Achter de schermen: GirlyStuff
Hoe onderscheid jij je van je vele concurrenten?
“Er zijn natuurlijk honderden online kledingwinkels in Nederland. Vanaf dag een besefte ik dat GirlyStuff zich zou onderscheiden door de non mainstream kleding en accessoires voor meisjes en vrouwen. Het gaat over ’t algemeen om véél broekjes, harembroeken voor volwassenen en accessoires zoals tassen, sleutelhangers en vrolijke haar pompoenen. Om een ruim en wisselend aanbod te hebben, koop ik niet te veel dezelfde items in. Het is dan ook absoluut niet mijn bedoeling om de hele markt te bedienen. Niet iedereen houdt tenslotte van kleurrijke ‘niet-dertien-in-een-dozijn’ kleding. Ik vind ’t fijn om een niche te hebben en karakteristiek Thaise items aan te bieden. You love it or you hate it :D.”
Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?
Hoeveel tijd Margaret besteed aan de webwinkel varieert nogal. “Als ik bijvoorbeeld net heb ingekocht in Thailand, dan is er veel werk aan de winkel. Maar soms, als ik acties, blogs en social media op orde heb, werk ik minder fanatiek aan de webwinkel. Zoals tijdens mijn extra lange verblijf in Thailand!”
Op een drukke dag is Margaret van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat in de weer. “Wanneer de dozen met nieuwe artikelen arriveren worden de kleding en accessoires gefotografeerd door mijn stiefzoon Marc, die professioneel fotograaf is en me graag helpt (lucky me!) Vervolgens zet ik ze met SEO-proof tekst online.
Op een rustige dag beantwoord ik mail, post of plan social media uitingen en update een blog. In ons Spaanse stadje hebben we maar één postkantoor, waar naast pakketten verzenden of ophalen van alles geregeld wordt. Heel op ’t gemak. Soms sta ik dus rustig drie kwartier in de rij met mijn pakketjes. Gelukkig is dat niet erg aangezien mijn man en ik ‘pensionados’ zijn aan de Spaanse Middellandse zee. Ik kan heerlijk relaxen, een beetje in huis rommelen of koffie drinken met mijn Spaanse vriendinnen. En daarbij reis ik nogal wat. Mijn volwassen kinderen wonen in Nederland, Thailand en Noorwegen.”
Creativiteit
Het runnen van een webwinkel vraagt om creativiteit. “Je moet creatief scherp blijven. Het bedenken van acties, social media uitingen posten die bij volgers de aandacht trekken, het schrijven van blogs, updaten van de online uitstraling, bestellingen zó verpakken dat de klant blij verrast is. Allemaal super leuk! En dan natuurlijk ook de boekhouding.” En zelfs dat vindt Margaret leuk om te doen.
Naamsbekendheid
Toch zijn er ook uitdagingen. “Met stip op nummer een staat voor mij het vergroten van de naamsbekendheid. Ik timmer best aardig aan de weg met leuke samenwerkingen (en dus een groter social media bereik). Daarbij stuur ik in elk pakket drie visitekaartjes in een zakje mee. Op het etiket staat: Wil je wat Thaise vrolijkheid verspreiden? Maar ik wil nog veel meer mensen laten kennis maken met GirlyStuff dus ga ik stug door op de ingeslagen weg.”
Welke webwinkelsoftware gebruik je?
“Samen met Marc, die ook websites bouwt, heb ik voor WooCommerce gekozen. Samen met mijn thema in WordPress werkt ’t voor mij perfect.”
SEO
Als Margaret opnieuw mocht beginnen dan wist ze wel wat ze anders zou aanpakken. “Ha, dan had ik me voor het starten van de webwinkel beter ingelezen over SEO, marketing en social media. In 2015 stond de webwinkel online en ik had via Facebook vrienden uitgenodigd om te liken. Vervolgens verwachtte ik dat de orders zouden binnenstromen – Not!”
Ambities, plannen en de belangrijkste tip
“Op de lange termijn wil ik vaker naar Azië reizen om in te kopen omdat mijn voorraad razendsnel slinkt.” Ook heeft Margaret veel gehad aan deze tip: “Onder het kopje ‘Nieuws’ gaan bloggen over relevante GirlyStuff vragen, zoals bijvoorbeeld de ideale lengte van meisjesrokken of hoe je drie seizoenen lang plezier van een zomer baggy voor je dochter kunt hebben.”