Interviews
Astrid van der Made
Interviews
4 min

Interview: Margreet van Monkeys Design

4 min

Margreet van Monkeys DesignMargreet is het gezicht achter webwinkel Monkeys Design. Een webwinkel met originele kleding voor stoere en ondernemende jongens. Alle kleding wordt met de hand gemaakt en is persoonlijk door Margreet ontworpen, maar komt niet in de shop zonder goedkeuring van haar eigen zonen. Tijd om Margreet eens wat vragen te stellen over hoe zij haar webwinkel runt!

Weinig keuze in leuke jongenskleding

Als moeder van drie jongens liep Margreet er tegenaan dat er qua jongenskleding niet heel veel keuze is. “Doordat ik zelf graag kleding maakte ging ik op zoek naar stoere stoffen voor jongens en ging ik zelf voor ze aan de slag. Toen er steeds meer moeders om mij heen vroegen waar ik die leuke shirts vandaan had, ben ik met veel plezier gestart met het naaien voor andere jongetjes. Ik ben begonnen met de verkoop via mijn Facebookpagina op 1 januari 2016 en vanaf maart in dat zelfde jaar heb ik ook echt een webshop.”

Onderscheiden van andere online kledingwinkels

Margreet onderscheidt zich van concurrenten door alleen jongenskleding te verkopen. “Daarbij houd ik echt rekening met de leefstijl van de jongens. Als jongensmoeder weet ik als geen ander dat ze graag voetballen en in bomen klimmen. Kortom: altijd in beweging zijn. Daar hoort kleding bij die tegen een stootje kan en heel belangrijk, die lekker zit.”

Interview - Margreet van Monkeys Design

Een webwinkel runnen is hard werken

Op mijn vraag hoeveel tijd ze aan haar webshop besteed, antwoordt Margreet lachend: “Te weinig, haha. Naast mijn webwinkel heb ik ook nog een parttimebaan, maar ik heb twee volle dagen voor mijn webshop. Bij het runnen van een webwinkel komt meer kijken dan ik in eerste instantie dacht. Het is meer dan alleen een aantal producten online zetten. Je moet goede productfoto’s hebben (en dat is niet heel makkelijk kan ik je vertellen), een goede en betrouwbare betaalprovider, je moet nadenken over hoe je je producten verzendt. Je wilt dit toch op een persoonlijke manier doen. Maar ook als je je webwinkel hebt staan, ben je er nog niet. Mensen komen niet vanzelf naar je webwinkel, daar moet je heel erg hard voor werken. Social media accounts bijhouden, via markten en events. Maar ook je vindbaarheid in Google is heel erg belangrijk, dus je moet ook hard werken aan SEO. En vergeet de boekhouding niet.”

Een dag uit Margeets leven als webwinkelier

Het leven als webwinkelier is gevarieerd en dat maakt het zo leuk, vindt Margreet. “Een dag kan er zo uitzien: Nadat ik de jongens naar school heb gebracht kijk ik naar de bestellingen die zijn binnengekomen. Heb ik alles op voorraad of moet ik ook nog aan de slag achter de naaimachine. Op basis daarvan maak ik een planning. Vervolgens beantwoord ik mailtjes van klanten, werk ik mijn social media bij en knip ik de shirts of broeken die besteld zijn. De bestellingen die op voorraad zijn hang ik apart en pak ik later die dag in en breng ze weg. Verder doe ik bestellingen bij de groothandels en ga ik aan de slag met nieuwe ontwerpen en prints. Daarna nog een rondje social media en dan kruip ik nog een uurtje achter de naaimachine en haal ik de jongens uit school. ’s Avonds doe ik vaak nog wat administratie, schrijf ik een blog of social media posts.” Door middel van een strakke planning weet ze de webshop met haar privéleven te combineren. “Alhoewel dat soms ook in de soep loopt. Het enige wat ik daarover kan zeggen is: laat het los. Accepteer dat het niet zo gaat als jij wilt en ga op een ander moment knallen. Dat werkt voor mij heel goed.”

Interview - Margreet van Monkeys Design

Foto’s van blije apenkoppen

“Ik ben super slecht met cijfertjes, dus de financiële administratie is het minst leuke aan het runnen van een webshop. Het aller-allerleukste vind ik het contact met mijn klanten, als ze mij laten weten hoe blij hun zoon is met het shirt dat ze bij mij kochten. En als er dan nog een foto van de blije apenkop bij zit, kan mijn dag helemaal niet meer stuk.” Wat vooral een uitdaging is, is het online zichtbaar zijn. Hoe zorg ik ervoor dat ik waardevolle content plaats, hoe zorg ik ervoor dat de mensen naar mijn webwinkel komen. Maar ook de balans tussen de webwinkel en privé. Wanneer er veel bestellingen binnenkomen, heb ik minder tijd voor mijn gezin en huishouden. Dat voelt soms wel naar, maar gelukkig word ik door het thuisfront 300% gesteund in wat ik doe.”

Gebruiksgemak

Margreet heeft gekozen voor de software van MijnWebwinkel, omdat je relatief weinig kennis hoeft te hebben van het bouwen van een webshop. “Je kunt heel erg makkelijk zelf een winkel online zetten. Daarnaast is het contact met customer service er goed en zorgen zij ervoor dat je webwinkel altijd aan de laatste wetgeving voldoet.” Ideaal! Op de vraag wat ze zou veranderen als ze opnieuw zou beginnen antwoordt Margreet: “Ik zou gelijk goede productfoto’s laten maken en mijn teksten SEO proof op (laten) stellen.”

Interview - Margreet van Monkeys Design

Toekomstplannen

“Ik heb allerlei leuke plannen en ideeën voor nieuwe producten en wellicht een uitbreiding in de webwinkel. En ik wil heel graag meer live momenten met klanten inplannen, ik merk dat ik daar veel energie van krijg.”

Belangrijkste tip voor andere webwinkeliers

“Geloof in jezelf en in je product. Mijn producten worden met heel veel liefde ontwikkeld en gemaakt, dat het daardoor soms moeilijk is om het world wide web op te slingeren. Beren die je dan op de weg ziet: wat als niemand het leuk vindt, wat als niemand het koopt. Ik heb gemerkt dat wanneer je in je eigen product gelooft, je dit ook uitstraalt, zowel online als offline. Dit zorgt ervoor dat je verkoopt. Dus geloof in jezelf en je product/dienst.” Bezoek de webwinkel van Monkeys Design

Heb jij ook een webwinkel en vind je het leuk om door ons geïnterviewd te worden? Stuur dan een korte omschrijving van je webwinkel en de link naar hallo@succesmetjewebshop.nl.

Categorieën