Interview: Esther van 't Kralenstulpje

Esther de Jonge is het gezicht achter webwinkel ’t Kralenstulpje, die in 2010 live ging en intussen een grote klantenkring heeft opgebouwd. Tijd om Esther eens wat vragen te stellen over haar ervaringen met het runnen van een webwinkel!

Hoe het begon

“Het idee voor mijn webwinkel ontstond in 2010”, vertelt Esther. Ze maakte zelf altijd al sieraden. Zelfs op de lagere school maakte ze al oorbellen van materialen die haar vader gebruikte voor zijn werk als elektricien. Naast haar fulltime baan als office manager besloot ze vanuit huis haar eigen webwinkel op te zetten. “Mijn vader heeft een blokhut voor me in de tuin gebouwd. Na ongeveer een half jaar heb ik mijn baan opgezegd en ben ik fulltime voor ‘t Kralenstulpje gaan werken. Na 4 jaar ging het zo goed dat ik verhuisd ben naar de voormalige bibliotheek in mijn woonplaats. De voorraad werd steeds groter en het assortiment steeds uitgebreider.”

Onderscheiden van concurrenten

Via de webwinkel verkoopt Esther kralen, toebehoren, onderdelen, sieraden, verpakkingsmaterialen en displaymaterialen. De meer dan 20.000 verschillende artikelen zijn allemaal uit voorraad leverbaar. “Ik onderscheid me van andere kralenwinkels door de voordelige maar toch kwalitatief goede artikelen. Omdat we de producten zelf importeren zijn we vaak goedkoper dan de groothandel”, legt Esther uit. Daarnaast krijgen klanten snel antwoord op vragen, worden bestellingen mooi verpakt in cadeauzakjes en zit er altijd een leuk presentje bij. En om klanten op weg te helpen in hun hobby kunnen zij via de website een gratis online sieradencursus volgen.

Een dag uit het leven als webwinkelier

“Iedere morgen begin ik met het opstarten van de computers en natuurlijk de radio. Ik pak er een kop koffie bij en dan ga ik de pakbonnen uitdraaien. Aan de hand van de pakbonnen en de computer pak ik de bestellingen in. Dat is vaak heel tijdrovend, we hebben al artikelen van 10 cent en het komt wel voor dat mensen voor 25 euro overal 1 stuks van bestellen en dan ben ik zo twee uur met een order bezig. Tussendoor beantwoord ik de telefoon. We krijgen geen klanten in ons magazijn, daar hebben we helaas geen tijd voor. We hebben het een tijdje geprobeerd met een showroom. Het kwam wel eens voor dat een klant twee uur bleef met vragen en dat we uiteindelijk voor twee euro verkopen, ondertussen kan ik niets inpakken, dus hier zijn we mee gestopt. Men kan alleen nog bij ons bestellen via de website, maar men kan de bestelling wel afhalen.”

“Ik ben zeker 40 uur op de zaak aan het inpakken, daarnaast doe ik in het weekend de administratie, marketing, klantencontact en inkoop. Ik schat dat er dus nog 22 uur bijkomen, dus ik werk gemiddeld 66 uur, wat natuurlijk best veel is, maar ik zie het ook als hobby. Naast het runnen van de webwinkel, de huishouding en de tuin blijft er gelukkig nog wel tijd over om te lezen, films te kijken, cursussen te volgen en af en toe uit te gaan met vriendinnen.”

Leuke en minder leuke dingen

“Ik vind het vervelend wanneer er dingen verkeerd gaan. Wanneer je veel moet inpakken dan gaat er wel eens iets verkeerd. We proberen dit altijd zo goed mogelijk met de klant op te lossen”, vertelt Esther. Het leukst vindt ze de positieve reacties van mensen, zoals de reviews die klanten plaatsen maar ook de bedankmails en soms kaartjes en cadeautjes per post. Daarnaast wordt ze ontzettend blij van de kralen, nog steeds iedere dag. “Ik kan nog steeds echt met een gelukzalig gevoel ik het rond kijken!”

Uitdagingen

“Ik heb een tijdje personeel gehad en ook te maken gehad met langdurige ziekte van een personeelslid. Dat heeft me helaas heel veel geld gekost en ontzettend veel stress bezorgd. Het ging om iemand die net een vaste baan had gekregen, deze collega had ik uit de Wia gehaald en werd na 3 jaar weer ziek, een aantal maanden na het tekenen van het vaste contract. Een zieke medewerker brengt ontzettend veel kosten met zich mee. Denk aan onderzoeken door arbeidsdeskundigen en een verplicht re-integratietraject. Daarnaast werd er door de arbo arts en het re-integratie bureau regelmatig gedreigd met boetes als ik het als wergever niet goed zou doen met de re-integratie. Om al deze kosten te kunnen betalen moeten er heel veel kralen verkocht worden. Gelukkig had ik wat geld gespaard voor mijn pensioen, maar dit geld is nu op. Nachten heb ik hier van wakker gelegen. Gelukkig is nu na twee jaar bijna het einde in zicht. Ik heb er van geleerd dat ik helaas geen vaste contracten meer kan geven.”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

“Ik zou alles hetzelfde doen, op één ding na. Ik denk dat ik liever iets kleiner was gebleven zonder vast personeel en alles gewoon aan huis had gehouden. Het is nu te groot om terug te keren.”

Toekomstplannen

“Mijn plan is om de cursussen uit de Webwinkel Succes Academie af te gaan afronden, doelen te gaan stellen en meer naar buiten te treden d.m.v. video’s en hierdoor meer omzet te gaan behalen zodat ik weer iets kan opbouwen voor mijn pensioen. Ook overweeg ik om een ziektekosten verzekering af te sluiten, dit ook omdat ik een pand huur en de kosten ook bij ziekte doorlopen.”

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

“Ik heb deze tip niet gekregen maar ik spreek uit ervaring. Het is niet altijd een zegen om (snel) te groeien. Soms is het beter om klein te blijven. Verder heb ik heel veel waardevolle tips uit het Webwinkel Succes Programma mogen halen, te veel om hier allemaal te benoemen, maar stuk voor stuk even waardevol.”

“Nog een tip van mezelf: Probeer ten alle tijden positief te blijven. Het meeste komt altijd op zijn pootjes terecht en positief trekt positief aan, andersom is dat ook zo. Dat is de wet van de aantrekkingskracht en deze is net zo exact als de wet van de zwaartekracht.”