Een hogere omzet door cross-selling en up-selling

Een slimme manier om de omzet van je webwinkel te verhogen is het toepassen van cross-selling en up-selling. Bij het tankstation hier in het dorp weten ze dit al jaren. Elke keer als ik na het tanken bij de kassa sta vraagt de cassière of ik er een pakje kauwgom of een rol snoep bij wil kopen. En koop ik er eens een flesje cola, dan is er altijd wel een aanbieding dat ik het tweede flesje voor de helft van de prijs mag hebben. Een effectieve manier dus om je klant meer uit te laten geven dan hij of zij van plan was.

In je webwinkel kun je cross-selling en up-selling natuurlijk ook toepassen. Eigenlijk hoop ik dat je dat al doet, want dit is een relatief eenvoudige manier om de conversie te verhogen. Op dit punt hoef je de klant niet meer te overtuigen om bij jouw webwinkel te kopen. Dat is hij al van plan. Het is dus de kunst om de klant zijn winkelwagentje zo vol mogelijk te laten stoppen.

Verkoop meer door cross-selling

Cross-selling wil zeggen dat je op de productpagina of tijdens het bestelproces aanvullende of bijpassende producten aanbiedt. Denk aan batterijen bij speelgoed, sokken bij een paar schoenen, of een muts bij een winterjas. Verkoop je kleding, dan zou je bijvoorbeeld bij een jeans bijpassende tops en truien kunnen tonen. Zo zien bezoekers direct hoe de broek gecombineerd kan worden. Door deze aanvullende producten te tonen laat je de bezoeker zien dat je met hem meedenkt. Zorg ervoor dat de producten met een klik op de knop in het winkelwagentje zijn toe te voegen. Je wil de bezoeker tijdens het bestelproces natuurlijk niet te veel afleiden.

Wehkamp pakt het bijvoorbeeld slim aan. Op de productpagina van een top worden diverse bijpassende producten getoond, zodat je met deze top direct een complete look kunt maken.

Bol.com doet het op een andere manier. Bij mijn zoektocht naar een dvd voor mijn peuterdochter zie ik direct welke producten uit deze categorie ook door anderen bekeken werden. Grote kans dat deze producten ook voor mij relevant zijn.

Verhoog je omzet door up-selling

Up-selling wil zeggen dat je klant een luxer of duurder product koopt dan hij eigenlijk van plan was. Toon bijvoorbeeld op de productpagina vergelijkbare producten in een iets duurder segment. Vermeld de voordelen van dit duurdere product en laat de klant weten waarom hij beter dit product kan kopen.

Als je ooit online een pc of laptop gekocht hebt, heb je up-selling waarschijnlijk zelf ervaren. Bij Dell maken ze er dan ook handig gebruik van. Bij het toevoegen van een pc of laptop aan je winkelwagen kun je daarna diverse opties aanklikken. Wil je extra bescherming tegen virussen, wil je een uitgebreidere garantie, enz. Er wordt aangegeven wat bij de prijs is inbegrepen, maar natuurlijk raadt Dell een uitgebreidere, duurdere service aan. Zie hieronder het voorbeeld voor een Microsoft Office pakket op een laptop. Uiteindelijk betaalt de klant veel meer voor de laptop dan op de productpagina genoemd staat. En de klant heeft er een goed gevoel bij, hij krijgt immers diverse extra’s, waar hij misschien zelf niet eens aan gedacht had.

Hoe ga jij om met cross-selling en up-selling in jouw webwinkel? Pas je het al toe en merk je dat je omzet gestegen is? Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Deel ze hieronder!