arrow_drop_up arrow_drop_down
21 november 2019 

Interview: Simone van Het Wolfje

Simone Beens is het gezicht achter webwinkel ‘Het Wolfje’, die op 19 juni 2019 live ging. Op 18 juni ging de webwinkel ‘achter de schermen’ open voor haarInterview: Simone van Het Wolfje Wolfjeskrantlezers. Zij hadden de unieke kans om, als het ware via de achterdeur, de webshop in te komen om te shoppen.

Het is niet de eerste webshop die Simone runt. Tijd om haar eens wat vragen te stellen over haar ervaringen met het runnen van een webwinkel!

Het Wolfje

Na het stoppen met haar webshop NaDiVo.nl, die ze van 2011 tot 2017 runde, begon het al gauw weer te kriebelen. Simone vertelt: “NaDiVo.nl was al gericht op natuurlijke diervoeding, maar daarbij wilde ik een te groot en breed publiek aanspreken. Van katten, honden en paarden tot schapen, geiten en kippen, elk dier verdient de voeding die hij van nature nodig heeft. Met veel vallen, opstaan en weer iets nieuws uitproberen runde ik mijn webshop. Tot het teveel, en ja te duur, werd. Met inmiddels een kleine meid van 1 jaar ging ik mij meer op mijn gezinnetje richten.” Maar het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Met Het Wolfje wilde Simone zich beter voorbereiden.”

Eerlijkheid

“Er zijn al veel webshops in de dierenbranche begonnen. Veel van hen hebben hetzelfde standaard assortiment met vele bekende merken. Daarnaast zijn er concullega’s die zich ook enkel richten op natuurlijke voeding en verzorging.” Vertelt Simone. Wat Het Wolfje uniek maakt is dat Simone niet alleen let op natuurlijke producten, maar ook let op de diervriendelijkheid, duurzaamheid en ecologische voetafdruk (of eigenlijk dus pootafdruk) op de wereld van de merken die ze verkoopt. Zo komen er absoluut geen hondensnacks uit China of India in haar assortiment. “Daarnaast let ik ook op de milieu-impact van gebruikte stoffen voor hondenmanden en halsbanden, wat trouwens nog veel voeten in de aarde heeft! En ga ik voor persoonlijke service en eerlijke informatie. Want wat op het eerste gezicht goed lijkt, blijkt toch vaak helaas niet te kloppen.”

Interview: Simone van Het Wolfje

Naamsbekendheid

Simone runt haar webshop naast haar parttime baan, waar ze drie dagen in de week werkt. “Veel tijd zit nu vooral nog in het uitzoekwerk, het bedenken van marketingacties, social media, reageren op vragen en slimmer mijn administratie doen. Met nu een kleine 5 maanden bezig moet ik vooral nog veel naamsbekendheid creëren en komen er nog niet veel bestellingen binnen. Ik ben mij bewust dat mijn doelgroep zeer klein, maar wel groeiende is. Met mijn webshop wil ik niet alleen de zeer milieubewuste consument aanspreken, maar ook zij die ‘toch iets wil doen voor het milieu’. Door te kiezen voor een hondenmand, gemaakt van gerecyclede plastic flessen ip.v. een mand van chemisch behandeld katoen of polyester, maak je al een stapje in de goede richting!”

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

Elke dag is anders voor Simone. Privé en zakelijk lopen op dit moment nog behoorlijk door elkaar. “Mijn dochter wordt binnenkort 4 jaar en dan zal ze naar school gaan. Dat maakt het ook makkelijker wat meer structuur aan te brengen in de dag. Met de groei van mijn webshop hoef ik minder buiten de deur te werken. Op een dag als ik vrij ben van mijn parttime werk, begin ik ‘s ochtends tussen 7.00 en 8.00 uur met een kop koffie en start ik mijn laptop. Ik check mails en social media, beantwoordt ze en ga daarna beginnen aan de eventuele planning van die dag; een nieuwsbrief schrijven en sturen, een marketingactie uitwerken of nieuwe producten toevoegen in de webwinkel. Als ik geluk heb, kan ik dit lekker in mijn eentje doen. Als ik minder geluk heb is mijn dochtertje al wakker en wil zij haar dag beginnen. Meestal gaan we, nadat ik haar eruit gehaald heb, ontbijten. Maak ik af waar ik mee bezig was of begin ik aan schoonmaakklusjes. Eventueel daarna boodschappen. Anders ga ik gelijk verder met uitzoekwerk, administratie of schrijf ik een blog.”

“Ergens begin de middag check ik of ik bestellingen heb en maak ik deze, als alles op voorraad is, gelijk klaar voor verzending. Als er producten niet op voorraad zijn, ga ik die gelijk inkopen. Vaak breng ik de pakketten, afhankelijk van hoe groot en zwaar, lopend samen met mijn dochtertje en eventueel de honden naar het postkantoor. Voor grote en zware pakketten, wel meer milieubelastend – ook daar zijn nog verbeterpunten, heb ik mijn auto nodig. Dan is het rond etenstijd en komt vriendlief thuis. ‘s Avonds na het eten is het familietijd of zit ik nog op social media vragen te beantwoorden. Soms volg ik een webinar of workshop.

Interview: Simone van Het Wolfje

Kennis delen

Het allerleukste van het runnen van een webshop vindt Simone toch wel het helpen van klanten. “Daar krijg ik echt energie van en weet ik waarom ik dit allemaal doe! Vooral de antwoorden kunnen geven waar de klant echt verrast door is; een uitgebreide uitleg over een goede voeding voor haar pup of bijvoorbeeld het verbaast verrast zijn van sommige producten die zo bekend zijn, maar helemaal niet zo gezond blijken te zijn voor je hond. Uiteindelijk lijkt mij nog het allerleukst dat ik fulltime mijn bedrijf kan runnen en er geen energie opgeslokt wordt door een extra parttime baan.”

“Het minst leuke is toch wel de financiële zorgen. Je weet niet wanneer er een bestelling binnenkomt en hoe groot die is. Niet onderschatten dat je vooral aan het begin veel dingen nodig hebt. Vooral ook om professioneel en serieus over te komen. De administratie vind ik helemaal niet erg om te doen, juist heel interessant! Alleen als het even minder gaat, wordt ook de administratie minder leuk.”

Zakelijke kijk

De uitdaging voor Simone zit hem in het plannen en vooruit denken. “Vaak krijg ik super veel zin om een actie direct bekend te maken of zelfs te gaan doen, terwijl ik het nog moet uitwerken en plannen. Zo ook met superleuke nieuwe producten in de webshop zetten! Maar kan ik die nu al wel inkopen? Financieel gezien, maar is er ook voldoende vraag naar? Dat is en blijft een uitdaging. Je eigen enthousiasme omzetten in een zakelijke kijk op dingen.”

Interview: Simone van Het Wolfje

Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je daarvoor gekozen?

“Als webwinkelsysteem gebruik ik Mijnwebwinkel. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik met mijn vorige webshop ook bij deze aanbieder zat. Het leek mij makkelijker om, naast al het nieuwe niet te hoeven uitvogelen hoe de webwinkelsoftware werkt. Als Mijnwebwinkel kan mee (blijven) groeien met mijn toekomstplannen, dan zit ik hier goed!”

Bezoekers

Bezoekers trekt Simone voornamelijk via social media en het schrijven van blogs. Daarnaast ook door het up-to-date houden van de webshop en SEO, ook al heeft ze van het laatste niet veel koekjes gegeten, lacht ze. “Ook zorg ik er voor dat ik als verkooppunt te zien ben bij merken en leveranciers. Ik ben de laatste tijd meer bezig om te zorgen dat mijn webshop-url op andere internetpagina’s komt te staan, het liefst in combinatie met een blog of review. Tevens heb ik sinds kort een merk-ambassadeur op Instagram.”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

Simone moet er eigenlijk niet aan denken weer opnieuw te beginnen! Zoals ze zelf zegt “ik sta nu nog steeds op puppypootjes!”. “Voordat ik begon, had ik wel het (dromerige) idee nu al een stuk verder te zijn. Vooral qua aantal bestellingen, maar of ik nou iets anders had moeten aanpakken? Het blijft toch altijd ‘achteraf-praat’. Achteraf weet je alles beter. Maar je weet niks als je het niet hebt gedaan. Ja, ik had nog wel beter kunnen voorbereiden, maar op alles kan je niet voorbereid zijn. Toch was het misschien slimmer geweest een duidelijk financieel plan te hebben en bij een geldschieter aan te kloppen, zodat ik minder financiële zorgen zou hebben.”

Interview: Simone van Het Wolfje

Ambities

“Mijn plan voor is vanaf februari/maart volgend jaar niet meer afhankelijk te hoeven zijn van een parttime baan. Dat is mijn belangrijkste doel voor Het Wolfje. Van daaruit een passende locatie te vinden waar ik een winkel tussen vier muren wil hebben en voldoende ruimte heb voor vriezers. Dit om ook versvleesvoeding en andere diepvriesproducten te kunnen verkopen. Daarmee wil ik het totaalplaatje creëren wat je echt dé ecovriendelijke hondenspeciaalzaak kunt noemen.”

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?

De beste tip kreeg Simone van een vriendin die geen ondernemer is. Ze zei: “Simone, je moet meer mensen zoeken die in hetzelfde schuitje zitten. Ondernemers die begrijpen waar je tegenaan loopt en die je advies kunnen geven.” Ondernemer zijn, vooral als je er niet veel kent in je directe omgeving, kan heel eenzaam voelen. Je kunt veel reacties en opmerkingen krijgen, waarbij je gezond verstand denkt: “Nee, dat klopt niet. Maar hoe zit het dan wel?” Dat je dan bij een andere ondernemer kunt aankloppen voor raad. Je elkaar ideeën kunt geven en motivatie kunt bieden om door te gaan. Ik sta ook niet stevig in mijn schoenen, maar zolang ik de passie voor mijn bedrijf blijf voelen ga ik door!”

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen