arrow_drop_up arrow_drop_down

Conversie meten in Google Analytics

Het voordeel van het runnen van een webwinkel is dat je vrijwel alles kunt meten. Zo kun je ook de conversie meten, het aantal bezoekers in je webwinkel dat een aankoop doet. Dat is handig, want door continue aanpassingen te blijven doen en het effect hiervan te meten kun je je webwinkel verbeteren en stijgt je omzet. In dit artikel leg ik uit hoe je het conversiepercentage van jouw webwinkel kunt meten in Google Analytics. Ik ga er vanuit dat je deze tool al gebruikt, lees anders eerst dit artikel eens.

Doelen instellen

Wil je de conversie meten in je webwinkel, dan moet je eerst doelen instellen in Google Analytics. Voor een webwinkel is het belangrijkste doel meestal een verkoop. Maar ook het inschrijven voor je nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier of het opvragen van een offerte kunnen doelen zijn. En ook dit zijn conversies. Bedenk dus vooraf wat je precies wilt meten.

Open nu je Google Analytics account. Onderstaande screenshots kunnen er wat anders uitzien dan jij nu voor je ziet. Dat komt omdat Google regelmatig wijzigingen aanbrengt. Dat maakt voor deze uitleg niet uit omdat de opties zo goed als hetzelfde blijven.

Ik leg je in 3 stappen uit hoe je de doelen voor je webwinkel kunt instellen.

Stap 1

Ga naar beheerder, selecteer het juiste account, property en websitegegevens en klik op ‘Doelen’.

Conversie meten in Google Analytics

Klik vervolgens op ‘+ nieuw doel’ om een nieuw doel voor je webwinkel aan te maken. Je ziet een aantal standaard sjablonen die je kunt gebruiken. Om de conversie te meten kies je bij ‘Opbrengst’ voor ‘Een bestelling plaatsen’. Voor dit artikel beperk ik me tot alleen dit doel, je kunt er zelf natuurlijk nog meer aanmaken om nog meer dingen te kunnen meten.

Conversie meten in Google Analytics

Klik op de ‘Doorgaan’ button.

Stap 2

Hier kun je je doel een naam geven. Omschrijf duidelijk je doel, zodat je later nog weet wat je precies gemeten hebt. Zeker als je meerdere doelen gaat maken is dit belangrijk. Vervolgens kun je kiezen uit vier typen doelen.

Conversie meten in Google Analytics

Bestemming

Meet het bezoek aan een bepaalde pagina, bijvoorbeeld de bedanktpagina in je webwinkel. Of de pagina die bezoekers te zien krijgen als ze zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Duur

Meet de bezoekduur van elke bezoeker. Hierbij kun je zelf een tijd instellen. Zodra de bezoeker voor deze bepaalde tijd op de site is gebleven, is het doel behaald. Je kunt bijvoorbeeld meten hoeveel bezoekers langer dan 5 minuten op je site blijven.

Pagina’s/schermen per sessie

Je kunt zelf instellen hoeveel pagina’s een bezoeker moet bekijken voordat het doel behaald is. Dit zegt iets over de interesse van bezoekers in je bedrijf.

Gebeurtenis

Meet bepaalde gebeurtenissen in je webwinkel, zoals het afspelen van een video of het klikken op een bepaalde knop.

Om het aantal verkopen te meten kiezen we hier voor ‘Bestemming’. Klik vervolgens weer op ‘Doorgaan’.

Stap 3

Nu gaan we de doeldetails invullen. Als je hebt gekozen voor ‘Bestemming’ dan vul je hier de url van je bedankpagina in: de pagina die bezoekers te zien krijgen zodra ze een bestelling geplaatst hebben.

Conversie meten in Google Analytics

De url kan op verschillende manieren door Google Analytics worden herkend:

Gelijk aan

Een behaald doel wordt alleen geregistreerd als de url die jij ingeeft exact overeen komt met de url van de pagina die de bezoeker ziet.

Begint met

Zowel de exacte url als de pagina’s die beginnen met de ingevoerde url worden meegenomen. Kies hiervoor als je webwinkel gebruik maakt van dynamische parameters. Vul dan hier alleen het statische (gelijkblijvende) deel van de url in. Of dit bij jou van toepassing is kun je navragen bij je webbouwer of de leverancier van de webwinkelsoftware die je gebruikt.

Reguliere expressie

Als de url van de bedankpagina per aankoop volledig anders is maak je gebruik van deze optie.

Waarde

Optioneel kun je de waarde van elk behaald doel invullen. Doe dit alleen voor doelen waarvan je de exacte waarde weet. Voor de meeste webwinkeliers geldt dat dit per klant anders is. Vul de waarde dan niet in.

Trechter

Ook dit veld is optioneel. Door trechters kun je de stappen weergeven die bezoekers moeten doorlopen voordat ze de bestemmingspagina bereikt hebben. Dus de stappen die gezet moeten worden voordat een aankoop voltooid is. Hieruit kun je nuttige informatie halen voor het optimaliseren van je bestelproces. Vul hier bijvoorbeeld de url van je productpagina, de winkelwagen en de url van de checkout pagina in. Klik telkens op ‘+ Nog een stap toevoegen’ om nog een pagina toe te voegen. Het einddoel, dus de bestemmings-url die je hebt ingevuld hoef je in de trechter niet nogmaals in te vullen.

Conversie meten in Google Analytics

Om te controleren of je alles goed ingesteld hebt kun je klikken op ‘Dit doel verifiëren’. Je ziet dan de conversie van de afgelopen 7 dagen.

Conversie meten

Je hebt alles nu goed ingesteld en kunt nu de conversie meten. Om de resultaten te bekijken ga je bovenin je scherm naar ‘Rapportage’. Klik vervolgens aan de linkerkant op Conversies > Doelen > Trechterweergave. Je ziet dan precies hoeveel bezoekers de winkelwagen bezocht hebben, hoeveel van hen verder gegaan zijn naar de winkelwagen en de checkout pagina en hoeveel bezoekers uiteindelijk een bestelling geplaatst hebben.

Conversie meten in Google Analytics

Op deze manier de conversie meten heeft als voordeel dat je deze informatie kunt je gebruiken om je webwinkel te optimaliseren. Zie je bijvoorbeeld dat veel bezoekers doorklikken naar de winkelwagen en de checkout page, maar dat veel van hen op dat punt afhaken en uiteindelijk geen bestelling plaatsen, dan zit daar mogelijk een drempel voor bezoekers. Zijn er echter maar weinig bezoekers die ook de winkelwagen bezoeken, dan kun je je productpagina’s nog eens onder de loep nemen. Probeer drempels op te sporen en te verwijderen zodat de conversie in je webwinkel stijgt.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen