Letty zet alles op alles met haar webwinkel in woontrends: “De grootste faalfactor van beginnende webwinkeliers is dat ze niet investeren”

Dat het een hoop werk zou worden om een succesvolle webshop op te zetten, dat had Letty heus wel voorzien. Maar de verscheidenheid aan werkzaamheden? Die kwam toch wel een beetje als een verrassing. ‘Ik had heel helder dat ik een stevig assortiment neer moest zetten, een productaanbod waardoor mensen meteen zouden denken: daar schuilt een bedrijf achter. En niet een hobbyist. Maar ik had echt geen idee hoeveel tijd ik uiteindelijk kwijt zou zijn aan online marketing.’

Jarenlang runde Letty Hamaker haar eigen woonwinkel. Totdat de lange dagen niet meer te combineren waren met het leven als moeder van een jong gezin. Ze koos ervoor om haar winkel te verkopen. Samen met haar broer nam ze de herenmodezaak van haar vader over. Maar toen de kinderen groot waren, begon het weer te kriebelen. In maart 2020 zette Letty dan ook haar eigen webwinkel in woontrends online: Basics and Trends

Slimme start 

Het was Letty’s slimme keuze voor Dip-Dye-kaarsen die ervoor zorgde dat ze meteen klanten had. ‘Ik ben altijd goed geweest in het spotten van trends en met de hand gedipte kaarsen waren toen ik online ging helemaal hip. De varianten die ik aanbied zijn ook nog eens een unieke combinatie van felle en zachte kleuren, helemaal vegan, palmolievrij en ze walmen niet. Toch was het best een gok: garanties had ik natuurlijk niet en ik moest een behoorlijk aantal afnemen. Maar toen ik besloot om betaalde advertenties in te zetten, liep de verkoop al snel goed.’


Faalfactor

Volgens Letty gaan veel beginnende webwinkeliers precies daar waar zij een vliegende start maakte juist de mist in. ‘Je móet investeren. En niet alleen in producten. Je kunt niet denken: ik koop een paar kandelaars, wat vaasjes en een kast en als ik die op een productpagina zet, dan ben ik een woonwinkel. Je moet óók investeren in je marketing.’ 

Zelf had ze vooraf dan ook absoluut gerekend op flinke investeringen. Maar hoeveel daarvan naar marketing zou gaan? Dat had ze onderschat. ‘Toen ik net begon, dacht ik nog veel te veel vanuit het hebben van een fysieke winkel. Dan zorg je voor een leuke voorraad, een sfeervolle inrichting, een gezellig muziekje. Af en toe een advertentie plaatsen of een artikel scoren en dan zit je al snel goed. Als webwinkelier ben je gewoon een veel groter deel van je financiële middelen én je tijd kwijt aan marketing.’

Opstartuitdagingen 

Dat ze nog contacten had van toen ze een fysieke winkel had, hielp enorm in de opstartfase. ‘Kanalen, beurzen: natuurlijk was er ook het een en ander veranderd, maar ik wist wel waar ik moest zijn.’ Dat wil niet zeggen dat ze overal meteen kreeg wat ze wilde. ‘Veel populaire merken willen alleen met je in zee als je ook een fysieke winkel hebt of als je al aardig aan de weg timmert met je webshop. Dat begrijp ik ook wel: zij willen natuurlijk ook een stukje zekerheid en niet dat hun merk bij allerlei eendagsvliegen op de website staat.’ 

Letty moest haar assortiment dan ook grotendeels buiten de gebaande paden om regelen. Iets wat haar naar tevredenheid lukte. ‘Het kost soms iets meer tijd, omdat je creatiever moet zijn als je niet wilt inleveren op kwaliteit. En inleveren op kwaliteit, dat is natuurlijk geen optie.’

Onzichtbare klant

Wat Letty soms wel lastig vindt, is dat de klanten zo onzichtbaar zijn. ‘Het kost me veel meer energie dan toen ik nog een fysieke winkel had om in kaart te brengen wat mijn klanten leuk vinden.’ Hierbij mist ze het klantcontact. ‘Vroeger in de winkel praatte ik met mensen en dan had ik zo door waar ze op aansloegen.’

In een webwinkel is dat lastiger. ‘Ik ben bijvoorbeeld net begonnen met het verkopen van zijdebloemen en iedereen die ik daarover spreek, is enthousiast. Maar dat zie ik vooralsnog niet terug in de verkoopcijfers. En dat is het lastige: je kunt aan de achterkant van je webshop van alles zien, maar uiteindelijk is het aantal verkopen eigenlijk je enige échte indicatie. Terwijl je soms ook gewoon niet onder een opstartperiode uitkomt.’


Diensten uitwisselen

Ze had altijd gedacht dat ze het saai zou vinden: werken zonder collega’s. Maar in de praktijk heeft ze juist heel veel contact met mensen. Bijvoorbeeld met haar leveranciers, de freelancers die ze inhuurt en met andere webwinkeliers. Toen Letty aan de Webwinkel Succes Academie begon, legde ze in de community al snel contact. ‘We hebben allemaal andere kwaliteiten en dus versterken we elkaar.’

Zo ondersteunt Letty een grafisch ontwerpster bij de zakelijke kant van haar onderneming en helpt die haar dan weer met dingen als het ontwerpen van een logo en de lay-out van haar website. ‘Ik wilde haar daar wel voor betalen, maar zij zei: “Nee joh, ik krijg van jou weer zo veel waardevolle tips!” Zo wisselen we nu eigenlijk voortdurend diensten uit.’

Écht doen

Naast de Webwinkel Succes Academie volgt Letty een 1-op-1 coachingstraject bij Astrid. ‘Het was voor mij heel erg belangrijk om met iemand te werken die zelf uit ervaring weet hoe het is om een webshop te hebben. Zó ontzettend veel is tegenwoordig gericht op diensten. Maar een webwinkel runnen is toch echt iets anders.’ 

De coachingsgesprekken met Astrid helpen Letty om het beste in zichzelf naar boven te halen. ‘Kijk, uiteindelijk is het ook een beetje als bij een psycholoog: heel veel antwoorden geef je gewoon zelf. En zo hoort het ook. Maar de vragen die Astrid stelt, houden mij wel scherp. Soms betrap ik mezelf erop dat ik denk: dat zei ze vorige keer ook al - dan moest ik het nou ook maar eens écht gaan doen.’


Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw marketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.