Achteraf betalen, verplicht of gewoon klantvriendelijk?
Een derde van de online shoppers geeft de voorkeur aan achteraf betalen voor hun aankopen. Dit betekent dat je conversie enorm kan stijgen als je dit aanbiedt in jouw webwinkel. Je biedt hiermee een stukje extra service en gebruiksgemak. Je haalt een drempel weg om online te bestellen, waardoor je omzet stijgt. Maar naast extra service is er nog een goede reden om achteraf betalen mogelijk te maken in je webwinkel. Je mag volgens de wet namelijk maar maximaal 50% aanbetaling eisen. Veel webwinkeliers weten dit niet, en consumenten evenmin.
Het aanbieden van een achteraf betaalmogelijkheid is verplicht
Ondanks dat iDEAL ontzettend veel gebruikt wordt in Nederland en goed ingeburgerd is, betekent dit dat je verplicht bent om minimaal één achteraf-betaalmogelijkheid aan te bieden in je webwinkel. Deze regel geldt overigens alleen als je je op consumenten richt en als je producten verkoopt. Voor zakelijke klanten en diensten geldt deze wet niet en kun je zelf bepalen hoe en wanneer je je geld wilt ontvangen.
Er zijn verschillende achteraf-betaalconstructies te bedenken
Je kunt bijvoorbeeld een factuur meesturen die de klant zelf kan overmaken nadat het product ontvangen is. Je loopt daarbij natuurlijk een risico, omdat je niet zeker weet of de klant ook daadwerkelijk gaat betalen. Je kunt ook voor een achteraf betaaldienst kiezen zoals
Afterpay of
Klarna. Zij zorgen ervoor dat de klant een factuur ontvangt en nog belangrijker – dat deze ook betaald wordt. Handig, want zo hoef je zelf niet achter je geld aan. Bovendien dragen zij het risico voor onbetaalde facturen zodat jij zeker weet dat je je geld krijgt. Uiteraard hangt hier een bepaald kostenplaatje aan dat een stukje hoger is dan bij bijvoorbeeld iDEAL of PayPal. In mijn eigen webwinkel gebruik ik Afterpay als achteraf betaal optie, en zij willen niet dat ik de betaalkosten doorreken aan de consument. Dit moet je dus al in de prijs van je producten incalculeren.
Overigens ben ik sowieso geen fan van het vragen van betaalkosten aan je klant. Het is niet klantvriendelijk. Iemand moet in feite betalen om iets bij jou te mogen kopen. Als je consumenten richting een bepaalde betaalmogelijkheid wil sturen (omdat die voor jou goedkoper is bijvoorbeeld) kun je beter een korting geven of een klein cadeautje voor iedereen die voor die bepaalde betaalmogelijkheid kiest. Zo geef je er een positieve draai aan.
Verzending onder rembours
Ook verzenden onder rembours was tot 1 januari 2020 een mogelijkheid waar toch redelijk wat webwinkeliers gebruik van maken. Hierbij betaalde de consument zijn bestelling (tot een maximum van €500) aan de deur, dus aan de postbode. Deze maakte het geld vervolgens binnen 10 dagen aan jou over, met aftrek van de verzendkosten. Eigenlijk betaalde de consument op deze manier nog steeds vooraf. Want op het moment dat de bezorger het geld int had de consument het product nog niet uitgepakt en bekeken.
Vanaf 1 januari 2020 biedt PostNL verzending onder rembours niet meer aan.
Welke betaalmogelijkheden bied jij aan in je webwinkel en waarom bied je wel/geen achteraf-betaalmogelijkheid aan? Laat het hieronder in een reactie weten!

Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Wim Ysewijn
op 8 October 2015Astrid van Kollenburg
op 8 October 2015Yvette Houben
op 8 October 2015Astrid van Kollenburg
op 8 October 2015Philip Tuinenga
op 10 October 2015Astrid van Kollenburg
op 12 October 2015Nicoline
op 16 October 2015Wim Ysewijn
op 16 October 2015J
op 24 June 2016Astrid van Kollenburg
op 27 June 2016J
op 18 August 2016A
op 29 July 2017Cyn
op 22 April 2019