Achter de schermen: PURE by Me
Sinds wanneer is je webwinkel online?
Maud vertelt: "De webshop bestaat nu 1,5 jaar. Op 1 april 2020 ging de webshop live: midden in de eerste en onvoorspelbare lockdown van de coronaperiode. Ik vond dat toen een enorm spannende stap."
Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?
Maud laat zichzelf op social media (Instagram Stories met name) veel zien en laat ook zien hoe zij thuis de etherische oliën inzetten. "Daarmee deel ik veel meerwaarde qua tips waar mijn volgers en klanten weer inspiratie van krijgen. Ook probeer ik altijd extra tips & tricks te geven op het gebied van ontspanning, rust en balans."
Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel?
"Ik heb nog nooit bijgehouden hoeveel tijd ik er precies aan kwijt ben, maar dat is heel veel meer dan je misschien zou denken. Een webshop is meer dan alleen maar pakketjes inpakken; je moet veel bezig zijn met marketing om überhaupt klanten te krijgen. Zo ben ik altijd bezig met social media, nieuwsbrieven schrijven, nieuwe concepten uitdenken, de SEO goed inregelen, inkopen doen qua producten en verpakkingsmateriaal en nog zo veel meer. De administratie wordt opgepakt door mijn man en dat scheelt mij heel veel werk (en frustratie)."
Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?
Naast de webshop heeft Maud nog een baan in loondienst, daarvoor werkt ze iedere maandag, dinsdag en donderdag. "Ik heb twee leuke meiden in dienst die al het inpakwerk voor mij regelen, daar ben ik ontzettend dankbaar voor! Zo blijft er voor mij meer tijd en ruimte over om me te focussen op andere taken. De woensdag reserveer ik voor de webshop: het optimaliseren van de webshop, het uitwerken van ideeën, administratieve zaken oppakken en nog zo veel meer. Ook werk ik nog regelmatig in de avonden en de weekenden om mails te beantwoorden."
Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?
"Soms lijkt het heel vloeiend te gaan, op andere momenten is het weer een uitdaging. Ik heb wel gemerkt dat een webshop ‘echt altijd doorgaat’, zo komen er overdag bestellingen binnen, maar ook midden in de nacht. Datzelfde geldt voor berichtjes op social media en de mail bijvoorbeeld. Dat vind ik soms nog wel een uitdaging.
Verder probeer ik dus altijd van te voren in te plannen wat ik wanneer doe. Zo doe ik ook de ‘stomme moet-klusjes’ en probeer ik voor mezelf grenzen te stellen en niet altijd maar door te gaan."
Wat vind je het leukst aan het runnen van je webwinkel?
"Het leukste vind ik dat ik mensen kan voorzien van advies en daarmee altijd iets verder probeer te kijken dan ‘dat ene flesje olie’. Uiteraard vind ik het heel mooi om te zien dat zij mij daarin vertrouwen en een bestelling plaatsen. Dat is altijd een dansje waard. Maar wanneer ik dan een terugkoppeling krijg dat ze blij zijn met de bestelling en dat ze veel effect merken, dan is dat nog een extra dansje waard. Dat vind ik zo leuk en dat is precies zoals ik het altijd in mijn hoofd had.
Het minst leuke vind ik de administratie en andere praktische zaken, zoals het nadenken over een bepaald formaat dozen bijvoorbeeld."
Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?
"Het voelt altijd alsof ik chronisch tijdgebrek heb om AL mijn ideeën uit te werken! De inspiratie blijft maar komen en ik vind het altijd een uitdaging om daar dan de juiste prioriteit aan te geven. Het gebeurt dan ook vaak dat ik de ‘stomme moet-klusjes’ blijf uitschuiven, omdat ik liever aan andere leukere taken werk."
Welke webwinkelsoftware gebruik je?
"Ik werk met WooCommerce. Ik kende dit programma van mijn baan een paar jaar terug, dus ik wist hoe het werkte.
Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?
Op dit moment komen de meeste bezoekers via social media en via Google. "Maar dat deze mensen via Google komen is niet helemaal waar. Als ik er iets verder in duik, zie ik dat mensen vooral via Google komen wanneer ze zoeken op de bedrijfsnaam. Ik verwacht dus dat zij vooral ‘via via’ komen, oftewel door mond-op-mondreclame. Ondertussen ben ik hard aan het werk om de SEO te verbeteren!"
Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?
"Ik zou dan begonnen zijn met een ander WooCommerce thema. Destijds moest de webshop heel snel ‘in elkaar geflanst’ worden, waardoor ik al snel koos voor het standaard Storefront thema. Nu erger ik me daar aan en wil ik het graag professionaliseren met een mooier thema. Maar daar gaat zo veel werk en tijd in zitten; dat had ik graag meteen goed aangepakt."
Wat zijn je plannen voor de komende tijd?
De ambities en plannen van Maud zijn groot. "Ooit begon ik met de webshop om maar een aantal mensen te laten ervaren wat het mij heeft gebracht. Binnen de kortste keren waren er al heel wat klanten en was mijn eerste missie al volbracht. Het werd dus tijd om mijn doelen bij te stellen. Ik begon vanuit de zolder, maar binnen een jaar verhuisde ik naar een kantoor en ook daar zijn we alweer uitgegroeid.
Inmiddels werk ik maandelijks met nieuwe doelen en focus ik me op de omzet, gemiddelde orderwaarde en het aantal bestellingen. Door te werken met doelen kan ik gerichter werken.
De grote droom is om een groot centrum te openen waar mensen naartoe kunnen komen voor meer rust en balans. Uiteraard een mooie showroom met de aromadiffusers en etherische oliën uit de webshop, maar ook een yogaruimte en diverse coaches waar je terecht kunt."
Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?
"Gewoon gaan! We maken allemaal fouten en gaan wel eens onderuit, maar juist van die momenten kun je enorm veel leren."