Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is alle vormen van marketing die via e-mail naar (potentiële) klanten gaan. E-mailmarketing is een goede manier om klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen, aanbiedingen, nieuwe collecties of juist een uitverkoop. Wanneer je consequent bezig bent met e-mailmarketing voor je webwinkel, dan kan dit een positieve invloed hebben op je verkoop. En de klantbinding! In dit artikel lees je welke soorten e-mailmarketing er zijn en waarom dit zo goed werkt voor webwinkeliers.

Soorten e-mailmarketing

Nieuwsbrief

De meest bekende vorm van e-mailmarketing is het verzenden van een nieuwsbrief. Een nieuwsbrief is zeer geschikt om je (potentiële) klanten op de hoogte te houden van alles wat speelt binnen jouw webwinkel.  Let wel op dat je rekening houdt met de Nederlandse wetgeving. Je mag namelijk niet zomaar naar iedereen een nieuwsbrief sturen. Je moet van te voren klanten om toestemming vragen om een nieuwsbrief te mogen verzenden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een inschrijfformulier op je webwinkel te plaatsen. Of plaats een button tijdens het afronden van een bestelling. Lees in dit artikel 8 tips voor een nieuwsbrief strategie die werkt.

Persoonlijke e-mail

Om je klantenbinding hoog te houden, kun je ervoor kiezen om klanten een e-mail te sturen bij een verjaardag, jubileum of feestdag. Schrijf een persoonlijk bericht, bedank ze voor het vertrouwen in je webwinkel en voeg een klein cadeautje toe. Dit kan een kortingscode zijn, of een klein cadeautje wanneer deze klant binnen een bepaalde tijd een bestelling plaatst. Wees creatief!

Winback-campagnes

De naam zegt het eigenlijk al: hiermee probeer je klanten terug te winnen. Wanneer je een vaste klant had die regelmatig een bestelling plaatste, maar deze al een tijdje niets heeft besteld, kun je ervoor kiezen om deze een e-mail te sturen. Stuur deze bijvoorbeeld een leuke actie voor een nieuwe bestelling.

Standaard e-mails

Wanneer een klant een bestelling plaatst in jouw webshop, gaat er als het goed is automatisch een e-mail uit met een bevestiging. Het is mogelijk om deze e-mail aan te passen naar jouw eigen woorden. Maak er een feestje van, gebruik je eigen woorden en bedank deze klant voor de bestelling. Een simpele manier om de klant te laten merken dat je dankbaar bent.

E-mailmarketing, het werkt!

De meeste mensen kijken elke dag wel minimaal één keer in de inbox of er nog nieuwe e-mails zijn binnen gekomen. Perfect om hier als webwinkelier dus op in te spelen. Probeer eens elke 2 weken een nieuwsbrief of andere e-mail te versturen. Maak daarbij gebruik van een call to action en bekijk na een aantal maanden de resultaten. Lees je goed in over de verschillende soorten e-mailmarketing, kijk wat bij jouw bedrijf past en ga er mee aan de slag.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down