Dé magische formule voor meer succes met je webshop

Trok deze titel je aandacht? Wil jij ook snel heel veel geld verdienen met je webshop? Zodat je kunt stoppen met je loondienst baan en elke dag kunt doen wat je het allerleukst vindt? Je bent niet de enige. ‘Groeien’ is zo’n beetje het nummer 1 doel van al onze klanten. Liefst een verdubbeling, verviervoudiging of zelfs een vertienvoudiging van de winst, zonder al te veel kosten of tijdsinvestering. Klinkt te mooi om waar te zijn toch?

Ik zal je meteen uit de droom helpen: het ís ook te mooi om waar te zijn.

Een vreemde wens

Afgelopen weken hebben we onderzoek gedaan in onze community. We willen weer een verbeterslag maken en daarvoor hebben we input nodig van onze leden. Uit de enquête die we gehouden hebben kwamen een heleboel complimenten, leuke ideeën, suggesties én een ietwat vreemde ‘wens’. Toen ik mijn verbazing met Anne deelde bleek dat zij deze wens ook regelmatig in de groeigesprekken tegen komt.

Waar ik het over heb?

Veel webwinkeliers willen groeien. Meer bezoekers, meer klanten en meer winst. Tot zover niks geks natuurlijk. Wat ik wel gek vind is dat webwinkeliers massaal aangeven dat ze geen tijd hebben. Geen tijd om actief te zijn in de community, geen tijd om onze tips ook echt op hun bedrijf toe te passen, geen tijd om te bloggen, geen tijd om elke week (of elke maand) een nieuwsbrief uit te sturen en geen tijd om regelmatig hun cijfers te analyseren en daarop bij te sturen.

Dat wringt natuurlijk

Want hoe wil je groeien als je geen tijd hebt om in je bedrijf te stoppen?

Als wij het wondermiddel zouden hebben; een gouden formule waarmee je instant succes behaalt met je webwinkel. Waarmee je overnacht een enorme groei doormaakt, zonder dat je daar ook maar iets voor hoeft te doen. Als we dát zouden hebben, zou ik het direct met je delen.

Maar dat is helaas niet de realiteit.

Je aansluiten bij onze community is super waardevol – zeggen gelukkig ook de onze leden 😊 – maar alleen lid worden is natuurlijk niet voldoende. Er gaat niets in je webshop veranderen alleen maar doordat jij lid bent van een fijne club.

Een blog lezen met 10 tips om de conversie in je webwinkel te verhogen is super waardevol, maar als je die tips niet toepast zal er voor jou niks veranderen. Dan heb je vandaag gewoon net zoveel klanten als gisteren.

Of een webinar volgen over hoe je je bezoekersaantal verdubbelt. Hartstikke interessant en nuttig, maar alleen het volgen van het webinar levert je echt geen extra bezoekers op. Het toepassen van de strategie die gedeeld wordt wél.

Ook met een online training heb ik het wel eens meegemaakt. Een klant die na afloop van de training aangaf dat ze netjes alle video’s bekeken had en de werkboeken had ingevuld, maar dat er in haar webwinkel geen verbetering merkbaar was. Toen ik naar haar shop keek zag ik ook geen verschil. Ze had de kennis dan wel in haar hoofd zitten, maar had deze niet toegepast op haar webshop.

Tja.

Ik zou je graag een magische formule geven

De realiteit is dat je gewoon keihard moet werken voor wat je wil bereiken. Wil je groeien? Dat kan absoluut. Ook in een lastige branche of als je veel concurrenten hebt. Maar dan moet je er wel wat voor doen. Er tijd, energie of geld in stoppen dus. Dingen uitproberen, evalueren en bijsturen. Elke dag opnieuw.

Kennis verzamelen is goed. Maar uiteindelijk gaat het erom wat je doet met deze kennis. Pas je die consequent toe op je webwinkel? Dan ga je groeien. Blijft het alleen in je hoofd zitten, dan zal er voor jou niks veranderen.

Geen tijd om te groeien

Heb je geen tijd om de kennis toe te passen? Dan liggen je prioriteiten verkeerd. Wil je eigenlijk wel groeien? En hoe graag wil je dat dan? Of is er iets anders dat je (onbewust) belangrijker vindt? Wat meer prioriteit heeft? Sta eens even een paar minuten stil bij deze vraag.

Als jouw antwoord is dat je meer omzet uit je webwinkel wil halen, realiseer je dan ook dat het niet aangewaaid komt. Je moet er wel wat voor doen. Er tijd in stoppen dus. Dat betekent ook dat je minder tijd kunt besteden aan andere – minder belangrijke – zaken. Dat je bijvoorbeeld een uur later naar dat feestje gaat, omdat je nieuwsbrief er nog uit moet. Dat je niet meer elke dag op sociale media aanwezig bent, maar in plaats daarvan een steengoede SEO tekst schrijft, die je elke maand weer bezoekers oplevert. Dat je huis een keer wat rommeliger is, omdat je die marketingactie nog moest voorbereiden.

Prioriteiten stellen.

Houd eens een week precies bij hoeveel tijd jij aan je webwinkel besteed en noteer ook waaraan je die tijd precies besteed. Vervolgens markeer je alle punten die niet hebben bijgedragen aan je uiteindelijke doel: groei. Het wegstrepen van al die activiteiten en deze vervangen door acties die je bedrijf daadwerkelijk succesvol maken, dát is de magische formule voor meer succes met je webshop.