arrow_drop_up arrow_drop_down
5 mei 2016 

Je e-maillijst snel laten groeien: 6 tips

Eerder legde ik al uit waarom een nieuwsbrief voor je webwinkel onmisbaar is. Nu je dat weet kun je echt met e-mailmarketing aan de slag. Dat begint natuurlijk met het opbouwen van een lijst. In dit artikel geef ik je 6 tips waarmee je snel een goede e-maillijst opbouwt. Een lijst die je webwinkel omzet verhoogt.

The money is in the list

Een populaire uitspraak van veel marketing-goeroes. En niet voor niets natuurlijk, want met een kwalitatieve e-maillijst kun je écht geld verdienen. Als je een lijst hebt met mensen die jouw nieuwtjes, tips, aanbiedingen en acties maar wat graag ontvangen, kun je je omzet vergroten door regelmatig een nieuwsbrief te verzenden. De ontvangers kennen je webwinkel en hebben wellicht al eerder wat bij je gekocht. Hierdoor is er een redelijke kans dat ze na aanleiding van een nieuwsbrief (nogmaals) tot een aankoop overgaan.

Laat je e-maillijst groeien

Er zijn diverse dingen die je kunt doen om het aantal nieuwsbrief inschrijvingen te vergroten. Onthoud dat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat. Dus beter wat minder aanmeldingen van mensen die echt geïnteresseerd zijn in je aanbod dan heel veel aanmeldingen van mensen die toch geen klant zullen worden. Met onderstaande tips kun je snel een goede e-maillijst opbouwen:

  • Plaats het inschrijfformulier op een zichtbare plek. Een open deur natuurlijk, maar het zal je verbazen hoeveel webwinkeliers hier al de mist in gaan. Die geen inschrijfformulier plaatsen of deze zo goed verstoppen dat hij over het hoofd gezien wordt. Vraag alleen om de voornaam en het e-mailadres, dat is voldoende om redelijk persoonlijke mails te kunnen sturen. Later kun je altijd nog om meer gegevens vragen.
  • Vertel waarom men zich voor je nieuwsbrief moet inschrijven. Mensen gaan je echt niet zomaar hun e-mailadres geven. Ze willen daar wat voor terug hebben. Maak dus altijd duidelijk wat het de inschrijver oplevert. Wekelijks tips, acties, als eerste op de hoogte van nieuwtjes of exclusieve voordeeltjes. Zorg ervoor dat het de moeite waard is en creëer het gevoel dat men iets misloopt als ze zich niet inschrijven.
  • Zet er een beloning tegenover. Korting op de eerstvolgende bestelling bijvoorbeeld, een gratis download, printable of een e-book met tips. Of zelfs een fysiek product dat je opstuurt naar iedereen die zich inschrijft voor je nieuwsbrief. Maak het aantrekkelijk om een e-mailadres in te vullen.
  • Gebruik een pop-up. Veel mensen hebben er een gruwelijke hekel aan, maar ze werken wél. Vaak veel beter dan alleen een inschrijfformulier op je site.
  • Maak gebruik van een content upgrade. Schrijf bijvoorbeeld een informatief artikel of een blog dat interessant is voor jouw doelgroep. Geef niet alle informatie in dat artikel, maar bouw een content upgrade in. Laat mensen hun e-mailadres invullen om het volledige artikel te kunnen lezen of om extra tips en informatie te krijgen. Doe dit alleen als je echt waardevolle info of tips hebt. Zorg ervoor dat het de moeite waard is om een e-mailadres in te vullen.
  • Organiseer een winactie. Stel een product uit je webwinkel beschikbaar en verloot dit onder iedereen die zich voor je nieuwsbrief inschrijft. Promoot deze actie op zoveel mogelijk plekken. Op je blog, op social media, in je e-mailhandtekening. Gewoon overal. Het nadeel van deze methode kan zijn dat je minder kwalitatieve inschrijvingen krijgt. Sommige mensen willen alleen de prijs winnen en zullen verder nooit klant worden. Gebruik deze methode dus als aanvulling op de overige methoden, niet als belangrijkste middel om je lijst te laten groeien.

Nieuwsbrief uitschrijvingen zijn niet erg

Veel webwinkeliers zijn gefocust op de uitschrijvers en balen van elke nieuwe uitschrijver. Niet doen! Na elke nieuwsbrief zullen er mensen zijn die aangeven jouw mails niet langer te willen ontvangen. Daarvan hoef je niet wakker te liggen. Dit zijn de mensen die toch geen klant bij je zullen worden omdat je aanbod niet aansluit op hun wensen of omdat ze inmiddels voorzien zijn in hun behoefte. Zolang je elke week meer inschrijvers dan uitschrijvers hebt hoef je je hierover geen zorgen te maken. Uitschrijvers houden je lijst schoon en zorgen ervoor dat deze van hoge kwaliteit blijft.

Heb jij een aanvullende tip? Geef dan hieronder een reactie!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Website <:authorgoogleplus>
Reactie plaatsen