Kansen in productpresentatie voor je webwinkel

Als je door de winkelstraat loopt zie je mooi ingerichte etalages. In fysieke winkels staan producten overzichtelijk uitgestald, mooi opgesteld en kun je elk product van alle kanten bekijken en aanraken. Bij een webwinkel mis je een deel van deze productbeleving. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je producten zo voordelig mogelijk te presenteren.

De voordelen van een goede productpresentatie zijn duidelijk:

  • Hogere conversieratio doordat potentiële klanten een betere indruk van de producten krijgen. Twijfels en vragen over de producten worden weggenomen.
  • Minder retouren omdat klanten ontvangen wat ze hadden verwacht.
  • Je onderscheidt je van de concurrent. Jouw producten spreken tot de verbeelding en inspireren de bezoeker.

Alleszeggende productfoto’s

Met mooie, duidelijke productfoto’s kun je potentiële klanten verleiden en enthousiast maken. Ik denk dat het overbodig is om te zeggen dat de productfoto’s in je webwinkel perfect moeten zijn. Scherp, zonder storende achtergrond, met details duidelijk in beeld en uit te vergroten door de bezoeker. Natuurlijk plaats je per product meerdere productfoto’s, zodat een product van alle kanten bekeken kan worden. Of kies voor 360-graden productfoto’s, zodat bezoekers het beeld zelf kunnen besturen en zo het product helemaal kunnen bekijken. 360 graden foto’s worden steeds vaker gebruikt in webwinkels. Het is een mooi compromis tussen een statische foto en een video.

Lees ook: 9 tips voor een hogere conversie met goede productfoto’s.

Sfeervolle beelden in je webwinkel

Heb je ook aan sfeerbeelden voor je webwinkel gedacht? Veel producten lenen zich daar voor. Denk aan een tafelkleed. Je kunt dat fotograferen terwijl het in de verpakking zit, maar je kunt ook een mooi sfeerbeeld maken van een gedekte tafel, met het tafelkleed en andere accessoires uit je webwinkel. Sla je meteen meerdere vliegen in een klap, zeker als je links plaatst naar deze bijpassende producten.

Lees ook:  Waarom sfeerfoto’s in je webwinkel van toegevoegde waarde zijn.

Productvideo wordt steeds populairder

Steeds vaker wordt video ingezet voor de productpresentatie in webwinkels. Zo neem je een deel van de drempel om te kopen weg: vanaf nu kunnen bezoekers ook online het product van alle kanten bekijken. Bovendien kun je in een productvideo ook de werking en toepassing van artikelen demonstreren.

Bekijk onderstaande video eens. Dit is een productvideo over een knoflookpers. De presentator laat precies zien hoe handig deze pers werkt en waarvoor je hem nog meer kunt gebruiken.

Deze productvideo is gemaakt door Videocontentcompany.nl. Op hun website vind je nog veel meer voorbeelden.

39% conversieverhoging door een betere productpresentatie

Webwinkel ZAGG deed een paar jaar geleden een test met 360 graden productfoto’s en zag de conversie enorm stijgen. Het plaatsen van productvideo’s in plaats van standaard foto’s zorgde voor een 27% hogere omzet per bezoeker. Vervolgens werden ook 360 graden productfoto’s aan de productpagina’s toegevoegd. Hierdoor steeg de conversie met nog eens 12%. In totaal een omzetstijging van bijna 40%. Bron

Of jij deze resultaten ook behaalt is uiteraard afhankelijk van de producten die je verkoopt en de kwaliteit van de beelden, maar bovenstaande toont wel aan dat het zeker de moeite waard is om je eens in het gebruik van video en 360 graden fotografie te verdiepen.

Tekst is ook belangrijk

Naast beeldmateriaal is ook tekst een belangrijk onderdeel van de productpresentatie. Een webwinkel zonder beeld zal niet veel verkopen, maar een webwinkel zonder tekst ook niet. Met goede webteksten stimuleer je bezoekers om verder te lezen en uiteindelijk het product te kopen. Geef zoveel mogelijk informatie over de producten. Schijf kort en bondig. Noem details en kenmerken en maak de lezer enthousiast over het artikel.

Lees ook dit artikel over hoe je de perfecte tekst voor de productpagina schrijft.

Richt je virtuele etalage in

Veel bezoekers komen je webwinkel binnen via de homepage, je virtuele etalage. Mooi beeldmateriaal is hier al van groot belang. Bij een fysieke winkel loop je vaak ook door als de etalage er niet uit ziet toch? Inspireer bezoekers, maak hen enthousiast en nieuwsgierig. Zorg ervoor dat ze doorklikken naar de productpagina’s. Hier lenen sfeerbeelden zich doorgaans goed voor.

Overtuigd om iets aan de productpresentatie in je webwinkel te doen? Maak dan niet de fout om hele kleine afbeeldingen te tonen. Gebruik mooie grote foto’s, zowel op de homepage, de overzichtspagina’s en de productpagina’s. Zorg ervoor dat alle aandacht naar je producten uit gaat. Dat betekent ook dat je afleidende en irrelevante onderdelen op je site beter kunt verwijderen of verplaatsen.

Laat zien die producten!

En jij?

Gebruik jij ook (al) productvideo of 360 graden foto’s in je webwinkel? Deel hieronder dan je link!