Converteer meer bezoekers naar klanten met Hotjar
Stel: je hebt een mooie webshop opgezet. Het bezoekersaantal neemt alleen maar toe, je wint elke dag een beetje aan naamsbekendheid en je weet zeker dat je een goed product aanbiedt tegen een mooie prijs. Er is alleen één probleem: de inkomsten blijven uit. Dit is natuurlijk een nachtmerriescenario voor iedere ambitieuze webshophouder. In dit artikel leggen we je uit hoe je een tool als Hotjar kunt gebruiken om het gedrag van mensen in jouw webwinkel in kaart te brengen en je conversiecijfers omhoog te laten schieten.
Eerste hulp bij tegenvallende inkomsten
Als je meer wilt verdienen met je webshop, kun je drie dingen doen. In de eerste plaats kun je natuurlijk proberen om meer bezoekers naar je webwinkel te krijgen. Je kunt ook proberen om ervoor te zorgen dat klanten per aankoop meer geld uitgeven. Je derde mogelijkheid is het verhogen van je conversie. Dit betekent dat je ervoor gaat zorgen dat meer bezoekers ook daadwerkelijk klant worden. Dit is een aantrekkelijke optie, omdat je je omzet verhoogt zonder dat je meer tijd en geld hoeft te investeren in marketing.
Verschillen in conversie
Gemiddeld ligt de conversie van Nederlandse webshops rond de 2%. Dit betekent dat er van elke 100 bezoekers 2 iets kopen in je winkel. Veel van de startende ondernemers die wij helpen om meer succes te boeken met hun webshop, zitten in eerste instantie echter ruim onder dat percentage. En dat is zonde! Want we zien ook webwinkeliers die al snel een conversie van 8% aantikken. En dat scheelt natuurlijk ontzettend in de omzet.
Even voorstellen: Hotjar
Voor wie nog nooit van Hotjar gehoord heeft: Hotjar is een tool die je kunt gebruiken om te zien hoe mensen zich gedragen op je website. Je kunt zien waar zij naar kijken, waar ze op klikken en welke delen van je webshop ze juist volledig links laten liggen. Voor webshopeigenaren biedt dit een goudmijn aan informatie die je kunt gebruiken om de conversie in je webwinkel te verhogen.
Je conversie verhogen met Hotjar
Hotjar is natuurlijk niet de enige tool waarmee je je conversie kunt verhogen, maar het is wel een hele complete tool die vrij intuïtief werkt. Hierdoor kun je er makkelijk mee uit de voeten. Bovendien is het gebruik relatief goedkoop. Er is zelfs een gratis versie van Hotjar beschikbaar. Zo maakt Hotjar het verzamelen en analyseren van gegevens waarmee je je conversie kunt optimaliseren laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk.
4 functionaliteiten om bezoekersgedrag te analyseren met Hotjar
Hotjar heeft verschillende functionaliteiten die je kunt gebruiken om het gedrag van bezoekers op je website te analyseren.
1. Heatmaps maken
Op een heatmap kun je in één oogopslag zien hoeveel muisbewegingen, scrollbewegingen of muisklikken bezoekers uitvoeren op verschillende plekken op de pagina. Je kunt verschillende heatmaps maken:
- Click heatmaps: hoe groter en feller de stippen, hoe vaker er op deze plek geklikt is. Je kunt een click heatmap gebruiken om te kijken of bezoekers interacteren met bijvoorbeeld buttons en afbeeldingen.
- Move heatmaps: hierop kun je zien waar bezoekers naar kijken.
- Scroll heatmaps: hierop kun je zien hoe bezoekers over een pagina scrollen en welke delen van de pagina zij te zien krijgen.
2. Kijk hoe bezoekers navigeren op je website
Met visitor recordings kun je volledige bezoeken opnemen om te kijken hoe bezoekers zich over jouw website bewegen. Dit maakt het mogelijk om op de stoel van je potentiële klanten te gaan zitten. Met een filter kun je specifieke doelgroepen selecteren. Zo kun je bezoekers groeperen op bijvoorbeeld browser, besturingssysteem of device en zien of zij specifieke gedragingen laten zien.
3. Analyseer je conversiepaden
Welke routes doorlopen jouw bezoekers voordat ze converteren? Dit krijg je inzichtelijk door een conversiefunnel te maken. Zo'n funnel is in feite een trechter. Hoe dieper in de trechter je komt, hoe meer bezoekers afhaken. Als je weet waar bezoekers afhaken, kun je de opnames van hun bezoek terugkijken om te begrijpen waarom ze dat doen.
4. Onvoltooide formulieren
Niemand houdt ervan om stapels papieren in te vullen. Dat is online niet anders. Met de form abandoment-functionaliteit kun je zien hoe lang bezoekers over jouw formulieren doen en hoe veel bezoekers jouw formulieren vroegtijdig verlaten.
3 manieren om feedback te verzamelen met Hotjar
Je kunt met Hotjar niet alleen het gedrag van bezoekers analyseren, maar ook hun feedback verzamelen. Hiervoor heeft Hotjar 3 handige functionaliteiten.
1. Stel je bezoeker een vraag
Met feedback polls kun je je bezoekers een vraag stellen. Bij het verlaten van je website krijgen je bezoekers dan een pop-up met de vraag of ze nog feedback hebben op je website. Invullen is laagdrempelig, kost weinig tijd en bezoekers die dit invullen hebben hun gebruikerservaring nog vers in het geheugen.
2. Stel je bezoekers meer dan één vraag
Leveren de feedback polls je niet de informatie die je nodig hebt? Dan kun je ervoor kiezen om korte enquêtes in te richten. Natuurlijk houd je het nog steeds kort, maar in deze surveys heb je in ieder geval meer ruimte om vragen te stellen aan je bezoekers.
3. Vraag gebruikers om je te helpen
Met de recruit user-functionaliteit kun je bezoekers vragen om mee te doen aan bijvoorbeeld gebruikerstesten of andere gebruikersonderzoeken. Hiervoor moet je natuurlijk wel een uitnodigende formulering kiezen, die maakt dat je bezoekers bereid zijn deze moeite te nemen om jou te helpen. Verzamel voldoende informatie voordat je conclusies trekt: één mening maakt immers nog geen trend.
Van inzicht naar conversie
Met Hotjar leer je je gebruikers kennen. Gebruikers die een goede ervaring hebben op je website, worden klanten. Zo simpel is het. Met andere woorden: Hotjar helpt je om fact-based te bepalen wat de verbeterpunten van jouw website zijn. Dit maakt verbeteren op basis van Hotjar doelgericht én effectief. Met de analyse-functionaliteiten breng je in kaart waar de gebruikerservaring hapert. De feedback-functionaliteiten geven je vervolgens de mogelijkheid om die ervaring verder uit te vragen.
De kosten van Hotjar
Het liefst wil je natuurlijk zeker weten of een tool voor jou werkt, voordat je erin investeert. Hotjar biedt een Basic versie, die je gratis kunt gebruiken. Hiermee krijg je gewoon toegang tot de heatmaps, funnels, formulieren, polls, surveys en visitor recordings. Er zitten wel beperkingen aan Basic: zo kun je bijvoorbeeld maximaal 2.000 pageviews per dag opslaan en ook voor de andere functionaliteiten is er een plafond. Voor beginnende webshops is Basic echter voldoende, zéker om te kijken of Hotjar een tool is waar jij prettig mee kunt werken. Wil je een stap verder? Dan kun je later altijd nog gaan betalen voor Plus of Premium.
Conclusie
Hotjar geeft je de kans om je webwinkel te zien door de ogen van je bezoekers. Hierdoor hoef je niet meer te gissen naar de reden dat bezoekers afhaken en geen klant worden. De gegevens die uit de gedragsanalyse en gebruikersfeedback komen, maken dat jij je vinger trefzeker op de zere plekken kunt leggen. Zo kun je je conversie doelgericht en effectief optimaliseren en van meer bezoekers klanten maken. Met andere woorden: op naar die extra omzet!
Wil jij de conversie in je webshop een mega boost geven? In mijn Boost je Conversie training deel ik nog veel meer tips en strategieën om van bezoekers klanten te maken, zodat je meer omzet, winst én voldoening uit je webwinkel haalt. Ga direct aan de slag >>