Interview: Jolanda van Señor Guapo
17 april 2017 
8 min. leestijd

Interview: Jolanda van Señor Guapo

Op deze website vind je veel tips om je webwinkel te verbeteren. Maar natuurlijk is het ook interessant en nuttig om van mede-webwinkeliers te leren. Daarom publiceer ik een serie met interviews die ik afgenomen heb bij een aantal webwinkeliers. Van een webwinkelier met 1 jaar ervaring tot een webwinkelier met maar liefst 11 jaar ervaring en alles daartussenin. Daar kun je veel van leren!

Jolanda van Señor GuapoJolanda Dietvorst

Jolanda is de eigenaresse en ontwerpster van stropdassenlabel Senor Guapo. Een oerhollands merk met wereldwijde ambities. Opgericht om nietszeggende stropdassen te verbannen naar een plek achterin je kledingkast. Jolanda ontwerpt “Awesome ties for fashionale guys”. Stoere handgemaakte stropdassen in rijke kleuren, afgewerkt met subtiele details van natuurlijke materialen.

Wanneer en hoe ontstond het idee voor je webwinkel?

Het idee voor mijn webwinkel is letterlijk ontstaan op het terras. Mijn vriend en ik hadden die avond een mooi feestje op de planning en we hadden het er toen met elkaar over dat het voor vrouwen zo gemakkelijk is om zich te onderscheiden middels kleding. Van jeans, tot jurken, jumpsuits en rokjes en dan ook nog eens in alle denkbare kleuren, designs en vormen. Om nog maar te zwijgen over de vele accessoire opties waar vrouwen uit kunnen kiezen. Voor mannen blijft het al gauw bij een colbertje of een pak als ze eens flink willen uitpakken. En dan zijn er uiteraard wel accessoires; mooie horloges, goede schoenen en natuurlijk stropdassen. Maar het aanbod van met name de stropdassen is mijn ogen redelijk beperkt. De patronen zijn doorgaans voorspelbaar en het materiaalgebruik niet meer van nu. Zo is het idee voor ‘Señor Guapo; awesome ties for fashionable guys’ ontstaan.

Interview Jolanda van Señor Guapo

Sinds wanneer is je webwinkel online?

Mijn webwinkel bestaat sinds maart vorig jaar.

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

Er zijn niet zoveel leveranciers die zich uitsluitend op stropdassen richten. Daarnaast heb ik nog geen ander stropdassenlabel gezien dat zicht echt bezighoudt met branding en het creëren van een eigen imago. Dat probeer ik met Señor Guapo wel echt te doen. Mijn missie is om mannen het weer leuk te laten vinden om een stropdas te dragen.

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel en wat komt er allemaal kijken bij het runnen van je webwinkel?

In het begin heeft het heel veel tijd gekost om de productie opgestart te krijgen. Mijn stropdassen zijn handgemaakt en helaas ben ik zelf niet handig genoeg om ze in elkaar te zetten. Ik heb dus eerst heel lang dicht bij huis (in Nederland) gezocht naar een coupeuse die me daarbij kon helpen. Helaas bleek het ambacht van het maken van stropdassen in Nederland onvindbaar (althans voor mij), dus ik heb nu een atelier in Polen gevonden die me daarbij helpt. Er gaat veel tijd zitten in het onderhouden van contact met hen. Daarnaast besteed ik aardig wat tijd aan social media en het uitzoeken van manieren om zoveel mogelijk traffic naar de website te krijgen. Daarnaast heb ik een shop op Etsy geopend en ook die houd ik zelf bij. Ik zou zeggen dat ik momenteel gemiddeld 15 uur per week besteed aan mijn webshop (dit doe ik naast mijn baan). In mijn ideale wereld zou ik de tijd hebben om dit aantal minimaal te verdubbelen.

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

Maandag is mijn Señor Guapo dag; dan is mijn zoontje naar school en werk ik niet als communicatieadviseur. Deze week ben toevallig bezig met het plannen van een nieuwe fotoshoot om zo een goede stash aan sfeerbeelden voor mijn lookbook en social media op te bouwen. Ik ben bezig met het zoeken van een locatie, modellen (die pluk ik uit mijn vriendenkring), maken van een moodboard en script en het samenstellen van de kledingsets. Daarnaast heb ik het plan opgevat om een goede elevatorpitch op te stellen die ik samen met een digitaal lookbook naar boetiekjes kan sturen, in de hoop dat mijn stropdassen via retailers kan verkopen. Ik hoop dat ik met de toevoeging van een aantal fysieke verkooppunten mijn naamsbekendheid kan vergroten, alhoewel dat margetechnisch een stuk minder interessant is. Aanvullend daarop ben ik bezig met samples voor de zomercollectie, heb ik een idee opgevat om een aantal BN’ers en stylisten te benaderen en ben ik een mail aan het maken die ik aan heel mijn LinkedIn netwerk kan sturen.

Interview Jolanda van Señor Guapo

Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?

Ik vind de vrijheid om te creëren enorm leuk. In het dagelijks leven ben ik communicatieadviseur en ik houd ervan om creatief bezig te zijn. Het zakelijke aspect van het hebben van een webwinkel, facturatie, belastingaangifte doen etc. spreekt me minder aan omdat ik daar niet zoveel affiniteit mee heb.

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

De allergrootste uitdaging voor mij is het genereren van traffic naar mijn website. In al mijn naïviteit dacht ik in het begin ‘mijn product is toch zo leuk, dat verkoopt vanzelf’. Niets blijkt minder waar helaas. Soms heb ik zelf het idee dat het alweer tijd is om te komen met productinnovatie, omdat ik mijn stropdassen zelf al zo vaak gezien heb. Dan realiseer ik me echter weer dat er nog maar zo’n klein clubje is dat Señor Guapo kent, dat het voor mij veel belangrijker is om te werken aan exposure. Dat is ook een van de redenen waarom ik naast mijn eigen webshop een shop in Etsy heb en een aantal fysieke verkooppunten probeer te realiseren.

Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?

Ik heb gekozen voor Jimdo en ik ben daar tot op heden erg tevreden over. Ik vond hun software persoonlijk heel erg aansprekend omdat ik van plan ben echt te bouwen aan een merk met een eigen uitstraling en look and feel. Jimdo biedt daar veel ruimte toe. Aan de andere kant loop ik er echt wel tegenaan dat het uiteindelijk om standaard software gaat en dat een aantal dingen die ik zelf graag zou willen doorvoeren (vooralsnog) helaas niet mogelijk zijn.

Interview Jolanda van Señor Guapo

Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?

Ik doe veel via social media en overweeg om misschien eens op een live event te gaan staan om mijn merk te promoten. Daarnaast probeer ik mijn netwerk zoveel mogelijk te activeren – maar daar zou ik best nog wat meer energie in kunnen steken.

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

Waarschijnlijk zou ik hebben gekozen voor een andere timing. Op het moment dat ik mijn webwinkel lanceerde dacht ik de productie op orde te hebben, maar dat liep spaak een paar dagen nadat de website live was. Ik heb toen dus veel tijd moeten investeren in het opnieuw uitzetten van het productieproces waardoor ik in mijn ogen het momentum van de lancering te weinig heb benut.

Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?

Mijn zoontje zit sinds kort op school, dus dat betekent dat ik doordeweeks overdag wat meer tijd heb en dat is heel fijn, voorheen deed ik veel in de avonduren en weekenden.

Wat zijn je ambities en je plannen voor de komende tijd?

Mijn missie is om mannen het weer leuk te laten vinden om een stropdas te dragen. Het zou geen ‘moetje’ meer horen te zijn. De stropdas verdient wat mij betreft de status van een toffe accessoire. En natuurlijk hoop ik dat ik in de toekomst steeds meer mannen ervan kan overtuigen om voor een Señor Guapo te kiezen. Wat mij betreft vervangen ze en masse hun standaard das die ze elke dag naar hun werk dragen of zetten ze hun Señor Guapo in als een extra eyecatcher die ze combineren met een leren jackje of casual blazer.

Ik realiseer me dat ‘de revival van de stropdas’ een enorme uitdaging wordt, maar ik heb heel veel zin om me daarvoor in te zetten en ik zou het ongelooflijk leuk vinden als ik mijn eerste voorraad van 250 stuks zou kunnen uitverkopen.

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

De belangrijkste tip is toch echt wel dat je moet geloven in jezelf en je niet moet laten afleiden door negativiteit. Zorg ervoor dat je zelf 1000% in je product gelooft, dan heb in ieder geval een ongelooflijk leuke een leerzame periode in het verschiet en met een beetje geluk levert het je nog eens een succesvolle webshop op ook.

www.senorguapo.nl

Interview Jolanda van Señor Guapo

 

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief