Dit is waarom met je webwinkel in de bladen staan zo goed werkt
Eén van de meest effectieve manieren om de naam van je webwinkel stevig te vestigen en meer te verkopen, is door met je webwinkel in bladen en andere media te staan. Dat zag ik 14 jaar geleden, toen ik mijn eerste webwinkel opende en dat zie ik nu weer, in de webwinkel die ik van de zomer lanceerde. In de tussentijd zag ik het keer op keer bij coachingsklanten die ik hielp om óók in de bladen te komen. In dit artikel leg ik je uit waarom media-aandacht zo goed werkt.
Als ik webwinkeliers begeleid, merk ik vaak dat ze zich bij andere marketingmiddelen comfortabeler voelen dan bij het opzoeken van de media. Op de een of andere manier hangt daar iets mystieks omheen, alsof het alleen voor grote namen weggelegd is. Terwijl dat in de praktijk reuze meevalt. En nee: redacties benaderen is ook helemaal niet zo eng. Maar het allerbelangrijkste is nog wel: dat het echt mega-effectief is.
Je bereikt nieuwe klanten
Bladen en andere media hebben een vaste achterban die anders is samengesteld dan jouw klantenbestand. Dit betekent dat je met een publicatie in een tijdschrift, maandblad of ander medium een nieuw klantpotentieel aanboort.
Zet je in op de grote dag-, week- en maandbladen, dan bereik je een groot en breed publiek. Zet je in op supergespecialiseerde bladen, bereik je misschien minder mensen, maar wel precies díe mensen die aansluiten bij jouw productaanbod. Beide vormen van zichtbaarheid zorgen voor extra toeloop naar je webshop en een piek in je verkopen.
Publicaties wekken vertrouwen
Dat je met publicaties in bladen en andere media niet alleen je zichtbaarheid, maar ook je betrouwbaarheid vergroot, is ook een belangrijke reden dat free publicity ‘het beter doet’ dan advertenties of marketingkanalen in eigen beheer. In feite zet de redactie een kwaliteitsstempel op je webwinkel. Vooral voor mensen die voor het eerst bij je kopen, kan het kwaliteitsstempel van een gerenommeerd blad de doorslaggevende factor zijn. Want lezers weten: deze uiting is niet betaald, maar verworven. En dat spreekt natuurlijk ontzettend in jouw voordeel.
Je krijgt kwalitatieve backlinks en scoort beter in Google
Een niet te onderschatten voordeel van online publicaties, is dat deze je vindbaarheid in Google een boost geven, waardoor je nog ver na de publicatiedatum voordeel hebt van je vernoeming. De zogeheten backlinks die publicaties je opleveren, tellen namelijk extra zwaar, omdat ze afkomstig zijn van bronnen die Google ziet als betrouwbaar en gerenommeerd. Oftewel: dikke vette plus voor je ranking en dus meer organisch verkeer naar je webwinkel.
Je verzamelt social proof
En last but not least: als je in toffe bladen staat, kun je dit met logo’s op je website etaleren bij wijze van visuele garantie dat jij, je webwinkel en je producten de moeite waard zijn. Dat je door bekende media genoemd wordt, werkt als social proof dat je een serieus en erkend bedrijf bent, waardoor potentiële klanten eerder geneigd zullen zijn om bij jou te kopen.
Mijn eigen webwinkels in de bladen
Mijn ervaring is dat één gratis publicatie meer op gang kan brengen dan welke betaalde advertentiecampagne dan ook. Zo zorgde één artikel in de Margriet (over een webwinkel die ik inmiddels verkocht heb) voor zo’n ontzettende run op blauwe hamam-handdoeken, dat ik ze niet aangesleept kreeg.
Toen Spice Rebels vorige zomer online ging, zochten mijn zakenpartner Marc en ik dan ook meteen de media op om onze naam te vestigen. Inmiddels hebben wij de logo’s van Linda, Vriendin, Buitenleven, Libelle Lekker en Santé op onze website staan. Deze prachtige publicaties zorgden niet alleen voor een ontzettende piek in traffic en sales, maar shinen nu ook als social proof op onze website.
Coachingsklanten in de media
Ook mijn coachingsklanten moedig ik al-tijd aan om de media op te zoeken. Een mooi voorbeeld daarvan is Mariken, die haar angst overwon en haar expert-status claimde met PR. Zij is zonder enige vorm van twijfel een expert op het gebied van biologisch tuinieren, maar werd nog niet altijd zo gezien. Om haar status als expert te claimen ging ze journalisten benaderen, waardoor ze mooie publicaties scoorde op Nu.nl, rtlnieuws.nl en zelfs een videoreportage in Editie NL.
Hoe je publicaties in bladen en andere media regelt
Allemaal leuk en aardig, hoor ik je denken: maar hoe regel je nou zo’n felbegeerde plek in een populaire glossy, een gerenommeerd vakblad of zelfs je eigen videoreportage in Editie NL? Een goed bewaard geheim is dat dat helemaal niet zo moeilijk is als het lijkt. En als je één keer leert hoe het moet, heb je deze krachtige marketingtool voor altijd in je toolbox.
Omdat de wereld van persberichten sturen en journalisten benaderen behoorlijk ondoorzichtig is, blies ik een oude training nieuw leven in. Hij heet nog steeds ‘Met je webwinkel in de bladen’ maar is volledig geoptimaliseerd voor 2024.
En leer hoe je als webwinkelier de media gebruikt om je zichtbaarheid te vergroten en je betrouwbaarheid te boosten, zónder daarvoor te betalen.