Mystery Shopper Review Petit Victor

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik de Belgische webwinkel Petit Victor.

De eerste indruk

De webwinkel van Petit Victor heeft een lichte kleurstelling en oogt daardoor rustig, eigentijds en fris. De kleuren zachtroze en zachtblauw passen perfect bij de doelgroep en de producten die verkocht worden. Een goed begin dus, van deze review. De homepage bevat een slider met sfeerbeelden van de producten, die helaas niet allemaal even scherp zijn. Daar ligt nog wat ruimte voor verbetering.

Mystery Shopper Review Petit Victor

De bedrijfsnaam vertelt niets over de producten. Daarom raad ik je aan om in de header een slogan of tagline toe te voegen. Bezoekers moeten in een oogopslag kunnen zien welke producten je verkoopt en wat je doelgroep is. Dan is het voor hen veel eenvoudiger om te bepalen of ze op de juiste website zijn. Daarnaast kan de ruimte op de homepage veel beter benut worden. Er is veel onnodige witruimte, wat er niet alleen voor zorgt dat bezoekers veel moeten scrollen, maar wat ook een rommelige indruk geeft. Zo is er onder de slider veel onnodige witruimte. Plaats daarnaast de populaire producten naast elkaar in plaats van onder elkaar, zodat bezoekers minder hoeven te scrollen om alles te bekijken. Dat geldt ook voor de gerelateerde producten op de productpagina’s.

Mystery Shopper Review Petit Victor

Onderaan de homepage staan links naar de diverse productcategorieën. Ik raad je aan om deze wat meer naar boven te plaatsen, boven de populaire producten. Zo stimuleer je bezoekers om door te klikken, dieper je webwinkel in.

Unique Selling Points

Wat ik mis in deze webshop zijn de Unique Selling Points. Waarom moeten bezoekers juist bij jou kopen? Zorg ervoor dat dit direct duidelijk is en toon deze punten op elke pagina van je webshop. Dat kan bijvoorbeeld in de header, maar ook in de footer of op de productpagina’s in een aparte kolom.

Structuur en navigatie

De structuur en navigatie van deze website is prima. Home staat vooraan in het menu en contact achteraan, precies zoals bezoekers het verwachten. Er zijn niet te veel menu-items, waardoor het overzichtelijk is en bezoekers snel datgene vinden dat zij zoeken. De categorie-pagina’s bevatten aan de linkerkant een filter, waarbij geselecteerd kan worden op product, prijs en maat. Een kleurenfilter zou nog een goede toevoeging zijn.

Teksten en informatie

Op dit gebied is er nog wat winst te behalen voor deze webwinkel. Allereerst zijn de teksten op dit moment heel slecht leesbaar door de lichtgrijze kleur. Door meer contrast tussen tekst en achtergrond te creëren zijn teksten veel beter leesbaar. Daarnaast mag het lettertype best wat groter. Dat leest niet alleen prettiger, het zorgt ook voor een betere balans met de grote productfoto’s.

Om beter gevonden te worden via zoekmachines mogen er meer teksten toegevoegd worden op met name de categorie pagina’s. Gebruik deze teksten om informatie te geven, de voordelen te benoemen en bezoekers enthousiast te maken. Probeer voor elke pagina zo’n 250 tot 300 woorden te schrijven. Deze tekst kun je deels onder de producten plaatsen, zodat de producten niet te ver naar onderen op de pagina staan. Doe onderzoek naar de zoektermen die je doelgroep gebruikt om jouw producten te vinden en verwerk deze op de juiste manier in de teksten.

Productfoto’s

De productfoto’s in deze webwinkel zijn duidelijk, de sfeerbeelden zijn prachtig en geven een hele goede indruk van hoe de producten gebruikt kunnen worden. Sommige afbeeldingen worden wat onscherp bij het inzoomen of kunnen niet ingezoomd worden. Dit is jammer, want het is belangrijk dat details goed zichtbaar zijn. Geef daarnaast alle foto’s dezelfde afmeting. Er worden nu diverse formaten door elkaar gebruikt, wat rommelig oogt.

Mystery Shopper Review Petit Victor

Het cleane, minimalistische design van de webwinkel zorgt ervoor dat alle aandacht naar de productfoto’s gaat, wat natuurlijk precies de bedoeling is.

Service

De website bevat duidelijke informatie over hoe kindervoeten opgemeten kunnen worden en er wordt schoenenadvies gegeven. Een goede en slimme toevoeging waardoor de drempel om online schoenen te kopen wordt verlaagd. Er is bovendien een uitgebreide Veelgestelde vragen pagina aanwezig waar online shoppers veel informatie kunnen vinden over verzending, levertijd en voorwaarden.

De verzendkosten zijn aan de hoge kant. Overweeg om deze te verlagen en voor een deel in de productprijs te verwerken. Voor brievenbuspost (van België naar Nederland) betalen consumenten een hoger bedrag dan wat de werkelijke verzendkosten zijn volgens de website van Bpost. Voor veel online shoppers zijn hoge verzendkosten een drempel om te bestellen. Het verlagen daarvan kan de conversie verhogen. Ook het vragen van een extra vergoeding voor het laten verzekeren van de bestelling is niet klantvriendelijk. Bovendien ben je er als webwinkelier zelf verantwoordelijk voor dat de bestelling in goede conditie bij de consument aankomt.

De testbestelling

Ook tijdens het plaatsen van de testbestelling moest er veel gescrolld worden op de checkout pagina’s door de onhandige opmaak van de gerelateerde producten. Zonde, want hierdoor zijn er potentiële klanten die op dit punt al afhaken. Fijn is dat de software automatisch het juiste land herkent. Ik bestelde vanuit Nederland in deze Belgische webwinkel. Betalen via iDEAL is niet mogelijk, wat een gemiste kans is als je je ook op de Nederlandse consument richt, hoewel de overige betaalmethoden ook in Nederland gangbaar zijn: PayPal en bankoverschrijving. Belgische klanten kunnen bovendien nog kiezen voor Bancontact/Mistercash.

De orderbevestiging is duidelijk, maar geef deze ook dezelfde look & feel als de website. De klantbeleving houdt niet op op het moment dat er een bestelling geplaatst is. Door deze ook daarna door te zetten zorg je voor terugkerende klanten en herhalingsaankopen.

Mystery Shopper Review Petit Victor

Petit Victor

In de webwinkel van Petit Victor vind je mooie kinderschoenen en -accessoires. Petit Victor staat voor kwaliteit, creativiteit, handmade en originaliteit. Het assortiment bestaat uit schoenen, haaraccessoires, (knie)kousen, handgemaakte mutsen, handschoenen en cadeautjes voor kinderen.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief