Meer klanten dankzij retargeting voor je webwinkel

Er zijn diverse manieren om bezoekers naar je webwinkel te trekken. Maar het liefst heb je natuurlijk bezoekers die al eerder interesse getoond hebben in jouw producten. De kans dat zij iets kopen is namelijk groter dan de kans dat een toevallige passant iets koopt. Door middel van retargeting bereik je deze groep bezoekers.

Retargeting is een effectieve vorm van online adverteren

Mensen die je webwinkel eerder bezocht hebben kun je hiermee terughalen. Slim, aangezien gemiddeld 98% van de bezoekers je webwinkel verlaat zonder iets te kopen. Retargeting werkt als volgt: een consument bezoekt je webwinkel, bekijkt een bepaalde productpagina maar besluit om nog geen aankoop te doen. Dit kan diverse redenen hebben: het product voldoet niet aan de verwachting, de bezoeker wil eerst prijzen vergelijken of hij werd gestoord tijdens het shoppen en is van plan om het later af te maken bijvoorbeeld. Later scrollt de consument even door het nieuws op Nu.nl en ziet daar een advertentie van het product dat hij eerder die dag in jouw webwinkel bekeken heeft. De kans is relatief groot dat hij terugkeert naar je webwinkel en het product alsnog aanschaft.

Dit maakt retargeting een van de meest effectieve vormen van online adverteren. Er wordt dan ook door vele webwinkels (en andere bedrijven) gebruik van gemaakt.

Retargetingscookies herkennen je bezoeker

Bezoekers die in je webwinkel komen krijgen een cookie mee, die precies bijhoudt hoe ver de bezoeker in de salesfunnel geweest is. De cookie ‘weet’ bijvoorbeeld of iemand alleen de homepage bezocht heeft of dat deze een productpagina bekeken heeft of dat iemand het product in de winkelwagen geplaatst heeft. Dit is handig, want de wijze waarop je een potentiële klant benadert is afhankelijk van op welk punt in de salesfunnel deze zich bevindt. Door middel van retargeting kun je elk van deze bezoekersgroepen op een andere manier benaderen. Hoe verder een consument zich in de salesfunnel bevindt, hoe waardevoller deze is. Iemand die een product in de winkelwagen geplaatst heeft, heeft een grotere koopintentie dan iemand die alleen je homepage bezocht.

Met dynamische advertenties kun je er vervolgens voor zorgen dat de bezoeker alleen advertenties te zien krijgt van het product dat deze in je webwinkel bekeken heeft. Zeker als je een breed assortiment hebt is het verstandig om hiervan gebruik te maken. Zo voorkom je dat bezoekers die interesse hebben in meisjeskleding, advertenties te zien krijgen van bijvoorbeeld jongenskleding.

Retargeting kent ook een nadeel

Iedereen die online prijzen vergelijkt heeft het wel eens meegemaakt. Je hebt online gezocht naar een nieuwe wasmachine en deze uiteindelijk ook ergens aangeschaft. Vervolgens word je dagenlang achtervolgd met advertenties van wasmachines, terwijl jouw nieuwe aankoop al minstens drie wassen gedraaid heeft. Daarom is het belangrijk dat je bezoekers die al een aankoop gedaan hebben uitsluit van retargeting. Zij krijgen dus geen advertenties van jou meer te zien, maar mogelijk nog wel van je concurrenten.

Wat zijn jouw ervaringen met retargeting, zet je het al in voor je webwinkel? Geef hieronder je reactie!