Mystery Shopper Review Zeephal

Elke maand bezoek ik een webwinkel als mystery shopper. Ik review de webwinkel van a tot z en geef mijn eerlijke mening, feedback en tips. Van de eerste indruk tot en met het pakketje dat bezorgd wordt. Deze maand bezoek en beoordeel ik webwinkel Zeephal.

De eerste indruk

Zoals meerdere van de webwinkels die ik afgelopen periode bekeken en beoordeeld heb, gebruikt ook Zeephal de kant en klare software van MijnWebwinkel. De website heeft hierdoor een standaard layout. De blauwe achtergrondkleur straalt rust en reinheid uit, past bij het assortiment en is daarom slim gekozen. De aandacht wordt hierdoor gelegd op de producten. De afbeeldingen in de slider op de homepage geven meteen aan wat de doelgroep van de webwinkel is. Echter vind ik de afbeeldingen in de slider weinig sfeer uitstralen, waardoor de website wat kil aandoet. Dit wordt versterkt door het strakke logo en het woord ‘hal’ in de bedrijfsnaam. Dat kan het gevoel van ‘groot’ en ‘onpersoonlijk’ geven. Verder naar onderen op de homepage is die warme, persoonlijke sfeer wél aanwezig, door het gebruik van mooie sfeerbeelden. Probeer dit gevoel, deze stijl, over de hele website door te trekken.

De Unique Selling Points (USP’s) staan bovenaan de website, rechts van het logo. Deze geven naast vertrouwen ook direct informatie over belangrijke zaken als verzending en levertijd. Helemaal prima dus, al levert het pluspunten op als de afzonderlijke punten klikbaar zouden zijn en links zouden bevatten naar pagina’s met meer informatie.

De homepage is verder goed ingedeeld. Er is een tekst aanwezig die bezoekers en zoekmachines meer informatie geven over de webwinkel en het assortiment. Daarnaast zijn er links geplaatst naar de belangrijkste product categorieën en naar verschillende productpagina’s: de nieuwe heerlijkheden in de Zeephal. En tot slot bevat de footer alle informatie die de consument daar verwacht.

Mystery Shopper Review Zeephal

Structuur en navigatie

Het menu van de webwinkel bevindt zich horizontaal bovenaan en is logisch ingedeeld. Het assortiment is beperkt en overzichtelijk, waardoor alle producten snel een eenvoudig te vinden zijn. Handig is dat er gebruik gemaakt wordt van een sticky menu, zodat dit altijd zichtbaar is, ook als je naar onderen scrollt.

Zoals bekend bij deze software functioneert de zoekfunctie niet optimaal. Als ik zoek op ‘rozenwater’ worden er ook andere producten gevonden. Echter, omdat het assortiment niet zo heel groot is levert dit voor bezoekers geen problemen op en kunnen zij middels de zoekfunctie eenvoudig vinden wat zij zoeken.

Mystery Shopper Review Zeephal

Teksten en informatie

Er is veel aandacht besteed aan de productomschrijvingen. Super! Er wordt niet alleen informatie gegeven over het product, maar er worden ook tips, leuke weetjes en achtergrondinformatie gegeven. En natuurlijk ontbreken ook de detailkenmerken niet. Hier kunnen vele webwinkeliers een voorbeeld aan nemen. Ruimte voor verbetering zit op dit punt nog in de zoekmachine optimalisatie. Door zoektermen op de juiste manier in de teksten te verwerken zorg je ervoor dat ook zoekmachines de pagina’s van de website weten te vinden.

Op elke productpagina wordt informatie gegeven over betalen, verzenden en retourneren. Omdat deze informatie ook via het hoofdmenu en de footer toegankelijk is hoeven bezoekers hier nooit lang naar te zoeken. Niets op aan te merken!

Productfoto’s

De productfoto’s zijn duidelijk en hebben een witte achtergrond. Hierdoor krijgen bezoekers een goede indruk van de producten. Een zoomfunctie is aanwezig, maar deze toont de producten nauwelijks in een groter formaat. Hier valt nog wat winst te behalen. Je kunt daarnaast overwegen om per product meerdere productfoto’s toe te voegen, om zo bezoekers de gelegenheid te geven om de producten aan alle kanten te bekijken. Ik kan me voorstellen dat men vooraf ook graag de informatie achter op de verpakking leest. Hoe meer informatie je een bezoeker geeft over de producten en hoe meer je laat zien, des te beter de consument een keuze kan maken. Bovendien kun je door het toevoegen van meerdere en grotere productfoto’s het aantal retouren omlaag brengen.

Het gebruik van sfeerbeelden noemde ik al even. Dit mag wat mij betreft meer toegepast worden om zo ook een bepaald gevoel bij de producten te creëren.

Betaalmogelijkheden

Zeephal biedt diverse betaalmogelijkheden aan. Naast het populaire IDEAL ook Paypal, Bancontact, creditcard en overboeking (vooraf overmaken). Hier mist echter een mogelijkheid tot achteraf betalen. De wet geeft namelijk aan dat een webwinkelier de consument niet mag verplichten tot het vooraf betalen van meer dan 50% van het aankoopbedrag. Met andere woorden: je mag de consument niet verplichten om het hele bedrag vooraf te betalen, maar je mag wel om een aanbetaling vragen. Dit is eenvoudig op te lossen door een extra betaalmogelijkheid aan te bieden, waarbij de consument (deels) achteraf kan betalen. Denk aan een dienst als Afterpay, het sturen van een factuur of betaling onder rembours. Op deze manier laat je de klant zelf kiezen. Kiest deze er alsnog voor om het gehele bedrag vooraf te betalen, dan is daar niets mis mee. Maar je moet dus wel de mogelijkheid aanbieden om (deels) achteraf te betalen.

De testbestelling

Om het volledige bestelproces te kunnen beoordelen heb ik een bestelling geplaatst. Het bestellen zelf verliep eenvoudig. Het bestelproces bij de Zeephal is overzichtelijk en de afzonderlijke stappen worden duidelijk aangegeven. Zo weten bezoekers altijd hoe ver ze in het bestelproces zijn en hoeveel stappen ze nog moeten doorlopen. De winkelwagen pagina geeft extra informatie over de levertijd en verzendkosten. Slim, want hiermee kun je twijfelaars over de streep halen en voorkom je dat men de winkelwagen moet verlaten om informatie over verzenden te vinden.

Bij stap 2 kun je de keuze maken om met of zonder account af te rekenen. Ik kies ervoor om dat niet te doen en word meteen gerustgesteld door de opmerking dat ik later altijd nog een account aan kan maken, als ik dat wil. Klein puntje van kritiek: er wordt aangegeven dat mijn adresgegevens automatisch aangevuld zouden worden, maar dat gebeurde niet. Pluspunt is dat je tijdens het bestellen aan kunt geven of iets als cadeau ingepakt moet worden. Deze service is gratis.

Mystery Shopper Review Zeephal

De bedankpagina die na het bestellen getoond wordt is duidelijk en vriendelijk. Naar de tekst op deze pagina mag nog eens kritisch gekeken worden. Er staan wat spelfouten en dubbele zinnen in.

Ontvangst van het product

Mijn testbestelling bij Zeephal bestond uit een glazen flesje met rozenwater. Een kwetsbaar product dat zorgvuldig verpakt verzonden werd en in goede staat arriveerde. Het product was mooi ingepakt met vloeipapier en daarnaast bevatte de doos de factuur, een papier met uitleg over het product, een folder, een handgeschreven berichtje en een klein cadeautje. Enige dat hierop aan te merken valt is dat er wel erg veel papier gebruikt wordt, zeker als er bij bestellingen met meerdere producten ook meerdere vellen met uitleg worden meegestuurd. Daarnaast kun je overwegen om de factuur per e-mail te verzenden. Dit zijn afwegingen die je kunt maken. Uit financieel – en milieu oogpunt is het verstandig om zo min mogelijk extra papier mee te sturen. De uitleg over het product biedt daarentegen wel een stukje extra service aan de consument.

Conclusie

Ik ben enthousiast over de webwinkel van Zeephal. De kilheid die ik in eerste instantie op de website ervaarde matcht niet met de persoonlijke schrijfwijze op de website en de wijze waarop de producten verzonden worden. Daar ligt dus nog wat ruimte voor verbetering. Waarschijnlijk heeft slechts het aanpassen van de foto’s in de slider al voldoende effect om het totaalplaatje meer kloppend te maken. Verder is het een kwestie van wat puntjes op de i zetten, aandacht besteden aan zoekmachine optimalisatie en het promoten van de webwinkel.

Over Zeephal

In de Zeephal vind je natuurlijke en plantaardige zepen voor de normale tot gevoelige huid. De zepen worden gemaakt van olijfolie en zijn vrij van chemische toevoegingen. Naast zepen zijn er ook andere verzorgingsproducten en badkameraccessoires verkrijgbaar.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief