Je eigen webshop starten, wat komt er bij kijken?

Voor velen is het een droom: een eigen webwinkel beginnen, lekker vanuit huis werken, flexibele werktijden, eigen baas zijn en ondertussen lekker verdienen. Een webshop starten is helemaal niet zo moeilijk. Maar wil je er een goed inkomen uit halen dan zal je flink aan de bak moeten. Overweeg je om een webwinkel te beginnen? Lees dan hier wat er allemaal bij komt kijken en waar je aan moet denken.

Je eigen webshop starten, wat komt er bij kijken?

De voor- en nadelen van een webwinkel runnen

Het hebben van een eigen webwinkel heeft vele voordelen. Naast dat het ontzettend leuk is zijn de kosten relatief laag, zeker in vergelijking met een fysieke winkel. Je kunt de webshop (om te beginnen) vanuit huis runnen en hoeft dus bijvoorbeeld geen duur kantoor of opslagruimte te huren. Ook zijn er geen kosten voor een winkelpand. Als je vanuit huis werkt ben je flexibel. Je deelt zelf je werkdag in en kunt er ook zijn voor de kinderen, als je die hebt. Je bent niet meer afhankelijk van een baas. Jij bepaalt de koers van je bedrijf en de enige aan wie je verantwoording hoeft af te leggen ben je zelf. Dat is natuurlijk ook meteen een nadeel, want daar moet je wel tegen kunnen. Ook de balans tussen werk en privé moet je goed in de gaten houden. Met een webwinkel is het werk nooit af, en als je thuis bent dan zie je het werk continue liggen. Daardoor kan het lastig zijn om voldoende rust te pakken. Zorg bij voorkeur voor een afsluitbare ruimte die je voor je bedrijf gebruikt zodat je na werktijd ook echt de deur achter je dicht kunt trekken. Onthoud dat jij zelf het belangrijkste onderdeel bent van je bedrijf. Als je niet goed voor jezelf zorgt is dat ook niet goed voor je bedrijf.

Een ander belangrijk aspect is dat je niet altijd zomaar een bedrijf vanuit huis mag oprichten. In bepaalde gemeenten is het zelfs verboden. Dan mogen klanten bijvoorbeeld hun producten niet bij je thuis komen halen. Iets om zeker rekening mee te houden als je overweegt een webshop je starten.

Webwinkel beginnen: kom goed beslagen ten ijs

Consumenten winkelen steeds meer online en elk jaar wordt er weer meer geld uitgegeven in online winkels. Met dat in je achterhoofd is het starten van een webwinkel een interessante optie. Echter, een lucratieve en onderscheidende webshop starten doe je niet zomaar even. Dat vergt best veel en wordt nogal eens onderschat. Voor je überhaupt van start gaat is het goed te weten dat er in Nederland ondertussen al meer dan zeventigduizend webshops zijn. Vraag je dus af of die van jou toegevoegde waarde heeft en waarom.

Een webwinkel openen als fulltime baan of bijbaan

Veel mensen kiezen ervoor om hun webwinkel te starten naast hun huidige baan in loondienst. In het begin kun je dit prima in de avonduren en weekenden doen. Pas zodra de bestellingen lekker op gang komen zal je merken dat je tijd te kort komt en moet je steeds vaker na je werk nog pakketjes inpakken en wegbrengen. Zo kun je je bedrijf langzaam opbouwen, met behoud van je inkomen. Merk je dat je webwinkel beter gaat draaien dan kiezen veel webwinkeliers ervoor om minder uren voor hun baas te werken of zelfs helemaal te stoppen in loondienst.

Online winkel naast fysieke winkel

Een webwinkel is ook een mooie kans voor mensen die al een fysieke winkel hebben. Zo ga je mee in de online wereld en voorkom je dat je achterloopt op je concurrenten. Bovendien bied je consumenten nu veel meer mogelijkheden om bij jou te kopen. In plaats van de lokaal opereer je met een webwinkel landelijk. Een enorme vergroting van je doelgroep! Daarnaast oriënteren consumenten zich vaak online, maar willen ze liever offline kopen. En willen ze de mogelijkheid hebben om iets dat ze online gekocht hebben in de fysieke winkel te ruilen of retourneren. Als jij zowel een online als een fysieke winkel hebt dan kan dat. De webwinkel en de fysieke winkel kunnen elkaar enorm versterken.

Start met onderzoek doen

Ben je overtuigd om een webwinkel te beginnen en weet je ook al welke producten je wil verkopen? Neem vooraf altijd de tijd om te onderzoeken of dat wat jij in je hoofd hebt al niet (heel veel) aangeboden wordt. Op zich hoeft concurrentie geen probleem te zijn, maar als blijkt dat er al heel veel andere webshops aanbieden wat jij ook in je hoofd hebt, dan is het maar de vraag wie er nog op jouw webshop zit te wachten. Net als bij fysieke winkels gaat het om het onderscheidende element. Zijn de producten die jij aanbiedt uniek, bied je een ongekende service of is je prijs bijzonder aantrekkelijk? Dan maak je absoluut een goede kans.

Denk ook goed na over de doelgroep die je wil bedienen. Kijk of er al veel aanbod is voor die doelgroep. Probeer een doelgroep te vinden waar nog niet zo’n groot aanbod voor is. Dat kan namelijk hét gat in de markt zijn. Tenslotte, welke service wil je verlenen? Stuur je de producten op, welke verzendkosten bereken je dan en hoe ga je de producten inpakken? Kunnen mensen hun aankopen ook ergens ophalen? En hoe ga je om met retouren en eventuele klachten? Ook iets om heel goed over na te denken voor je écht van start gaat.

Bedenk vooraf goed waarmee jij je gaat onderscheiden en wat jouw doelgroep wordt. Geloof me – dan heb je het straks veel makkelijker als je je webwinkel gaat promoten.

Bedenk een naam voor je webshop

Dan is het zaak een naam voor je eigen shop te bedenken. Hoewel dat eenvoudig lijkt, moet niet voorbijgegaan worden aan het feit dat er al ontzettend veel webshops en websites zijn en dat dus veel domeinnamen vastliggen. Bedenk dus echt een unieke naam voor je webshop. Verder is het belangrijk een naam te kiezen die je klanten gaan onthouden. Niet te lang dus, eerder kort en pakkend. Ook het gebruik van leestekens is niet echt een aanrader.

Een originele naam bedenken is leuk, het gaat er echter om dat je naam de lading dekt. Dat de klanten uit je naam meteen kunnen herleiden wat je aanbiedt.

Heb je een of meerdere namen bedacht, check dan of deze nog beschikbaar zijn. Check zowel de bedrijfsnaam als de domeinnaam. En kies liever geen naam die veel lijkt op een al bestaande naam. Dit kan verwarring opleveren. Is je gewenste naam vrij, dan is het verstandig die meteen vast te leggen. Zowel bij de Kamer van Koophandel als de domeinnaam. Dat laatste kan bij verschillende aanbieders. Wie verstandig is, legt meer dan een domeinnaam vast. Dus niet alleen de .nl versie, maar ook de .com versie en domeinnamen die heel veel lijken op de jouwe. Wie grote plannen heeft en later zelfs in het buitenland aan de slag wil, doet er verstandig ook de buitenlands extensies meteen maar vast te leggen. Je eigen webwinkel beginnen kan de opmaat zijn voor internationaal succes.

Geldzaken regelen

Dan beginnen ook de geld- en belastingzaken. Tijdens je inschrijving bij de KvK wordt gekeken of je btw-plichtig bent en krijg je al dan niet een btw-nummer. Krijg je die, dan houdt dat in dat je omzetbelasting af dient te dragen aan de Belastingdienst. Voor beginnende ondernemers zijn deze belastingzaken vaak ingewikkeld. Een boekhouder inschakelen is dan een slimme zet.

Wil je zakelijk en privé gescheiden houden, open dan een zakelijke bankrekening. Op die manier zijn je zakelijke inkomsten en uitgaven veel gemakkelijker bij te houden. Bovendien: als je de klant de mogelijkheid wil bieden om via iDeal te betalen, dan ben je verplicht om een zakelijke rekening te hebben. Een zakelijke bankrekening kost geld. Het loont de moeite om verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. In veel gevallen is Knab de goedkoopste oplossing voor een zakelijke rekening. Nadeel is wel dat Knab alleen online bankiert, waardoor je dus wat moeilijker contant geld kunt storten. ABN Amro geldt als minst voordelige optie. Dat zit in het feit dat je hier in het eerste jaar geen korting krijgt. Andere banken bieden dat wel. Bij de Rabobank is de maandelijkse bijdrage die gevraagd wordt het hoogst.

Kies de ideale webwinkelsoftware

Je kunt alles perfect georganiseerd hebben en precies weten hoe jij met je webshop gaat scoren, het succes van je webshop hangt voor een belangrijk deel af van de gebruiksvriendelijkheid van je shop. Daarom is het kiezen van de juiste webshopsoftware van eminent belang. Nog een reden waarom die keuze belangrijk is, is het feit dat je er in principe lang mee gaat werken. Je stapt immers niet zomaar even over op andere software. Dat kost én geld én heel veel tijd. Voor elke soort webshop is prima software beschikbaar, het is maar net wat je wilt en belangrijk vindt. Kies je voor kant-en-klare software of wil je een webwinkel op maat? Doe goed onderzoek naar de aanbieders en vergelijk de mogelijkheden. Denk daarbij niet alleen aan de wensen die je nu hebt, maar ook over je toekomstplannen met de webshop. Zoals gezegd, overstappen is een enorm karwei en moet je zien te voorkomen.

Verzekeringen, nodig of niet?

Het kan verstandig zijn om verzekeringen voor je webwinkel af te sluiten. Zo kan het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering zinvol zijn. Zo verzeker je de schade die jij eventueel veroorzaakt, of de schade die ontstaat door een product dat niet werkt. Met deze verzekering zijn ook de kosten van bijvoorbeeld juridische bijstand verzekerd. Denk ook aan een arbeidsongeschiktheid verzekering. Deze keert uit als jij door ziekte of ongeval niet meer kunt werken. Absoluut het overwegen waard als je afhankelijk bent van het inkomen uit je webwinkel. Ook kun je een inventarisverzekering voor je webwinkel afsluiten. Dan worden schade door inbraak, kasgeld en beschadigde spullen vergoed. Dit is van toepassing als je de webshop in een gehuurde ruimte runt of als je een ruimte huurt voor opslag van spullen. Let op: als je de voorraad gewoon thuis hebt, valt dit niet altijd onder je inboedelverzekering. Een rechtsbijstandverzekering is voor de startende ondernemer niet meteen noodzakelijk, groei je echter door dan is het wel degelijk het overwegen waard.

Je eigen webshop beginnen: zorg dat je winst maakt

Nu je echt alles geregeld hebt, wil je geld gaan verdienen. Ga voor je echt losgaat eens een avond zitten om de ideale prijzen voor je producten te bepalen. Houd daarbij niet alleen rekening met de inkoopprijs van je producten, maar ook met alle andere kosten die je maakt. En uiteraard dien je nog winst te maken. Bereken per product dat je aanbiedt tegen welke prijs je dit moet verkopen om winst te maken en of het interessant is om dit product in te kopen. Kijk ook naar welke prijzen je concurrenten hanteren.

Ben je na het lezen van dit artikel nog steeds super enthousiast om jouw webwinkel te starten? Leuk! Je gaat een spannend maar ontzettend leuk avontuur aan!

Hoe nu verder met een webwinkel starten?

Er komt veel op je af als je een webwinkel wil openen. Dat begint al met de vele mogelijkheden die er zijn om een webwinkel op te zetten. Welke software kies je? Heb je genoeg kennis om dat zelf te doen of ga je het uitbesteden? Je krijgt daarnaast te maken met allerlei wetten en regels, je moet nadenken over de producten die je gaat aanbieden, welke prijzen je daarvoor gaat vragen en hoe je deze naar je klanten gaat verzenden. Om nog maar niet te spreken over de vraag hoe je bezoekers in je webwinkel krijgt en hoe je van deze bezoekers klanten maakt. Eerlijk is eerlijk, dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik heb een e-book geschreven om jou op weg te helpen. Hierin vind je een compleet stappenplan, waarmee jij je webwinkel kunt starten. Ik vertel je waar je allemaal aan moet denken, wat de mogelijkheden zijn en de do’s en don’ts van het runnen van een webwinkel.

Hi! Ik ben Astrid van Kollenburg. Ik help ambitieuze webwinkeliers bij het vergroten van hun naamsbekendheid, klantenkring en omzet. Zodat zij meer plezier uit hun werk halen en zichzelf een lekker salaris kunnen uitbetalen.

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
Berichten
Producten
Pagina
Filter by Categorieën
Achter de schermen
Business
Conversie
Gebruiksvriendelijkheid
Productfoto's
Webteksten
Geen categorie
Google Analytics
Logistiek
Marketing
Affiliate Marketing
Bloggen
Content Marketing
E-mail Marketing
Offline Promotie
Persberichten
Social Media
Mindset
Reviews & Interviews
SEO
Linkbuilding
Webwinkel
Filter by Tags
external
grouped
simple
variable

Webwinkel Club helpt webwinkels groeien

Het e-book bevat de volgende hoofdstukken:

  • Wat is e-commerce en waarom biedt dit enorme kansen?
  • E-commerce verdienmodellen
  • Waar vind je producten om te verkopen?
  • Een webshop beginnen: software kiezen
  • Ontwerp een webwinkel die verkoopt
  • Slimme strategieën om meer te verkopen
  • Marketing voor je webwinkel
  • Bonus: de kosten van een webshop

Ik wens je heel veel plezier en succes bij jouw webwinkel avontuur!

Heb je vragen over een webwinkel starten, stel ze hieronder.