Mystery Shopper Review Bobo de Feestbeer

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Bobo de Feestbeer.

De eerste indruk

Mijn eerste indruk van de website is dat deze wat druk oogt. De header bevat naast het logo ook de unique selling points (USP’s) en de logo’s van de diverse betaalmogelijkheden. Het is goed om de USP’s helemaal bovenaan de website te tonen, zodat het voor bezoekers direct duidelijk is waarom zij juist bij deze webshop zouden moeten bestellen. De logo’s van de betaalmogelijkheden zou ik juist in de footer plaatsen, of eventueel in een linker- of rechterkolom. Het heeft weinig nut om direct al de betaal-informatie te tonen, aangezien iemand die de website net geopend heeft – en dus de bovenkant van de site ziet – nog niet op het punt staat om een bestelling te plaatsen en dus ook nog geen behoefte heeft aan informatie over de betaalmogelijkheden.

Ook het gedeelte onder de header is druk met allerlei verschillende vlaggetjes, ballonnen en productafbeeldingen. Ik adviseer om iets meer rust te creëren in de website, zodat alle aandacht naar de producten gaat. En plaats ook wat meer producten op de homepage. Nu wordt er slechts één product getoond. Door meerdere producten op de homepage te tonen bied je bezoekers meerdere opties om dieper je webwinkel in te gaan, richting de productpagina’s en uiteindelijk de winkelwagen.

Mystery Shopper Review Bobo de Feestbeer

Lay-out productpagina’s

Opvallend is dat niet elke productpagina dezelfde opmaak heeft. Bij een aantal productpagina’s bevindt de tekst zich onderaan de pagina en bij andere pagina’s bevindt de tekst zich bovenaan de pagina, naast de productfoto. Kies voor een lay-out die je overal in de webwinkel toepast. Ook dit zorgt ervoor dat de webwinkel rustiger oogt. Een aantal productpagina’s bevat een video. Dit is een waardevolle toevoeging en kan twijfelende bezoekers over de streep trekken.

Call to action button

De belangrijkste kleur in de webwinkel is blauw. Daarnaast wordt rood als accentkleur gebruikt, voor onder andere de bestelknoppen. Rood is echter een kleur waarmee je voorzichtig moet zijn. Het is een signaalkleur die waarschuwt voor gevaar, die afschrikt. Niet de beste keuze voor een bestelknop. Het aanpassen van de accentkleur naar bijvoorbeeld oranje kan resulteren in een hogere conversie: meer bezoekers die een aankoop doen.

Mystery Shopper Review Bobo de Feestbeer

Teksten en informatie

Elke categoriepagina bevat een korte inleiding. Helemaal prima, want hiermee doe je niet alleen bezoekers een plezier, maar ook zoekmachines. Om beter gevonden te worden in zoekmachines raad ik aan om elke categorie pagina een tekst van minstens 300 woorden te geven, waarin je de belangrijkste zoekterm(en) verwerkt. Plaats niet de gehele tekst boven de producten, maar zorg dat in elk geval de eerste rij met producten nog zichtbaar is het op scherm. Overige tekst kan onder de producten geplaatst worden. Door aandacht te besteden aan zoekmachine optimalisatie zal de website meer bezoekers trekken.

Service

De informatie over betalen, verzenden en de garantie/klachtenafhandeling is prima. Er is een veel gestelde vragen pagina en daarnaast zijn er servicepagina’s met informatie over leveren en retourneren aanwezig. Het telefoonnummer van de klantenservice en de andere contactgegevens zijn eenvoudig te vinden en ook is er een chatfunctie. Dit geeft een betrouwbare indruk.

De wettelijk verplichte achteraf betaalmogelijkheid ontbreekt helaas in deze webwinkel. Je bent als webwinkelier verplicht om minimaal één achteraf-betaalmogelijkheid aan te bieden. Dat kan via een dienst als Afterpay maar ook verzending onder rembours geldt als achteraf betaalmogelijkheid. Je mag een consument niet verplichten om meer dan 50% vooraf te betalen.

De testbestelling

Het plaatsen van de testbestelling bij Bobo de Feestbeer ging eenvoudig. De winkelwagen-pagina bevat een externe link naar een overzicht van de PostNL afhaallocaties. Het openen van deze link liet echter een foutmelding zien. Daarnaast raad ik je absoluut af om links naar andere websites te plaatsen. Op deze manier stuur je bezoekers weg van de site. In dit geval stuur je iemand die al een product in de winkelwagen geplaatst heeft – een potentiële klant dus – zelfs weg van de website. Zonde, want daardoor laat je omzet liggen!

De bedankpagina

Iets waar veel webwinkeliers een kans laten liggen is het maken van een goede bedankpagina. Bezoekers die deze pagina te zien krijgen hebben al een bestelling geplaatst, dus een goede bedankpagina zal niet direct bijdragen aan een hogere omzet. Wat je er wel mee kunt bereiken is een goed gevoel bij de klant. Op de bedankpagina van Bobo de Feestbeer staat bijvoorbeeld een leuk filmpje waarin verteld wordt dat er een kleurplaat op de verzenddoos staat. Deze kun je opsturen en zo kans maken op een prijzenpakket. Het toevoegen van de kleurplaat zelf is niet uniek, er zijn meer webwinkeliers die dat doen. Maar door het plaatsen van een filmpje hierover op de bedankpagina zorg je ervoor dat de klant nog meer gaat uitkijken naar de bestelling. Je verrast de klant op een leuke manier. Dit zorgt ervoor dat klanten je webwinkel beter onthouden en waarderen.

Slim ook is de link naar de Facebookpagina van de webwinkel. Klanten die aangenaam verrast zijn door de video zullen ook eerder geneigd zijn om een webwinkel op social media te gaan volgen. Hierdoor kom je regelmatig onder de aandacht bij je klanten.

Mystery Shopper Review Bobo de Feestbeer

De testbestelling bij Bobo de Feestbeer werd overigens volgens verwachting en mooi op tijd bezorgd.

Bobo de Feestbeer

Bobo de Feestbeer verkoopt feestartikelen, versiering en thema feestpakketten voor de leukste kinderfeestjes.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief