Mystery Shopper Review Only Deco
arrow_drop_up arrow_drop_down
6 april 2017 

Mystery Shopper Review Only Deco

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Only Deco.

De eerste indruk

Mijn eerste indruk van de website is prima. De site heeft een rustige uitstraling en het is direct duidelijk wat er verkocht wordt: schelpen en decoratieve items en sieraden gemaakt van schelpen. De afbeeldingen in de slider mogen wat scherper en daarnaast raad ik aan om de afbeeldingen in de slider klikbaar te maken, zodat als bezoekers een interessant product zien, zij direct kunnen doorklikken naar de betreffende categorie- of productpagina.

De tekst op de homepage is een waardevolle toevoeging en vertelt bezoekers precies wat ze van de webshop kunnen verwachten. Onderaan de homepage staan afbeeldingen met links naar de diverse categorieën. Eventueel kun je daaronder nog een aantal producten plaatsen met een directe link naar de productpagina. Kies bijvoorbeeld voor producten die passen bij een bepaald thema, de nieuwste producten of juist producten uit een categorie die je wilt uitlichten.

Wat ik in deze webwinkel met name mis zijn de unique selling points. Een aantal punten die me vertellen waarom ik juist bij deze webwinkel moet kopen. Door deze toe te voegen haal je mogelijk twijfelaars over de streep.

De belangrijkste kleuren die gebruikt worden zijn bruin/grijs met een blauw/groene accentkleur. Deze laatste wordt ingezet om bijvoorbeeld de bestelknoppen goed op te laten vallen. Niets op aan te merken!

Mystery Shopper Review Only Deco

Structuur en navigatie

Het hoofdmenu van de webwinkel bevindt zich horizontaal bovenaan. Op de categoriepagina’s bevindt zich tevens een menu aan de linkerkant. Hier kunnen de producten gefilterd en gesorteerd worden op onder andere prijs, populariteit en nieuwheid. Als tip wil ik meegeven om boven deze filter en sorteeropties een titel te plaatsen, zodat deze functionaliteit voor bezoekers direct duidelijk is.

Tevens bevat het menu aan de linkerzijde links naar de diverse categoriepagina’s. Een tweede – exact hetzelfde – menu is in principe niet nodig, maar vanwege het beperkte assortiment is het niet storend.

Teksten en informatie

Op dit moment bevat niet elke categoriepagina een inleiding. Door deze toe te voegen doe je niet alleen bezoekers een plezier, maar ook zoekmachines. Verwerk voor elke pagina de belangrijkste zoekterm in deze tekst. Je webwinkel zal dan beter scoren in de zoekresultaten. Bij voorkeur schrijf je per pagina zo’n 300 woorden. Plaats niet de gehele tekst boven de producten, maar zorg dat in elk geval de eerste rij met producten nog zichtbaar is het op scherm. Overige tekst kan onder de producten geplaatst worden.

Ook op de productpagina’s valt op dat de teksten erg kort zijn. Schrijf voor elk product een uitgebreide tekst waarin je ook weer de zoektermen verwerkt.

Productfoto’s

De productfoto’s in deze webwinkel zijn duidelijk, al worden ze wat onscherp bij het inzoomen. Doordat vrijwel alle producten op de foto’s een witte/vrijstaande achtergrond hebben, oogt de webwinkel rustig en gaat alle aandacht naar de producten. Het zou een waardevolle toevoeging zijn om sfeerbeelden toe te voegen. Deze geven de webwinkel een wat ‘gezelligere’ uitstraling en zijn bovendien fijn voor bezoekers. Zeker wat betreft de losse schelpen en de DIY materialen. Inspireer bezoekers door middel van mooie sfeerbeelden van de producten die je met deze schelpen maakt!

Service

De informatie over betalen, verzenden en de garantie/klachtenafhandeling is prima. Het retourbeleid voldoet echter niet aan de wettelijke voorschriften. Zo ben je verplicht om een modelformulier voor het retourneren van producten op de website te plaatsen. Ik raad dan ook aan om hier nog eens kritisch naar te kijken. Indien je geen of onjuiste informatie verstrekt heeft de consument tot 12 maanden de gelegenheid om zijn bestelling te herroepen. Je kunt dus maar beter zorgen dat alles gewoon goed geregeld is.

Een kijkje op de pagina met informatie over betaalmethoden leert dat er slechts 2 opties geboden worden: iDEAL en overboeking per bank. In het orderproces en ook in de footer worden echter meer opties geboden, waaronder creditcard en voor buitenlandse klanten Bancontact / Mister Cash en Sofort. Opvallend is dat diverse opties tweemaal getoond worden, daar ligt nog ruimte voor verbetering. Daarnaast ontbreekt de wettelijk verplichte achteraf betaalmogelijkheid. Net als het modelformulier voor herroeping ben je als webwinkelier verplicht om minimaal 1 achteraf-betaalmogelijkheid aan te bieden. Je mag een consument niet verplichten om meer dan 50% vooraf te betalen.

De testbestelling

Only Deco gebruikt de webwinkelsoftware van Lightspeed, waardoor het bestelproces – een one-page checkout – prima in orde is. Jammer is dat ik in het bestelproces en ook in de orderbevestiging die ik per mail ontvang ineens met ‘u’ aangesproken word. Kies voor één aanspreekwijze en pas deze consequent toe, in alle communicatie naar je doelgroep en klanten. Dit zorgt voor een betere klantbeleving.

De testbestelling bij Only Deco werd volgens verwachting en mooi op tijd bezorgd. Leuk detail was de schelp met daarop een korte persoonlijke boodschap. Weer eens wat anders dan een kaartje bij de bestelling.

Only Deco

Bij Only Deco vind je prachtige schelpen en andere natuurlijke materialen. Niet alleen losse schelpen maar ook sieraden, woonaccessoires en diverse DIY onderdelen met schelpen.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen