Help bezoekers en verhoog je omzet
Wil je meer verkopen in je webwinkel, dan kun je dat op diverse manieren aanpakken. Je kunt meer bezoekers trekken door SEO en advertenties. Maar je kunt ook de conversie verhogen. Een van de manieren om je conversie te verhogen is door hulp te bieden aan bezoekers. Grote kans dat zij tijdens het winkelen vragen hebben. Over een bepaald product bijvoorbeeld, of over zaken als levertijd. Krijgen ze hier geen antwoord op, dan verlaten ze je webwinkel en bestellen ze bij de concurrent die het antwoord wel heeft.
Laat bezoekers niet hulpeloos achter
Tijdens het winkelen kunnen er verschillende vragen ontstaan bij bezoekers. Vragen over het product bijvoorbeeld: ‘Hoe hoog is de hak van deze schoen precies?’ Of vragen over het gebruik: ‘Met welk middel kan ik deze schoen mooi houden?’ Ook adviesvragen komen veel voor, zoals: ‘Past deze schoen wel onder een nette jurk?’ Tot slot kunnen er nog vragen ontstaan over de service, zoals: ‘Wanneer worden de schoenen bezorgd?’ en ‘Wat als ik niet tevreden ben?’
Voorzie je website van uitgebreide informatie
Een deel van deze vragen kun je ondervangen, door op je website duidelijke informatie te geven.
- Richt zogenaamde klantenservice pagina’s in. Maak pagina’s met informatie over betalen, verzenden en retourneren. Geef zoveel mogelijk informatie. Ga er nooit vanuit dat iets wel duidelijk is, maar leg het uit.
- Meld levertijd en verzendkosten op een prominente plek in je webwinkel, bij voorkeur ook op de productpagina.
- Geef uitgebreide informatie op de productpagina’s. Bedenk welke vragen een bezoeker kan hebben over een bepaald product. Verwerk de antwoorden in je tekst. Hoe beter een potentiële klant geïnformeerd wordt, des te groter is de kans dat je het product verkoopt.
Webshop Greendaddy.nl heeft diverse servicepagina’s met informatie toegevoegd. Bovendien staan direct onder het menu de zaken die voor de klant belangrijk zijn: levertijd, verzendkosten en retourgarantie.
Wees bereikbaar
Je kunt nooit op alle vragen vooraf antwoord geven, denk aan vragen van persoonlijke aard. Zorg er dus voor dat je bereikbaar bent voor bezoekers. Via een contactformulier, mail of telefoon. Of nog beter: gebruik een chatfunctie in je webwinkel, zodat bezoekers snel en laagdrempelig hun vraag kunnen stellen.
Webwinkel Hip in de regen.nl geeft bezoekers de mogelijkheid om hun vraag te stellen via de chat. De tekst ‘Heb je een vraag? Chat nu met Leida’, maakt het ook nog eens persoonlijk.
Maak het bezoekers makkelijk om contact met je op te nemen. Dat doe je niet door je gegevens te verstoppen. Plaats je contactgegevens op een opvallende plek. Een link naar de klantenservice pagina’s kun je bijvoorbeeld in het menu en de footer plaatsen. Een chatfunctie onderaan de pagina of aan de rechterkant van het scherm.
Reageer snel op vragen, liefst direct. Bezoekers hebben haast en gaan echt geen dagen wachten op jouw antwoord. Des te sneller je reageert, des te groter de kans op een aankoop. Een laatste tip: zorg dat je bereikbaar bent op het moment dat het druk is in je webwinkel. Merk je dat klanten vooral ’s avonds shoppen, dan is het niet slim om om 17.00 je chat uit te schakelen.