Vanaf november hoop ik meer tijd te kunnen investeren omdat mijn jongste dan ook naar school gaat. Ik ga ook pas dan adverteren omdat ik die orders nu nog niet zou kunnen verwerken."
Welke webwinkelsoftware gebruik je?
Saskia heeft voorJouwweb gekozen. "In eerste instantie werd het me aangeraden door een kennis omdat het gratis was. Maar al snel wilde ik meer en heb ik een abonnement genomen. Ik ben er erg tevreden over. Er is veel mogelijk, het werkt erg gemakkelijk en de klantenservice helpt goed bij eventuele problemen."
Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?
"Tot nu toe alleen via instagram en via via. Ik ben nog niet actief aan het adverteren. Dit wil ik wel gaan doen via Google ads en Facebook advertenties. Verder ben ik met een zoekwoordenonderzoek bezig om mijn SEO op orde te krijgen."
Wat zijn je plannen voor de komende tijd?
"Mijn ambities zijn om vanaf november klanten te werven via diverse middelen. Verder wil ik zelfgemaakte producten gaan toevoegen aan het assortiment. Zoals zwangere body kaarsen, zeepjes met babypoeder geur, badzout bombs met gedroogde bloemblaadjes en baby zalf."
Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?
"De eerste belangrijke tip die ik kreeg was van Astrid; bepaal je doelgroep, zo specifiek mogelijk. Maak het zo concreet mogelijk met foto en al en hang dat op je werkplek. Het beeld dat je daardoor krijgt is erg belangrijk om gefocust te blijven op waar je het allemaal voor doet. Voor wie maak ik deze producten? En bij wie moet ik zijn voor marktonderzoek? Dat is een heel belangrijk begin."