Twee jaar webwinkelier en al goud bij de Shopping Awards: 'Nu even van het uitzicht genieten'

Het gebeurt niet vaak dat een ZZP'er een gouden Shopping Award binnenhaalt. Maar het is de Tilburgse Ilza Keeman toch gelukt. En dat terwijl ze nog maar twee jaar onderweg is met haar Koekatelier. 'Het voelt een beetje alsof er iets gebeurd is wat helemaal niet kan.'

Klanttevredenheid voorop

Wij zijn minder verrast dan Ilza. Wij kennen haar vanuit de Webwinkel Succes Academie én  het Next Level-traject als een nauwgezette ondernemer met een onvermoeibare focus op klanttevredenheid. Iets waar zowel experts als klanten haar in het juryrapport dan ook om roemen. Zelf vindt ze het niet meer dan vanzelfsprekend dat ze alles doet om haar klanten een fijne shopbeleving te bezorgen: 'Ik kijk altijd: is het feelgood, is het happy. Mijn producten zijn bedoeld om mensen vrolijk te maken. Als mensen gefrustreerd raken tijdens het bestelproces of niet blij worden als ze hun pakketje openmaken, lever ik in feite gewoon niet wat ik beloof.'

Een gouden combinatie van koekjes en engineering

In 2019 ging Ilza's nieuwe hobby razendsnel over in een succesvol bedrijf. 'Ik was begonnen met koekjes decoreren en deelde mijn resultaten online. Al snel kreeg ik aanvragen en na een maand of drie besloot ik om een 3D-printer te kopen zodat ik mijn eigen materiaal kon maken. Dat bleek een schot in de roos: mensen klopten niet meer alleen aan voor koekjes, maar ook voor koekstempels en koekstekers. Daar ben ik me toen op gaan focussen.' Het was Ilza, die opgeleid is als engineer, op het lijf geschreven. 'Ineens kon ik mijn kennis van productontwikkeling en mijn liefde voor bakken samenbrengen in een onderneming waar ik niet alleen ontzettend veel plezier uit haal, maar waar ook nog eens veel vraag naar bleek te zijn.'

Ervaring uit vorige bedrijven

Dat Ilza een uniek product aanbiedt, heeft zeker geholpen in haar succes. Maar dat ze het ook gewoon ontzettend doortastend aangepakt heeft, dat is helder. Zelf staat ze daar bescheiden in. 'Om het even in perspectief te plaatsen: ik heb hiervoor twee andere bedrijven gehad en die zijn allebei geflopt. Ik heb toen geroepen dat ik nooit meer zou gaan ondernemen, maar uiteindelijk heb ik van die pogingen wel heel veel geleerd. Toen ik met Koekatelier begon, wist ik al hoe je een merk opbouwt, hoe je aansprekende teksten schrijft, hoe je werkprocessen automatiseert en hoe je je boekhouding moet inrichten. Dat hielp natuurlijk allemaal wel mee.'


Doen wat je leuk vindt

Toch is het belangrijkste ingrediënt voor een succesvolle webwinkel volgens Ilza veel eenvoudiger dan het in huis hebben van de juiste skills en ervaring. 'Je moet doen wat je leuk vindt en daarna nooit opgeven. En altijd blijven groeien: ik geloof dat als je zelf groeit, je bedrijf meegroeit.' Voor Ilza is het een no-brainer dat je daar soms wat hulp bij nodig hebt. 'Je hebt altijd oogkleppen op, of je dat nou wilt of niet. Zelf kan ik ook heel onzeker zijn. Het is dan fijn om mensen om je heen te hebben die je niet alleen scherp houden, maar ook aanmoedigen.'

Ruggengraat

Het Next Level-traject zette bij Ilza precies de druk op de ketel die ze nodig had om stappen te zetten die ze anders misschien op korte termijn wel te spannend gevonden had. Zo investeerde ze in betere machines, die haar bedrijf veel meer ruggengraat geven dan het instapmateriaal dat ze aanvankelijk kocht en dat nu bijna bezweek onder de hoge productiedichtheid die kwam kijken bij Ilza's succes.

Genieten van het uitzicht

Als het traject straks klaar is, maakt ze heel even pas op de plaats. 'Ik vind het moeilijk om mezelf te ontzien. En ik ben meteen vanaf het begin zo ontzettend hard gegroeid, dat het me niet altijd lukte om rust te pakken. Het ondernemen is leuk, onvoorspelbaar en ik kan doen wat ik wil. Ik leef mijn droom! Met zelfs een gouden award op zak is het dan ook even tijd om een beetje van het uitzicht te genieten.' Dat wil overigens niet zeggen dat Ilza het wel mooi geweest vindt. 'Uiteindelijk wil ik graag een eigen bedrijfspand met een vast team en Koekatelier laten groeien door de hele Benelux.'


Draait je webwinkel lekker, maar ben jij als ondernemer toe aan de volgende stap? Ontdek dan of het Next Level traject ook iets voor jou is.