Achter de schermen: What a Wonderful Wedding

Achter de schermen: What a Wonderful Wedding

Achter de schermen: What a Wonderful WeddingTijdens hun studie aan de Pabo begonnen Marieke en Geert als trouwvideograaf. Na hun afstuderen besloten ze om niet voor de klas te gaan staan, maar vol voor hun eigen bedrijf te gaan. Aangezien trouwvideograaf is seizoenswerk, startten ze in het laagseizoen hun webshop What a Wonderful Wedding; een webshop in trouwdecoratie. Vrij snel daarna volgden nog twee webshops met kerst- en feestdecoratie en later nog een webshop met bordspellen. Nu zelfs hun grootste hobby – bordspellen spelen – hun werk is geworden, is het plaatje compleet! Hoog tijd om Marieke eens wat vragen te stellen over het runnen van 4(!) webshops!

Hoe onderscheiden jullie je van concurrenten?

Marieke vertelt: "Bij What a Wonderful Wedding, What a Wonderful Day en What a Wonderful Christmas focussen we ons echt op de meest hippe feestdecoratie zodat je zelf je eigen Pinterestbord tot leven kunt wekken. Bij De Spelletjes Vrienden focussen we ons op de persoonlijke touch, goede prijzen en het snel online hebben van de nieuwste bordspellen. We zijn ontzettend benaderbaar via social media, live chat, telefonisch en per mail en heel actief op social media. Onze doelgroep bevindt zich vooral op Facebook, Instagram en YouTube waar we dagelijks reviews posten." Ook hebben ze elke woensdagavond een live stream, De Bordspelshow, waarin ze het aanbiedingsspel van de week uitleggen, bordspelnieuws delen en vragen beantwoorden. En elke twee weken verschijnt De Spelletjes Vrienden Podcast."

Achter de schermen: What a Wonderful Wedding

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkels?

Voor zowel Geert als Marieke is dit hun fulltime werk. Ze werken beiden 40-50 uur per week, afhankelijk van de drukte. Inmiddels is het zo druk, dat ze binnenkort waarschijnlijk hun eerste personeelslid gaan aannemen. "We doen alles zelf: van het inpakken van bestellingen, tot de inkoop, het toevoegen van nieuwe producten, het maken en onderhouden van de webshop, etc. Dat vinden we heel fijn en we hebben het zolang mogelijk volgehouden om alles samen te doen. Nu beginnen we langzaam ook wat dingen uit handen te geven, omdat het gewoon te druk wordt. Tijd voor een nieuwe fase in ons bedrijf. Erg leuk!"

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

"Het verschilt heel erg per dag. Maandag is altijd erg druk, omdat we dan alle bestellingen van het weekend weg moeten werken. Dinsdag is rustiger, dan hebben we tijd voor technische verbeteringen, het toevoegen van producten (want er komen bijna elke dag wel nieuwe bordspellen online bij ons) en andere dingen. Woensdag besteden we veel tijd aan het maken van YouTube video’s en het voorbereiden van de Bordspelshow. Donderdag nemen we onze podcast op en vrijdag zijn we druk met het afronden van de week. We verwerken dan retouren, maken back-ups, bereiden de social media voor het weekend voor, enzovoorts. Daarbij moeten we natuurlijk elke dag alle bestellingen inpakken en meerdere keren per week leveringen uitpakken. En de klantenservice kost heel veel tijd. We krijgen de hele dag door mails, chats en telefoontjes. Al met al lekker afwisselend en druk."

Leuk en minder leuk

Het leukst vindt Marieke het inkopen van nieuwe producten en het verbeteren van de website. Het minst leuk vindt ze het uitpakken van leveringen. Vooral het uitpakken van de nieuwe decoratie kost veel tijd. Marieke: "Een webwinkel runnen is héél leerzaam, zeker omdat we alles zelf doen. We hebben geleerd heel efficiënt te werken. Omdat we steeds groter worden, komt er wel steeds meer bij kijken waar we echt geen kaas van gegeten hebben. Bij de meeste dingen duiken we hierin om het te gaan leren, maar nu komen we steeds vaker op een punt dat het teveel is. De administratie is zo ingewikkeld geworden dat we dit uit handen hebben gegeven, bijvoorbeeld. Het lastigste vind ik dat je nooit eens kunt denken: ik vraag dit even na bij een collega of mijn baas. Wij ZIJN de baas, dus als wij het niet kunnen, kan niemand anders het overnemen. Ook al heb je nog zo weinig zin: je zult het toch zelf op moeten lossen."


Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkels?

"We zijn heel actief op social media en adverteren op Google en Facebook. De marketing nemen we erg serieus. We bellen bijvoorbeeld iedere twee weken met Facebook om de advertenties te bespreken en aan te passen. Het kost veel tijd, maar zonder marketing ben je nergens."

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

Ik zou een multi-shop maken van de decoratie webshops, in plaats van drie verschillende webshops.

Hoe combineer je je webwinkels met je andere bezigheden?

"Niet, haha! Ons werk is wel een beetje ons leven. Zeker met De Spelletjes Vrienden. We zijn 24/7 met bordspellen bezig. Zodra we thuiskomen, spelen we de nieuwste bordspellen om onze volgers erover te kunnen vertellen. Ook social media en het beantwoorden van de chats kost veel tijd. Wel hebben we in het weekend nu vrij! Dat was als trouwvideograaf wel anders, want toen moesten we altijd werken in het weekend. We zijn wel heel streng op ons weekend, zodat we wel voldoende tijd hebben om bij te komen. Natuurlijk spreken we af met vrienden en familie, maar we proberen nooit twee dagen ‘weg’ te zijn en spreken ook vaak op een doordeweekse avond af."

What a wonderful day

Wat zijn je plannen voor de komende tijd?

"Nog zoveel! We hebben nog honderdmiljoen plannen voor al onze webshops. Dat stopt nooit, hoop ik. Heerlijk vind ik dat! Op de korte termijn willen we kijken naar een personeelslid, maar we denken ook na over een nieuw bedrijfspand (we groeien uit ons huidige pand) en hebben nog heel veel andere ideeën."

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

"Luister niet teveel naar anderen. Jij weet wat het beste is voor je bedrijf. Als jij het leuk vindt, zijn er altijd anderen die het óók leuk vinden. Dát is je doelgroep. Niet alle mensen die commentaar leveren. Verder zijn wij erg voorzichtige ondernemers. Ondernemers roepen vaak dat je moet investeren en risico’s moet nemen, maar wij vinden dat niet fijn. We hebben alles met ons eigen zuurverdiende spaargeld langzaam opgebouwd en doen het op onze eigen manier. En dat gaat hartstikke goed!"

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief