Dit betekent de nieuwe wet GDPR (AVG) voor jou als webwinkelier
arrow_drop_up arrow_drop_down
14 december 2017 

Dit betekent de nieuwe wet GDPR (AVG) voor jou als webwinkelier

Je hebt er vast al iets over gehoord. Op 25 mei 2018 wordt de General Data Protection Regulation (GDPR) ofwel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Vanaf dat moment wordt op Europees niveau bepaald aan welke regels je moet voldoen als het gaat om het beheren en beschermen van persoonsgegevens. Iets waarmee je als webwinkelier natuurlijk dagelijks te maken hebt, dus zorg dat je goed op de hoogte bent van de veranderingen en deze op tijd doorgevoerd hebt voor jouw webshop.

Waarom nieuwe wetgeving?

De nieuwe wet moet het verzamelen, opslaan en verwerken van persoonsgegevens transparanter maken. Consumenten worden beter beschermd en krijgen beter zicht op welke bedrijven hun gegevens opslaan. Daarnaast worden de bedrijven verplicht om de gegevens van hun klanten beter te beveiligen en is in heel Europa dezelfde wetgeving van toepassing, waardoor internationaal handelen eenvoudiger wordt.

Wat verandert er voor jou als webwinkelier?

Als webwinkel heb je dagelijks te maken met persoonsgegevens. Niet alleen de adresgegevens van je klanten, maar bijvoorbeeld ook de namen en e-mailadressen van mensen op je mailinglist vallen hieronder. En ook het IP-adres of de locatiegegevens die je kunt uitlezen als iemand je webwinkel via een smartphone bezoekt vallen onder persoonsgegevens.

We hebben nu natuurlijk al de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De nieuwe wet wordt strenger. Je bent onder meer verplicht om klanten op de hoogte te stellen dat je hun gegevens verzamelt en waarom je dat doet. Het verzamelen van de gegevens dien je transparant te doen en je moet actief maatregelen treffen om deze gegevens te beveiligen. Bovendien mag je de persoonsgegevens die je verzamelt niet zonder toestemming voor een ander doel gaan gebruiken. Ook als je alleen gegevens verzamelt om klanten beter van dienst te zijn dien je aan de nieuwe wet te voldoen.

Overgangsperiode

Op dit moment zitten we in de overgangsperiode. In mei 2016 is de nieuwe wet al in werking getreden, maar deze is pas vanaf 25 mei 2018 van toepassing. Dat betekent dat je tot 25 mei de tijd hebt om je hierin te verdiepen en ervoor te zorgen dat je aan de regels voldoet.

Bereid je webwinkel voor op de GDPR (AVG)

Om je op weg te helpen met de implementatie van de GDPR heeft Bergman Juridisch Advies een GDPR/AVG Portaal gemaakt. Hier vind je al veel informatie over de nieuwe privacywet. Daarnaast hebben ze een tool ontwikkeld voor ondernemers die werken aan de implementatie van de nieuwe wetgeving. Beantwoord een aantal vragen over je bedrijf en de gegevens die je verwerkt. Op basis daarvan ontvang je gratis een rapport met aanbevelingen.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Marcel (WebwinkelKeur)

Door

Marcel (WebwinkelKeur)

op 27 January 2018

Leuk dat je ons dashboard noemt. Deze tool is speciaal gemaakt voor WebwinkelKeur leden en helpt je eenvoudig stapsgewijs op weg om te bepalen welke aanpassingen noodzakelijk zijn voor jouw webwinkel. Wil je daarna nog maatwerk advies, dan kan dat ook. Bergman Juridisch advies helpt onze leden voor slechts €115,00 op weg. Dit jaar dus extra reden om voor WebwinkelKeur te kiezen ;) .

Reactie plaatsen