Mystery Shopper Review Estrella y Carlota

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Estrella y Carlota.

De eerste indruk

De webwinkel is kleurrijk. De zomerse sfeerbeelden trekken direct de aandacht en geven een goed beeld van wat verkocht wordt: vrolijke (strand)jurkjes en bijpassende accessoires. Gezien de exotische bedrijfsnaam – waarover ook Google Translate geen duidelijkheid geeft – raad ik aan om de grote witruimte in de header slim in te zetten en een slogan of tagline toe te voegen. Meld daarin welke producten je verkoopt en wat je doelgroep is. Dan is het voor bezoekers veel eenvoudiger te bepalen of ze op de juiste website zijn.

Mystery Shopper Review Estrella y Carlota

Daarnaast kan de homepage veel beter benut worden. Plaats hier bijvoorbeeld afbeeldingen met links naar de verschillende categorieën. Toon daarnaast ook producten op de homepage. Probeer bezoekers zo snel mogelijk richting de productpagina’s te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld de nieuwste producten op de homepage tonen, maar ook producten uit een bepaalde categorie die je wilt uitlichten.

Unique Selling Points

De Unique Selling Points staan duidelijk in beeld, helemaal bovenaan de homepage. Een prima plek omdat ze zo op elke pagina zichtbaar zijn. De 7 dagen retourgarantie die genoemd wordt voldoet helaas niet aan de wetgeving. Als webwinkelier ben je verplicht om de consument een retourtermijn van 14 dagen te geven. Binnen deze 14 dagen moet het retour bij jou kenbaar gemaakt worden en na bevestiging heeft de klant nog eens 14 dagen om het product daadwerkelijk terug te sturen. Verstrek je onjuiste informatie over dit herroepingsrecht, dan heeft de consument een jaar de tijd om een product te retourneren.

Structuur en navigatie

Het meest opvallend in de structuur en navigatie van deze webshop is dat er geen ‘Home’ knop is. Ook het logo biedt geen uitkomst. Zorg ervoor dat je een link naar de homepage toevoegt onder het logo en plaats de link ook vooraan in je menu. Bezoekers verwachten dit. Het assortiment is beperkt, waardoor een eenvoudig menu volstaat. De categorie-pagina’s bevatten aan de linkerkant een filter, waarbij geselecteerd kan worden op merk. Meer filters zijn niet nodig, omdat het aantal producten beperkt is.

Teksten en informatie

Op dit gebied is er nog veel winst te behalen voor deze webwinkel. Meer teksten mogen toegevoegd worden om zowel bezoekers als zoekmachines tevreden te houden. Bezoekers kopen niet zomaar vanaf een foto, ze willen meer weten over het product. Hoe meer productinformatie je geeft, des te groter de kans dat een bezoeker tot een aankoop over gaat. Voeg ook informatie over detailkenmerken toe zoals materiaal, afmeting, kleur en dergelijke.

Mystery Shopper Review Estrella y Carlota

Geef daarnaast de homepage en categorie-pagina’s een tekst die geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Hiermee zorg je voor meer bezoekers via de organische zoekresultaten. Probeer voor elke pagina zo’n 250 tot 300 woorden te schrijven. Deze tekst kun je deels onder de producten plaatsen, zodat de producten niet te ver naar onderen op de pagina staan. Doe onderzoek naar de zoektermen die je doelgroep gebruikt om jouw producten te vinden en verwerk deze op de juiste manier in de teksten.

Service

Ook als ik kijk naar de servicepagina’s dan liggen daar nog een paar kansen. Zo ontbreekt de Over Ons pagina. Deze pagina wordt vaak goed bezocht door online shoppers. Mensen willen weten wie er achter een webwinkel zit en proberen in te schatten of de webwinkel betrouwbaar is. Een goede Over Ons pagina helpt daarbij. Dit is ook de juiste plek om wat meer over het bedrijf te vertellen. Zoals hoe de naam ontstaan is of waarom de webwinkel opgericht is.

Er is een informatiepagina aanwezig met informatie over verzenden en leveren. Opvallend is dat hier wordt gesproken over verzendkosten voor de sieraden, terwijl als USP ‘Sieraden gratis verzending’ wordt genoemd. De pagina met betaalmethoden bevat slechts een aantal logo’s van betaaldiensten. Ook hier is een begeleidende tekst geen overbodige luxe. Het Afterpay logo wordt getoond terwijl afrekenen via deze methode niet aangeboden wordt. Daarnaast biedt de checkout een aantal betaalmethoden die niet op de informatiepagina getoond worden. Wees duidelijk, volledig en consequent in de informatie die je biedt, dat vergroot het vertrouwen van potentiële klanten. Haal zoveel mogelijk drempels weg in de webshop, de conversie zal daardoor stijgen.

De testbestelling

Ook tijdens het plaatsen van de testbestelling lag er een enorme drempel, in de vorm van het verplichte account dat aangemaakt moet worden om te kunnen bestellen. Het is begrijpelijk dat je zoveel mogelijk informatie over je klanten wilt verzamelen, maar dit kan je wel omzet schelen. Hoe meer acties een klant moet doen, des te groter is dat men halverwege het bestelproces afhaakt. Bied dus altijd een optie ‘snel afrekenen’ aan.

Estrella y Carlota

In de webwinkel van Estrella y Carlota vind je kleurrijke mode en modeaccessoires zoals schoenen, sieraden en tassen.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik elke dag één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief