Page content

Adverteren in Google

SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising. In het Nederlands vertaald: adverteren in zoekmachines. Wil je zeker weten dat je voor een bepaalde zoekterm bovenaan in Google staat, dan kun je SEA toepassen. Door betaald te adverteren in Google of andere zoekmachines kun je veel extra bezoekers naar je webshop trekken.

In de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google zijn standaard plekken gereserveerd voor de advertenties. In onderstaande afbeelding zie je dat de eerste vier zoekresultaten de afkorting ‘Adv.’ bevatten, wat aangeeft dat dit advertenties zijn. Aan de rechterkant van het scherm zie je bovendien de Google Shopping resultaten. Ook dit zijn advertenties.

Adverteren in Google

Pas onder de advertenties zie je de organische (gratis) zoekresultaten. Wil je dus helemaal bovenaan in Google staan, dan ontkom je niet aan het inzetten van SEA.

En ook helemaal onderaan de pagina, net boven de knoppen om naar de volgende of vorige pagina te gaan, zie je advertenties.

Adverteren in Google

Adverteren met Google Adwords

Als je wil adverteren in Google, dan dien je gebruik te maken van Adwords. Dit is het advertentiesysteem van Google. Het werkt als een veiling, waarbij je kunt bieden op de betaalde advertentieplekken in de zoekresultaten. Je kunt een advertentie laten tonen als er gezocht wordt op een bepaalde zoekterm.

Wat is beter: SEA of SEO?

Het verschil tussen SEA en SEO is dat je bij SEA betaalt om hoog in de zoekresultaten te komen en bij SEO niet. Ik raad je altijd aan om met SEO (Search Engine Optimization) aan de slag te gaan als je een webwinkel hebt. Het is een lange-termijn strategie, maar als je dit goed toepast kun je zonder te betalen hoog in de zoekmachines komen. Een perfecte manier om meer bezoekers (en klanten) naar je webshop te trekken. Veel online shoppers starten hun zoektocht immers in een zoekmachine zoals Google.

Het nadeel van SEO is dat het langer duurt voordat je resultaat ziet. En bij populaire zoektermen vraagt het behoorlijk wat werk. Om deze tijd te overbruggen kun je Search Engine Advertising (SEA) inzetten, zodat je direct al goed vindbaar bent in zoekmachines. Zodra je posities d.m.v. SEO gaan stijgen, kun je de betaalde advertenties afbouwen.

SEA is ook ideaal voor de zoektermen waarvoor zo veel concurrentie is, dat het haast onmogelijk is om met SEO hoog in de resultaten te komen. Door te adverteren in Google sta je toch boven je concurrenten.

    Comment Section

    0 reacties op “Adverteren in Google

    Plaats een reactie


    *