Wil je meer resultaat uit je webshop halen? Dan moet je sturen op data.
Met 'zomaar wat doen' of 'werken op gevoel' kun je je webshop niet laten groeien.
Daarmee kom je prima weg als je je webshop voor de hobby runt. Maar niet als je het als een serieuze onderneming ziet waar best wel een lekker inkomen uit mag komen.
Wil jij je webwinkel laten groeien? Serieus opschalen en omzetdoelen halen die nu nog te ambitieus lijken?
Dan zal je moeten sturen op data.
Meten is weten, en dat soort clichés. Neemt niet weg dat het gewoon hartstikke waar is.
Als je precies weet waar bezoekers op je website vandaan komen, hoe zij zich gedragen op jouw website en waar bezoekers in het bestelproces afhaken, dan heb jij goud in handen. Met die informatie kun jij je marketing en je webshop zó aanpassen, dat je meer kwalitatieve bezoekers trekt, die vervolgens ook klant worden. Of een hoger bedrag per bestelling uitgeven.
Het resultaat? Meer bestellingen, meer omzet, meer winst.
Het voordeel van een online bedrijf is dat (bijna) alles meetbaar is.
Toch zien we heel veel webwinkeliers die geen idee hebben hoeveel bezoekers er op hun webshop komen. Laat staan dat ze weten via welke kanalen die bezoekers komen of hoe ze zich gedragen op de website. Hier ligt een mega kans die heel veel ondernemers nog laten liggen.
Waarom?
- Kijken naar cijfers is saai.
- Het analyseren van die data is lastig.
- Er zijn 100 dingen die meer prioriteit hebben dan uitzoeken wat je nou met die cijfers kunt.
Meestal zijn dit de webshop eigenaren die (nog) niet kunnen leven van hun bedrijf.
Ben jij één van deze typen ondernemers?
- Ik heb wel een Google Analytics account, maar ik weet niet wanneer de laatste keer was dat ik heb ingelogd.
- Ik heb wel een Google Analytics account en ik kijk regelmatig naar de cijfers, maar ik heb geen idee wat ik daarmee kan doen.
- Ik heb wel een Google Analytics account, maar ik snap helemaal niets van de nieuwe GA4. Help!
- Ik heb geen Google Analytics account. Denk ik.
Dan wordt het tijd om daar verandering in te brengen... als je meer omzet wil maken tenminste.
Speciaal voor die ambitieuze e-commerce ondernemers die zich wel realiseren dat data essentieel is om een webshop te laten groeien, maar zich er nog niet vertrouwd mee voelen, hebben wij een training Google Analytics 4 (ook wel: GA4) gemaakt. Hierin legt onze Google expert stap voor stap uit hoe GA4 werkt, waar je de data kunt vinden die jij nodig hebt, hoe je zelf rapporten kunt maken, hoe je deze cijfers leest en interpreteert. En heel belangrijk: hoe je de cijfers gebruikt om je webwinkel te laten groeien. Zodat jij meer resultaat uit je webwinkel haalt en je omzet en winst vergroot.