Al eens gedacht aan outsourcing? De kostenvoordelen zijn enorm, maar hoe borg je de kwaliteit?

Terwijl de Nederlandse E-commerce markt ieder jaar weer stijgt en voor 2017 zelfs bijna EUR 23 Miljard bedraagt, bevind jij je in het juiste momentum en wilt met je website of webwinkel graag mee met deze groei.

Het is echter voor veel webwinkeliers in het MKB segment een uitdagende klus om met succes klanten te winnen en te behouden. De grote spelers domineren steeds meer de markt en webwinkeliers in het klein- tot middensegment hebben steeds vaker moeite om een goede boterham te verdienen.

Al eens gedacht aan outsourcing?

De strijd is vaak niet gelijk. De grote spelers kopen de markt, hebben veel kennis en know-how, ogenschijnlijk onuitputtelijke budgetten, en voldoende medewerkers om voortdurend de website up-to-date te houden en te voorzien van de laatste trends.

Deze luxe geldt niet voor een webwinkelier in het MKB. De uitdagingen zijn groot. Je bent je bewust van de inspanningen die noodzakelijk zijn om je webwinkel te laten groeien, marketing en sales verder te ontwikkelen, voorraden bij te houden en uiteraard te leveren wat de klanten hebben besteld. Er is veel te doen en veel ondernemers proberen dit vaak allemaal zelf te doen.

In plaats van alles zelf te doen, zou je kunnen overwegen om bepaalde diensten uit te besteden, ook om ervoor te zorgen dat de webwinkel soepeler draait. Maar wat betekent dit nu eigenlijk, en hoe bepaal je of zoiets voor jou op dit moment een zinvolle exercitie is.

Om je hiermee te helpen en meer inzicht in te krijgen, omschrijven we hier drie scenario’s waarin je jezelf mogelijk herkent:

Je onderneming groeit écht hard

Je hebt een goed momentum te pakken in de markt, je onderneming groeit door, zelfs tot een punt waar het steeds moeilijker wordt om deze groei nog bij te houden? Het klinkt als “gezellige zorgen”, maar niet schaalbaar zijn kan een grote impact hebben op het behouden van het momentum waar je zo hard voor hebt gewerkt. Om een periode van enorme groei om te zetten naar structureel succes, is het belangrijk om blijvend je klantbelang voorop te stellen en je voortdurend te blijven afvragen op basis waarvan je klanten voor jou hebben gekozen; dat is waar je op moet focussen. Met het uitbesteden van tijdrovende activiteiten en processen zou je ook tijd kunnen besparen en in staat worden gesteld om andere zaken aan te pakken die passen bij de groeifase, zoals het aannemen van personeel of het vinden van een nieuwe kantoorlocatie.

Je bent klaar om verder uit te breiden, maar nog liever zonder extra personeel

Je hebt tot nog toe alles alleen gedaan, en tot op heden heeft dit goed gewerkt, maar nu je verder wilt uitbreiden kan je je (nog) geen nieuw personeel veroorloven. Dus hoe maak je de webwinkel schaalbaar zonder de infrastructuur van een grotere onderneming? Uitbesteden. In E-commerce zijn de meeste diensten verkrijgbaar op basis van on-demand of gewoon virtueel, voor een fractie van de prijs van full-time werknemers. Zorg er wel voor dat je niet te veel fragmenteert in het diensten pallet, kies een paar aanbieders met goede aanbevelingen om taken aan uit te besteden. Je plukt dan de vruchten van lagere prijzen en flexibiliteit, maar maak wel goede afspraken en zorg ervoor dat je niet inboet aan kwaliteit.

Je beseft dat een verbeterde online klantbeleving sowieso noodzakelijk is om je omzet op peil te houden en mee te kunnen met de concurrentie

Wanneer je een nieuw bedrijf start, dan is iedere interactie met een klant cruciaal. In eerste instantie lijkt dit misschien makkelijk, maar zodra je meer klanten krijgt en de concurrentie toeneemt, wordt het moeilijker om juist die persoonlijke benadering steeds weer te blijven brengen. Dat is waar outsourcing ook kan helpen. Als de online klantbeleving van je site een belangrijke bijdrage levert aan de merkbeleving (en dat zou zo moeten zijn!), dan zal outsourcing je helpen om te voldoen aan de verwachtingen van je klanten.

Het outsourcen van je web development kan bijvoorbeeld een goede keuze zijn die tegelijk ook nog flink je bruto marge verbetert. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een open-source platform zoals WordPress, WooCommerce, Prestashop, Shopify of Magento, dan biedt dit kansen! Dit zijn namelijk wereldwijd uniform ondersteunde platforms waarbij de onderliggende techniek en CMS overal hetzelfde is. Praktisch gezien maakt het dus niet uit van waar, of vanuit welk land, je website onderhanden wordt genomen. Landen waar de technisch inhoudelijke kennis van hoog niveau is zijn bijvoorbeeld India, Roemenië, Oekraïne, Letland of Servië.

Al eens gedacht aan outsourcing?

Web development vanuit deze landen neemt toe in populariteit en levert je enorme kostenvoordelen op. Zorg er wel voor dat je de volgende aspecten goed borgt zodat je niet voor verrassingen komt te staan. We noemen ze hier:

  • Doe alleen rechtstreeks zaken met een Nederlands bedrijf, onder Nederlands recht die vanuit Nederland jouw project managed, zonder taalbarrière.
  • Bespreek goed in je eigen bewoordingen wat je wilt bereiken, en welke klantbeleving je nastreeft, de technische invulling komt daarna pas.
  • Kijk naar voorbeelden van andere online spelers (concullega’s) in jouw marktsegment, wat doen zij en wat zijn volgens jou de “winnende” functionaliteiten op hun site?
  • Doe zaken met een partij die de Nederlandse E-commerce markt goed kent.
  • Vraag natuurlijk naar referentie websites, of beter nog, bel met (een paar) klanten en vraag naar hun ervaringen.
  • Bespreek ook hoe je toekomstige updates en wijzigingen wilt laten uitvoeren, E-commerce is zeer dynamisch en de trends van morgen zijn nu nog niet bekend!
  • Zorg dat je toegang krijgt tot een test/development omgeving waar je zelf exact de voortgang van je nieuwe site of optimalisatie kunt volgen.

Ik hoop dat bovenstaande informatie, scenario’s en tips je meer inzicht heeft gegeven in de mogelijkheden die outsourcing voor jouw onderneming zou kunnen bieden. Uiteindelijk gaat het erom dat je goed overweegt welke beschikbare middelen je inzet om het succes van je webwinkel te maximaliseren!

Ramon Helwegen - directeur bij EcomStream BV in ZeistDit is een gastblog van Ramon Helwegen, Directeur bij EcomStream BV uit Zeist. EcomStream levert outsourced web development voor Nederlandse webwinkeliers in het MKB, met als doel de klantbeleving en conversie te optimaliseren, van landingspagina tot en met de betaaloplossing. www.ecomstream.nl/nl

Hi! Ik ben Astrid van Kollenburg. Ik help ambitieuze webwinkeliers bij het vergroten van hun naamsbekendheid, klantenkring en omzet. Zodat zij meer plezier uit hun werk halen en zichzelf een lekker salaris kunnen uitbetalen.

Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
Filter by Categorieën
Achter de schermen
Business
Conversie
Gebruiksvriendelijkheid
Productfoto's
Webteksten
Geen categorie
Google Analytics
Logistiek
Marketing
Affiliate Marketing
Bloggen
Content Marketing
E-mail Marketing
Offline Promotie
Persberichten
Social Media
Mindset
Reviews & Interviews
SEO
Linkbuilding
Webwinkel
Webwinkel Dagboek
Webwinkel starten
Filter by Tags
external
grouped
simple
subscription
variable
Variable Subscription

Meer Webwinkel Tips ontvangen?

Meld je aan en ontvang mijn Webwinkel Tips in je mailbox. Alleen voor ambitieuze webwinkeliers die willen groeien! En nu je hier toch bent, word dan ook gratis lid van de Webwinkel Club. Een besloten community waar je met al je webwinkel-vragen terecht kunt.

Zie ik je daar?