Vind de perfecte balans tussen werk en privé
Een eigen webwinkel waar je veel tijd in moet steken. Daarnaast wellicht nog een baan om genoeg inkomen te hebben. En dan ook nog een gezin, een sociaal leven, hobby’s en andere verplichtingen waar je tijd aan moet besteden. En hoe fijn zou het zijn om ook eens op de bank neer te kunnen ploffen en nergens aan te hoeven denken? Veel ondernemers hebben moeite met de werkdruk en de juiste balans tussen werk en privé. Het gevoel van te weinig tijd en te veel te moeten doen is heel herkenbaar voor vele eigenaren van een webwinkel. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet bezwijkt onder alle druk?
Structuur in de chaos
Het klinkt heel erg voor de hand liggend, maar dat blijkt in de praktijk tegen te vallen. Breng structuur aan in de chaos. Niet alleen geeft dat rust in je hoofd, maar ook voor je omgeving is het fijn om te weten wanneer wat op de planning staat en om te weten waar ze aan toe zijn. Maak duidelijke afspraken, zet de afspraken desnoods op papier als je het overzicht niet kunt bewaren. Voor veel mensen is het fijn om te werken met checklists; het afvinken van gedane activiteiten is een simpele motivatie om ongedane activiteiten ook in werking te zetten. Wat ook belangrijk is, is om structuur aan te brengen in het werk. Zorg voor een duidelijke administratie, een overzichtelijke structuur in de mappen op de computer, noteer belangrijke gegevens direct ergens waar je ze niet kwijt kunt raken en ga zo maar door. De resultaten van structuur lijken in eerste instantie niet groot, omdat het vooral in het begin extra werk oplevert. Maar geloof me, de resultaten worden vanzelf merkbaar na enige tijd! Als je eenmaal het gevoel hebt alles onder controle te hebben, is dat een grote rust en geeft dat meer ruimte tot ontspanning.
Verbetering levert meer op
Maak het jezelf niet te moeilijk. Durf bijvoorbeeld te investeren in een snellere telefoon of computer. Het vergemakkelijkt het werken, geeft daardoor veel minder frustraties en uiteindelijk is het absoluut het geld waard. Het is ook niet erg om anderen om hulp te vragen. Dat is niet gek, want je kunt nou eenmaal niet alles van voor tot achter kennen. Leren is verbeteren, dus ook daar moet tijd in gestoken worden! Het geeft niet als je fouten maakt, als het uiteindelijk maar tot verbetering leidt.
Uitbesteden is niet erg
Heb je een verschrikkelijke hekel aan het uitlaten van de hond, werken in de tuin, boodschappen doen of stofzuigen? Uitbesteden lijkt misschien een uiting van luiheid, maar dat is zeker niet het geval. Het geeft veel rust en ruimte voor andere klusjes om gebruik te maken van mensen die dit niet erg vinden om te doen. Vraag de handige buurjongen om de tuin bij te houden, of het meisje van de overkant om de hond uit te laten in ruil voor een vergoeding. Het is niet erg om toe te geven dat je bepaalde dingen liever niet doet. Ook taken voor je webshop kun je prima uitbesteden. Zaken als productfoto’s maken, zoekmachine optimalisatie, bloggen, nieuwsbrieven versturen en het vergroten van je zichtbaarheid op social media kun je prima uitbesteden. Net als het inpakken en verzenden van je pakketjes. Als het constant in je hoofd zit als een negatieve ‘to do’, kost dat veel meer energie en tijd dan je eigenlijk door hebt. Maar pas op! Sommige activiteiten zijn misschien niet leuk om te doen, maar geven je juist een moment tijd om even niets aan je hoofd te hebben. Dit is ook belangrijk, dus maak hier een juiste afweging in.
Nee is ook een antwoord
Het liefst neem je alle mogelijkheden aan die je worden aangeboden om te kunnen groeien met de onderneming. Dat is goed! Maar er zijn grenzen. Durf nee te zeggen als je het niet ziet zitten. Uiteindelijk is half werk schadelijker voor je onderneming dan nee zeggen. Plan tijden in dat je beschikbaar bent voor werk, en vooral ook tijden dat je niet beschikbaar bent. De vrije tijden kun je besteden als privétijd. Als je alle verschillende rollen die je moet spelen (ondernemer, medewerker, onderdeel van het gezin et cetera) goed wil doen, is het belangrijk dat je op het moment van die rol ook echt 100% beschikbaar bent voor die rol. Zo ben je als ondernemer bezig met de webwinkel en ben je als vader/moeder beschikbaar voor de kinderen. Geef deze grenzen duidelijk aan. Stel anderen, zoals klanten, ook op de hoogte van deze grenzen en tijden. Wil je bijvoorbeeld elke avond na 19:00 uur niet meer lastig worden gevallen met werk gerelateerde zaken? Zorg dan dat dit ook niet nodig en niet mogelijk is, door een out-of-office in te stellen op de mail, een vermelding te doen op de pagina van de webwinkel of door je telefoon vanaf die tijd niet meer bij te hebben. Een dag vrij moet ook echt een dag vrij zijn. Je hebt het af en toe nodig om even los te komen van het werk, zodat je daarna weer frisse energie hebt om alles te doen wat nodig is. Het klinkt allemaal heel erg vanzelfsprekend, maar hoe vaak kijk je tóch nog even of dat ene mailtje is binnen gekomen waar je al een week op zat te wachten? Niet doen dus!
Adem, leef en geniet!
Alles samenvattend kunnen we concluderen: adem, leef en geniet! Het is fantastisch om een druk leven te hebben, een eigen onderneming te runnen en om een groot netwerk te hebben, maar vergeet niet om af en toe even stil te staan. Stilstaan is geen achteruitgang, het is juist een adempunt om uiteindelijk beter vooruit te kunnen gaan. Leef zoals jij wil leven, laat werk niet de overhand krijgen, want je privé leven is ook heel veel waard. Financieel misschien niet, maar het is toch ook onbetaalbaar. En geniet van iedere dag, ook al gaat het af en toe niet zoals je wil of is het een zware dag. Door vooruit te kijken en te beseffen wat je doet, zal je uiteindelijk veel meer resultaat creëren. Werken is niet alles, er zijn nog heel veel andere belangrijke dingen om je heen waar je ook tijd en aandacht in moet steken. Het vinden van de balans is misschien lastig, maar zonder twijfel noodzakelijk en winstgevend. Vind dus een geschikte balans tussen het werk en het privéleven, zodat je zonder teveel stress en onrust een manusje van alles kunt zijn.
Kortom; adem, leef en geniet!