Interview: Baukje en Joost van Callista Bags
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 april 2019 

Interview: Baukje en Joost van Callista Bags

Dit ondernemende stel, Baukje en Joost, blazen samen Callista Bags, de bestaande webwinkel van Joost nieuw leven in. De webwinkel is sinds 2015 online, het laatste half jaar hebben ze deze helemaal ‘spik en span’ gemaakt. Wij vroegen ze het hemd van het lijf over hun ervaringen met het runnen van een webshop!

Eén wens, één doel

Baukje vertelt: “Joost heeft de webshop al sinds een aantal jaren, maar door allerlei omstandigheden kwam daar de klad een beetje in. Toen wij drie jaar geleden een relatie kregen bleek dat we allebei de wens hadden om in het buitenland te wonen. We besloten om die wens vorm te geven. Dat betekende ontdekken waar we willen gaan wonen en hoe we daar dan ook ‘goed’ kunnen leven. Eigenlijk was het idee dus niet zo moeilijk. Omdat zonder enige moeite de webshop al redelijk liep, zou met moeite (lees marketing) de webshop heel goed moeten gaan lopen. Althans .. dat is de verwachting.”

Anders dan anderen

“We hebben niet veel concurrenten in dit specifieke segment. We zitten qua product en prijs boven de commerciële merken en net onder de topmerken. Daarbij hebben wij tassen die qua kwaliteit, afwerking en design niet onder doen voor de topmerken. Ze zijn alleen nog wat minder bekend.”

Een dag uit het leven van een webwinkelier

Zo’n opbouwfase kan best pittig zijn en vraagt veel tijd. Zo ook bij Baukje en Joost. “Met z’n tweeën besteden we er ongeveer een volle werkweek er aan. De webshop qua look and feel krijgen zoals we ‘m hebben willen, het bijhouden van de producten, de marketing acties en ook veel ruimte voor training en coaching. De verwachting is dat als de webshop loopt dat we daar een halve week voor nodig hebben. Maar voor het zover is, zijn we minimaal een jaar verder.”

Er is een goede rolverdeling gemaakt door het stel. Zo houdt Joost houdt zich bezig met de webshop zelf. “Dat wil zeggen de artikelen in de webshop bijhouden, de updates, de lay out en bestellingen e.d.”

Baukje houdt zich bezig met de marketing. “Dat wil zeggen de nieuwsbrieven, Instagram en Facebook en het schrijven van de teksten.”

Joost heeft daarnaast ook nog een webwinkel in bedrijfskleding waar hij dagelijks mee bezig is. Van het bijhouden van de webshop tot aan het uitleveren (fysiek) van de producten en het (laten) bedrukken van de kleding e.d.

Ook Baukje heeft nog een parttime baan naast het runnen van de webshop.

“We zijn beide ondernemende types, willen altijd wel wat doen. Gelukkig hebben we thuis niet echt verplichtingen qua gezin en/of kinderen, dus dat scheelt. Maar alles combineert eigenlijk heel organisch en we zorgen er voor dat we ook vooral privé tijd voor elkaar en onze kinderen houden. Er is niet echt een grens tussen privé en werk. Onder het genot van een biertje kunnen we het over het werk hebben en toch ‘afschakelen’.”

Zelf doen

We vragen Baukje en Joost wat nou het minst leuk is aan het runnen van een webwinkel. Baukje zegt: “Dat moeten we nog een beetje ontdekken. In de opbouwfase, het afgelopen half jaar, zijn we veel ‘problemen’ tegen gekomen die vooral te maken hebben met de achterkant van de webwinkel. Technische problemen waar we steeds anderen bij nodig hadden om het op te lossen.

Het afhankelijk zijn van anderen en het moeten wachten op anderen is erg frustrerend. Eén van de redenen dat we alles zelf willen kunnen, zodat we niet meer afhankelijk zijn van een ander.”

Wat ze wel erg leuk vinden is hetgeen er geleerd is ook toe te passen. Weer iets wat ze zelf kunnen doen!

“Afgelopen weekend was echt wel een mijlpaal voor ons in ‘wat leuk is aan het runnen van de webwinkel’. De webwinkel was klaar, nieuw logo, nieuwe look and feel, alles spik en span. Het intrinsieke ‘go’ moment. Als we zo onze eerste actie ook hebben gedaan om de webwinkel onder aandacht te brengen, wordt ons tweede moment. En dan, zo neem ik aan, elke keer dat we een tas hebben kunnen verkopen….want uiteindelijk doen we het daar voor!”

Webwinkelsoftware

De webwinkel van Joost en Baukje was destijds al gebouwd met WordPress en Divi. “Dit werkt, als je het eenmaal door hebt, heel lekker. Daarbij zijn er zoveel mogelijkheden binnen WordPress, dus weinig beperkingen.”

Marketing

“De bedoeling is dat we, zo nu in het begin, veel investeren in nieuwsbrieven, posts op Facebook en Instagram. Daarnaast zullen we ons netwerk actief inschakelen om de site te promoten; we hebben goede ingangen in de mode- en sportwereld. Hoe meer mensen we uit die wereld kunnen betrekken bij het promoten van onze tassen, hoe beter dat is!”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

“We hebben onze webwinkel op basis van de oude gebouwd. Dat leek destijds een goede keuze, immers er was een basis. In werkelijkheid heeft dat ons veel tijd gekost. Dus misschien zouden we dat anders aanpakken, gewoon bij het begin beginnen. Of dat zaken anders had laten verlopen? Ik denk het niet, dat had qua tijd net zo veel gekost. We hebben veel geleerd en ook dat is wat waard. Hoe je het proces ook ziet, je kunt je niet voorstellen wat je allemaal gaat tegenkomen. Je moet er gewoon voor gaan en elk ‘probleem’ aanpakken. Dat brengt je ook verder.”

Toekomstplannen

“Binnenkort dus de ‘echte’ en ‘formele’ launch van onze webwinkel en dan full steam ahead. Veel marketing acties en ons richten op ons doel: 1 tas per dag verkopen.”

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

Leuk dat een eigen tip zo belangrijk is gebleken voor Baukje en Joost. “Astrid zegt: Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk! Dat is de belangrijkste geweest. Waarom? Als wij samen aan de keukentafel zitten te discussiëren over hoe de webwinkel er uit moet zien en er niet uitkomen, gaan we uiteindelijk terug naar dat uitgangspunt en nemen een besluit. Scheelt veel discussie!”

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen