Ben jij een groepsdier of een loner?

Weet je nog die tijd voordat automatisch opslaan de wereld een beetje beter maakte en je altijd zelf op die save-knop moest klikken?

Dat was wat hè. Had je uuuuuren getypt, vergat je even met je muis naar dat icoontje met die floppy te gaan en was je alles kwijt. 

Ik weet die tijd nog heel goed. Voor mij was die tijd namelijk een paar dagen terug.

Want de nieuwe digitale tool die ik gekocht heb voor Succes met je Webshop slaat namelijk niet automatisch op.

En dat weet ik dan weer omdat het live zetten van mijn nieuwe Scorecard App waarmee ik bezoekers van mijn website de mogelijkheid geef om hun Webshop Succes Score in kaart te brengen een weekje vertraging opliep. 

Mijn Marketing P.A. had vrijdag nog tot in de late uurtjes getypt om alles af te krijgen - want beloofd is beloofd - en kroop maandagochtend om half 7 achter de computer voor één laatste spellingcheck voordat we de boel online zouden gooien. 

Alles weg.
Om half 7 ‘s ochtends.

Of nouja, eigenlijk was het natuurlijk vrijdagavond laat al weg, maar toen zat mijn Marketing P.A. lekker een ginny te drinken. Dus in haar beleving gebeurde het pas maandagochtend om half 7. 

Je hebt altijd een momentum waarin je kunt kiezen hoe je iets oppakt. In tegenstelling tot wat veel mensen beweren, is het onzin dat je dingen nou eenmaal op een bepaalde manier voelt en dat je daar niks aan kunt veranderen.

Er is een heel klein tijdsframe waarin je zelf bepaalt in welke emotie je meegaat en waarin je er bewust voor kunt kiezen om een ander pad af te lopen. 

Als al je werk weg is, kun je bijvoorbeeld boos worden op de situatie. Óf boos worden op je eigen dommigheid. Je kunt ook ‘even een momentje nodig hebben’ om jezelf te herpakken, of zelfs een hele dag. 

Maar je kunt ook één keer diep ademhalen. Koffie zetten. En opnieuw beginnen. En ervoor kiezen om dat vrolijk te doen. 

Ik heb duizend keer liever teamleden die mij om half elf tijdens een Zoom-meeting lachend vertellen dat ze al vijf uur bezig zijn om werk voor de tweede keer te doen, dan mensen die nooit steekjes laten vallen - bestaan ze überhaupt? - maar waar de energie aan alle kanten uitlekt. 

Ik geloof namelijk heilig dat we de week die we nu verliezen, hiervoor al tien keer in het vooruit gewonnen hebben, doordat alles sneller gaat met goede vibes. En dáárvan hebben mijn teamleden er genoeg. 

Mindset is het allerbelangrijkste aspect van ondernemen en eigenlijk van alles wat je doet. Jezelf trainen om je in een fractie van een seconde te herpakken, wat er ook gebeurt, is een superbelangrijk onderdeel van mindset. 

Sommige mensen zijn loners. Die mensen worden bijvoorbeeld Marketing P.A.’s met een grote voorliefde voor copywriting en komen heus wel af en toe opdagen voor een Zoom-meeting, maar zitten bij voorkeur om half 7 ‘s ochtends lekker te typen met niemand om zich heen behalve de kat. Dit zijn mensen met een zelfregulerende mindset, die zich ook het beste in hun eentje herpakken als het tegenzit. 

En dat is prima.

Aan de andere kant heb je mensen die hun energie juist het makkelijkst hooghouden in een groep. Mensen die het fijn vinden om hun tegenslagen en successen te delen en uit het contact met anderen de energie halen om zichzelf te herpakken en steeds weer stappen te blijven zetten. 

En speciaal voor die mensen: de groepsdieren die het lekkerst gaan in het gezelschap van anderen, hebben we nu iets leuks:

Normaal gesproken doorloop je onze cursus Start Je Winstgevende Webshop namelijk zelfstandig. Maar onze eigen Ina is deze week met de cursus gestart om haar webshop vanaf de grond opnieuw op te bouwen en deelt al haar stappen in de Community. 
Als je je nu aanmeldt, kun je dus met haar meelopen. Én met alle andere ‘meelopers’.

Ben je al cursist? Haast je dan snel naar de community en haak aan bij Ina. 

Enne: je vooruitgang wel opslaan hè!

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief