Black Friday en Cyber Monday … wat moet je ermee?

Black Friday en Cyber Monday zijn twee van de drukste winkeldagen van het jaar. Voor wie het slim aanpakt, valt hier dan ook een enorme omzet te behalen. En toch is het niet voor iedereen een goed idee om mee te doen. Het is vooral belangrijk om de afweging te maken of deze super commerciële uit de VS overgewaaide dagen bij het concept van jouw winkel passen. 

Even een stapje terug: Black en Cyber wattes? 

Black Friday begon ooit als een jaarlijks terugkerende winkeltraditie in de Verenigde Staten, bedoeld om het seizoen voor kerstinkopen in te luiden met grote kortingen en aanbiedingen. Omdat dit voor veel winkeliers het moment was dat ze voor het eerst dat jaar echt winst maakten, verwezen ze met de naam naar het ‘in het zwart gaan’ van de cijfers. 

De afgelopen decennia verspreidde de koopgekte zich naar Europa en in 2005 riepen online retailers Cyber Monday in het leven als reactie op Black Friday. Online winkelen werd in die tijd steeds populairder en de National Retail Federation wilde stimuleren dat consumenten de eerste dag na Thanksgiving massaal online gingen shoppen. Cyber Monday was de eerste dag na de feestelijkheden dat iedereen zich weer op kantoor moest melden. Oftewel: shoppen in de baas z’n tijd was ook toen al een ding. 

De hype van Black Friday en Cyber Monday 

Inmiddels is er nog weinig onderscheid tussen Black Friday en Cyber Monday. Black Friday is allang niet meer alleen voor fysieke winkels en veel winkels trekken het koopjesfestijn in één ruk door met aanbiedingen die doorlopen van Black Friday tot en met Cyber Monday: een volledig Black Week. 

Dat webwinkeliers Black Friday en Cyber Monday aangrijpen om een recordomzet neer te zetten, mag duidelijk zijn. Maar er zijn natuurlijk ook een hoop consumenten die er reikhalzend naar uitkijken: hét moment om dat wat ze al zo lang in hun winkelmandje wilden leggen eindelijk te scoren en dan ook nog eens voor een mooie prijs. Om in een papiertje te wikkelen en weg te geven of gewoon, om lekker zelf te houden. Veel consumenten sparen hun grote aankopen dan ook op totdat Black Friday en Cyber Monday weer voor de deur staan. Dit zijn inmiddels dan ook de drukste winkeldagen van het jaar. 

Wel of niet meedoen

Als webwinkelier is het soms best lastig om te beslissen of je wel of niet mee moet doen aan Black Friday en Cyber Monday. Er is geen pasklaar antwoord, maar er zijn wel een aantal punten die je in overweging kunt nemen. 

1. Je assortiment

Vooral elektronica, gadgets en kleding zijn gewild rond Black Friday en Cyber Monday, wat betekent dat mensen voor deze producten dus op koopjesjacht zullen zijn. Als jij actief bent in één van deze niches, zou het goed kunnen dat meedoen aan de koopgekke dagen voor jou voordelig uitpakt.

2. Je klanten 

Het is ook verstandig om goed te kijken naar je doelgroep. Zoals gezegd zijn er mensen die hun grote aankopen het hele jaar opsparen om tijdens deze twee dagen voordelig hun slag te slaan. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die gruwelen van koopjesfestijnen waar het commerciële zo duidelijk vanaf druipt als van Black Friday en Cyber Monday. Als jouw klanten bijvoorbeeld een sterke focus hebben op duurzaamheid, kun je deze dagen beter overslaan. Maar ook als je je richt op mensen die op zoek zijn naar een exclusief product kun je aan een aanbiedingencircus je vingers behoorlijk branden. 

3. Je merkwaarde

Dit gaat eigenlijk over korte termijn versus lange termijn. Je zult de afweging moeten maken of het mogelijk binnenhalen van een grote omzet opweegt tegen het potentiële reputatierisico. Dit geldt natuurlijk alleen als er voor jou ook daadwerkelijk een reputatierisico is. Elektronicaketens hebben daar bijvoorbeeld geen last van. Bedenk goed hoe dat zit voor jou. 

Dille & Kamille besloot bijvoorbeeld om na eerder wel meegedaan te hebben niet meer mee te doen. Bij wijze van statement deden zij bovendien al hun fysieke winkels en de webshop dicht, omdat zij vonden dat de koopjesdagen haaks staan op de waarden die zij als bedrijf hoog in het vaandel hebben. Nu duurzaamheid een steeds belangrijker thema wordt, voor klanten én voor winkeliers, zien we dit soort overwegingen steeds vaker. 

4. Je marges 

Flinke kortingen aanbieden is natuurlijk hartstikke leuk, maar voor een kleine webwinkel is het vaak lastig of zelfs ronduit onmogelijk om te concurreren met de stuntprijzen van de webgiganten. Je moet jezelf afvragen of je je wel in het prijzengeweld moet storten als je bij voorbaat al zeker weet dat je het niet gaat winnen. Zeker als je winstmarges smal zijn, kan het zijn dat Black Friday en Cyber Monday niet het moment zijn dat jij je slag kunt slaan. 

Wél meedoen … en dan? 

Als je besluit om mee te doen aan Black Friday en Cyber Monday, is een recordomzet nog niet meteen gegarandeerd. Het is belangrijk om met een doordacht plan van start te gaan als je onderaan de streep dik in het groen wilt komen. De volgende punten helpen je op weg. 

  • Plan je acties ruim van tevoren. Zo maak je geen overhaaste beslissingen en heb je genoeg tijd om je marketing doeltreffend in te richten. Kies welke producten je in de aanbieding wilt doen. Houd hierbij rekening met wat aantrekkelijk is voor je klant, maar verlies niet uit het oog wat winstgevend is voor jou. 
  • Optimaliseer je webwinkel. Als het allemaal gaat zoals je wilt, wordt het een paar dagen knetter druk in je webshop. Maar als die dan vervolgens supertraag laadt, gaan al die klanten die jij met moeite binnengehaald hebt met hun portemonnee naar de concurrent. Zorg er dus voor dat je webshop supersnel is, maar ook: gebruiksvriendelijk ingericht. Mensen willen niet wachten op hun koopjes en ze gaan er ook niet naar zoeken. 
  • Gebruik je maillijst om vaste klanten ruim van tevoren te vertellen dat de kortingen eraan komen. Dan kunnen ze er vast over nadenken. Een mooie bonus is dat je zo voorkomt dat je achteraf boze trouwe klanten hebt die net een week voor de kortingknallers de volle mep betaald hebben. 
  • Schaal alles op: je voorraad, je inpakcapaciteit, je klantenservice. Echt: alles. Want als je meer bestellingen binnenhaalt dat je aankunt, sla je een behoorlijke flater. 

Ga jij meedoen aan Black Friday en Cyber Monday? Natuurlijk valt er nog veel meer te zeggen over hoe je deze dagen kunt inzetten om je omzet te maximaliseren. Tijdens de  Feestdagen Sprint help ik je stap voor stap op weg. Zodat jij - net als de ruim 5.000 webwinkeliers die je al voorgingen - niet meer hoeft na te denken over wát je precies moet doen, maar alleen nog maar keihard hoeft te knallen.