Laat jij ook omzet liggen?
Binnenkort geef ik een webinar. Iets wat ik superspannend vind.
Ik heb het een keer eerder gedaan, een aantal jaar geleden. Er kwamen heel veel positieve reacties, maar die ene negatieve reactie die ik ook kreeg achtervolgt me nog steeds. Hierdoor is het geven van webinars zo’n enorme berg voor mij geworden, dat ik er gewoon niet meer aan begonnen ben. Terwijl ze wel heel waardevol kunnen zijn voor mijn klanten.
Tot nu dus, want het wordt tijd om me hier eens overheen te zetten. Ik zeg regelmatig tegen mijn klanten dat ze uit hun comfortzone moeten komen, omdat daar vaak de echte groei zit. Die wijsheid kan ik natuurlijk ook op mezelf toepassen 😊
Ik realiseer me dat er altijd negatieve reacties zullen zijn. Bij alles wat ik doe. Ik krijg ze af en toe op social media en soms ook als reactie op de mails die ik stuur. Van mensen die niet tot mijn doelgroep behoren, van azijnzeikers of van mensen die gewoon hun dag niet hebben. Ik kan dit tegenwoordig makkelijker naast me neer leggen en ik laat me er niet meer door tegenhouden.
Een webinar dus. Maar hoe doe je dat nou goed?
Ook in dit geval is Google een goede vriend en besloot ik het hem eens te vragen. Ik kwam al snel terecht op de website van iemand zelf al een hele tijd webinars geeft, daar succes mee behaald heeft en er over is gaan bloggen.
Een van de tips die me het meest is bijgebleven was: zorg voor goede verlichting. Liefst in de vorm van daglichtlampen of iets dergelijks, die je op strategische plekken neerzet. Geen licht van achter, want dan zien de kijkers jou bijna niet. Nou vind ik dat op zich niet zo erg 😉 maar ik kan me voorstellen dat het voor degenen die kijken niet prettig is.
Lampen dus. In het blog stond een directe link naar een productpagina in een webwinkel, die de juiste set lampen verkocht. Handig! Nu staan ze hier op kantoor te wachten tot ze aan de slag mogen.
Wat nou als ik dit blog niet gevonden en gelezen had?
Dan was ik tijdens mijn eerste webinar niet goed zichtbaar geweest door het enorme raam achter mijn bureau. Dan hadden mijn kijkers een minder optimale ervaring gehad. En dan had de webwinkelier die de lampen verkocht omzet misgelopen.
Hoe vaak zou het gebeuren dat jouw doelgroep zich niet bewust is van een probleem dat zij hebben? Zoals ik niet wist dat goede lampen zo belangrijk zijn als je een webinar geeft.
Hoeveel gemiste kansen zou dat tot gevolg hebben voor jouw webwinkel? Ik kocht de lampen pas toen ik me besefte dat ik ze nodig had…
Hoeveel omzet zou je hierdoor mis lopen? Elke maand weer.
De eigenaar van het blog pakte het slim aan door in het blog direct een link naar de productpagina te plaatsen. Doordat hij dat blog geschreven heeft, had hij er direct een klant bij. En ik ben vast niet de enige…
Niet bloggen voor je webwinkel is echt een enorme gemiste kans.
Maar hoe begin je nou een blog? Hoe integreer je het in je webwinkel en waarover moet je schrijven? En ook niet onbelangrijk… hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen jouw blogs lezen én daarna een aankoop doen in je webwinkel? Dat en nog veel meer leer je in de Webwinkel Succes Academie.