Wat is linkruil en hoe pas je dit succesvol toe?
Google gebruikt diverse manieren om websites te classificeren. In het Engels wordt dit aangeduid met de term ‘ranking’. Daarbij staan veel bezochte websites bovenaan de zoekmachine en minder populaire websites onderaan. De populaire zoekmachine kijkt onder andere naar het aantal externe websites dat een link naar jouw website heeft geplaatst. Andersom kun jij natuurlijk ook een link van die website plaatsen. Deze manier van werken wordt ‘linkruil’ genoemd. Op welke manier kan dit de conversie van je website verhogen?
Linkruil als SEO-strategie
Linkruil is een veelgebruikte SEO-strategie. Om dit mogelijk te maken heb je de medewerking van een andere partij nodig. Neem daarom contact op met verschillende websites of blogs die je interessant vindt. Selecteer uitsluitend websites die in dezelfde categorie of branche vallen als jouw eigen website. Je kunt een mailtje de deur uit doen, maar even bellen is wel zo persoonlijk. Ook kun je op die manier meteen afspreken wat je allebei wilt. Linkruil kan namelijk in de vorm van een simpel linkje, maar bijvoorbeeld ook als artikel. Jij schrijft bijvoorbeeld een artikel over een andere website waarin je een link er naar toe plaatst. Andersom kan dit natuurlijk ook. Het is een goede vorm van promotie en versterkt meteen je linkprofiel.
Waarom is linkruil interessant?
Linkruil is interessant omdat je linkprofiel er diverser van wordt. Het lijkt namelijk alsof verschillende partijen waardering hebben voor jouw website. Pas echter wel op met wie je in zee gaat. Zo bouw je weinig waarde op als je samenwerkt met websites die in een totaal andere branche actief zijn. Een webwinkel die kinderkleding verkoopt kan dus beter geen linkruil aangaan met een biermerk of een auto-onderdelen webshop. Ook gebruiken sommige website eigenaren een strategie waarbij ze meerdere websites creëren die allemaal naar elkaar verwijzen. In het verleden werkte deze strategie bijzonder goed, maar tegenwoordig niet meer. Sterker nog, Google straft deze manier van linkruil af. Probeer dit dan ook zelf niet toe te passen. Het levert je vaak een lagere in plaats van hogere ranking in de zoekmachines op.
Link earning
Enige tijd geleden introduceerde Google het ‘Penguin’ algoritme. Het controleert of er sprake is van een natuurlijk linkprofiel. Probeer zoveel mogelijk backlinks te verzamelen. Niet door er om te vragen, maar door andere partijen er op te wijzen op de content die er op je website of blog staat. Als ze het interessant en relevant vinden, is de kans aanwezig dat ze een linkje plaatsen naar jouw website. In dat geval heb je de link verdient, wat ook wel aangeduid wordt met ‘link earning’.
Variatie is de sleutel
Zorg altijd voor voldoende variatie wanneer het om linkbuilding gaat. Een link in een artikel op een externe website is zeker mooi meegenomen, maar links op social media en fora tellen evengoed. Daarnaast is het belangrijk om aan linkruil te doen met websites die zowel een hoge als lage pagerank hebben. Google weet deze variatie zeker te waarderen, en op die manier werk je op een natuurlijke manier aan een hogere ranking.