Carrot Cake Day en 23 andere inhaakmomenten in februari
2 min. leestijd

Carrot Cake Day en 23 andere inhaakmomenten in februari

Afgelopen zondag was het Carrot Cake Day. Op Facebook en Instagram zag ik meerdere posts voorbij komen van mensen die zelf een worteltaart gebakken hadden. Sommigen gebruikten het traditionele recept, anderen gaven er een eigen draai aan. Zo zag ik een koolhydraatarme worteltaart voorbij komen waarin gebruik gemaakt werd van een zoetstof, die uiteraard verkrijgbaar is in de webwinkel van die persoon. Slim.

Iemand anders presenteerde een stuk worteltaart op een mooi gebaksbordje, dat – hoe gemakkelijk – in de betreffende webwinkel te bestellen was.

Weer een ander vertelde in haar post dat ze even pauze nam van het werken aan de webwinkel, onder het genot van een stuk.. je raadt het al.. worteltaart.

Een hele leuke en slimme manier van marketing dit. Inhaken op bijzondere dagen. Geen harde promotie van je producten, maar de inhaakmomenten gebruiken om bezoekers te inspireren én weer even je webwinkel onder hun aandacht te brengen.

Bijna elke dag is er wel iets waarop je kunt inhaken. Dit zijn de 24 opvallendste inhaakmomenten van februari!

1 februari – Bubblegum Dag
2 februari – IJs als Ontbijt Dag
3 februari – Carrot Cake Dag
5 februari – Safer Internet Day
5 februari – Chocoladefondue Dag
10 februari – Wereld Paraplu Dag
10 februari – Internationale Dag van het Huwelijk
11 februari – Maak een Nieuwe Vriend Dag
13 februari – Get a Different Name Day
14 februari – Valentijnsdag
14 februari – Reuzenrad Dag
15 februari – Nationale Warme Truiendag
16 februari – Dag van de Amandel
17 februari – Doe Vriendelijk Dag ​​
18 februari – Nationale Drink Wijn Dag
20 februari – Dag van de Kersentaart
22 februari – Wereld Denkdag
22 februari – Margarita Dag
23 februari – Bananenbrood Dag
24 februari – Tortillachips Dag
24 februari – Academy Awards
25 februari – Wine and Cheese Day
27 februari – Internationale Dag van de IJsbeer
28 februari – Nationale Slaap in het Openbaar Dag

Een hele lijst met inhaakmomenten, daar zit ongetwijfeld iets bij voor jouw webwinkel. Voordat je echt aan de slag gaat: onderzoek even of een evenement of speciale dag belangrijk is voor je doelgroep. Of hen op zijn minst aanspreekt. Zo nee, dan kun je hem gewoon skippen. Je hoeft immers niet overal aan mee te doen. Is een bepaalde dag voor jouw doelgroep wel interessant, dan kun je verschillende dingen doen.

Bedenk bijvoorbeeld een leuke, grappige of originele inhaker. Dit is vooral geschikt om je naamsbekendheid te vergroten en je bedrijf weer even onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.

Hieronder zie je een afbeelding van Grolsch die inhaakt inhaakt op Warme Truiendag.

McDonalds haakt op een originele manier in op Valentijnsdag

En Koopmans en Tefal sloegen de handen ineen voor de promotie van Pannenkoekdag.

Bepaal dus eerst of een (of meerdere) van de komende events bij jouw doelgroep en bedrijf passen. Bepaal vervolgens hoe jij hier met jouw webwinkel op kunt inhaken. Schrijf een blog over het onderwerp, maak een mooie landingspagina met een bepaald thema of organiseer een leuke winactie op social media.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.