Achteraf betalen, verplicht of gewoon klantvriendelijk?
Een derde van de online shoppers geeft de voorkeur aan achteraf betalen voor hun aankopen. Dit betekent dat je conversie enorm kan stijgen als je dit aanbiedt in jouw webwinkel. Je biedt hiermee een stukje extra service en gebruiksgemak. Je haalt een drempel weg om online te bestellen, waardoor je omzet stijgt. Maar naast extra service is er nog een goede reden om achteraf betalen mogelijk te maken in je webwinkel. Je mag volgens de wet namelijk maar maximaal 50% aanbetaling eisen. Veel webwinkeliers weten dit niet, en consumenten evenmin.
Het aanbieden van een achteraf betaalmogelijkheid is verplicht
Ondanks dat iDEAL ontzettend veel gebruikt wordt in Nederland en goed ingeburgerd is, betekent dit dat je verplicht bent om minimaal één achteraf-betaalmogelijkheid aan te bieden in je webwinkel. Deze regel geldt overigens alleen als je je op consumenten richt en als je producten verkoopt. Voor zakelijke klanten en diensten geldt deze wet niet en kun je zelf bepalen hoe en wanneer je je geld wilt ontvangen.
Er zijn verschillende achteraf-betaalconstructies te bedenken
Je kunt bijvoorbeeld een factuur meesturen die de klant zelf kan overmaken nadat het product ontvangen is. Je loopt daarbij natuurlijk een risico, omdat je niet zeker weet of de klant ook daadwerkelijk gaat betalen. Je kunt ook voor een achteraf betaaldienst kiezen zoals Afterpay of Klarna. Zij zorgen ervoor dat de klant een factuur ontvangt en nog belangrijker – dat deze ook betaald wordt. Handig, want zo hoef je zelf niet achter je geld aan. Bovendien dragen zij het risico voor onbetaalde facturen zodat jij zeker weet dat je je geld krijgt. Uiteraard hangt hier een bepaald kostenplaatje aan dat een stukje hoger is dan bij bijvoorbeeld iDEAL of PayPal. In mijn eigen webwinkel gebruik ik Afterpay als achteraf betaal optie, en zij willen niet dat ik de betaalkosten doorreken aan de consument. Dit moet je dus al in de prijs van je producten incalculeren. Overigens ben ik sowieso geen fan van het vragen van betaalkosten aan je klant. Het is niet klantvriendelijk. Iemand moet in feite betalen om iets bij jou te mogen kopen. Als je consumenten richting een bepaalde betaalmogelijkheid wil sturen (omdat die voor jou goedkoper is bijvoorbeeld) kun je beter een korting geven of een klein cadeautje voor iedereen die voor die bepaalde betaalmogelijkheid kiest. Zo geef je er een positieve draai aan.