Met een negatieve mindset ga je het niet redden als ondernemer

Ondernemers die denken in kansen en mogelijkheden worden veel vaker succesvol dan ondernemers die vooral de moeilijkheden en tegenslagen zien. Ondernemen gaat hoe dan ook gepaard met ups en downs. Het is de kunst om tijdens een dip positief te blijven, vooruit te blijven kijken en te focussen op wat wél kan en wat wel goed gaat.

Dat succesvol ondernemen grotendeels draait om mindset, werd me vorige week weer eens duidelijk.

Ik ontving namelijk een ietwat vreemde mail. De aanleiding was de winactie die MyParcel organiseerde. Zij gaven 10 exemplaren van mijn boek weg.

Er deden zo’n 400 mensen mee aan de actie en na afloop mailde ik de winnaars met een felicitatie, en alle anderen gaf ik de gelegenheid om mijn boek via Bol.com of Managementboek te bestellen.

De mail die ik daarop ontving begon als volgt:

“Dag Astrid ,

Beetje rare actie, ik heb direct meegedaan toen ik  de mail kreeg.
En nu nix gewonnen ? Bijna onmogelijk.!!”

Tja, een simpel rekensommetje leert dat als er 10 boeken weggegeven worden en er 400 mensen meedoen, de winkans 2,5% is. Dan is de kans dus best aanwezig dat je niks wint (of ‘nix’, in zijn taal). Als je 100% zeker wil zijn dat je iets ontvangt kun je het beter gewoon kopen. Dan weet je zeker dat je niet teleurgesteld wordt.

De mail ging verder:

“Maar je bedoelt   natuurlijk Dit is hét moment voor mij om mijn eigen webwinkel op de kaart te zetten!”

Ik kon hem gelijk uit de droom helpen. Van een boek word je echt niet rijk. Per verkocht boek verdien ik precies €1,80. En daar wil de Belastingdienst ook nog een deel van.

En ja, natuurlijk zou ik het leuk vinden als de deelnemers aan de actie mij blijven volgen en doe ik zo’n actie mede om de naamsbekendheid van mijn bedrijf te vergroten. Dat zou elke slimme ondernemer doen.

“Enneh  – Die vaste boeken prijs heeft Bol helemaal lak aan Die vragen soms maar wat en laten zicht niet corrigeren.”

Helaas hebben we in dit land te maken met de wet op de vaste boekenprijs en mag ik geen korting geven op mijn boek. Hoe Bol met deze regels omgaat weet ik niet. Maar betekent dat, dat als bol.com in de sloot springt, ik daar maar achteraan moet springen? Lijkt me toch wat vreemd. Ik weet vrij zeker dat dat niet een strategie is waarvan ik gelukkig word en die me erg succesvol zal maken.

Het blind en ondoordacht kopiëren van de strategie van een ander bedrijf is het stomste wat je kunt doen als ondernemer. Dat levert je alleen maar ellende op. Zeker creatieve ondernemers hebben regelmatig last van copycats. Maar de ondernemers die het moeten hebben van ‘afkijken’ zullen nooit zo succesvol worden als degenen die hun eigen koers varen en genoeg eigen ideeën hebben.

Ik heb hem maar even de link gestuurd naar de website van de overheid, waar de regels over vaste boekenprijzen keurig staan uitgelegd.

Hij had ook nog een mooie afsluiter:

“Succes verder met je dubieuze actie met je zogenaamde gratis boek actie. Grote kletskoek.”

Gelukkig denken de 10 winnaars van de boeken hier heel anders over. Die zijn blij met hun prijs en kunnen nu aan de slag met het vergroten van hun omzet.

Ik hoop van harte dat zij wél de juiste mindset hebben om een groot succes van hun webwinkel te maken. Want dat gun ik ze stuk voor stuk. Ik hoop dat zij niet denken in schaarste en verlies en dat ze niet blijven hangen in tegenslagen. Want daarmee bereik je echt niet je doelen.

Net zoals er in het ondernemen vele pieken en succesmomenten zijn, zullen er ook altijd tegenslagen zijn. Het gaat erom hoe je hiermee omgaat. Dát bepaalt of je het gaat redden of niet. In dit geval gaat het om een boek dat niet al te duur is. Maar wat als het om iets groters gaat?

Kijk je naar de mogelijkheden die er zijn, probeer je lessen te trekken uit tegenslagen en pak je kansen als je ze ziet? Dan ga je het wel redden als ondernemer.

Ik ben de betreffende meneer dankbaar dat hij zijn ongetwijfeld kostbare tijd aan deze mooie mail besteed heeft. Het maakt me weer even extra bewust van hoe belangrijk mindset is als je een bedrijf runt.

Hopelijk heb ik jou met dit blog ook weer even aan het denken gezet.

PS. Heb je geen idee over welk boek dit bericht precies ging, dat is deze.