Online bestedingen met 23% gestegen in 2016, hoe zit dat bij jouw webwinkel?
E-commerce in Nederland vertoont nog altijd een flinke groei. De online bestedingen zijn afgelopen jaar opvallend sterk gestegen. In 2016 werd er voor zo’n € 20,6 miljard uitgegeven bij online winkels en online dienstverleners (gericht op consumenten). Een stijging van maar liefst 23% ten opzichte van 2015. Bijna een kwart meer! Vooral schoenen, lifestyle producten, techniek en voeding deden het goed. Dit alles blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
In de laatste drie maanden van 2016 werd er online flink meer uitgegeven dan de rest van het jaar: € 6,15 miljard. Dat is natuurlijk grotendeels te verklaren de feestdagen. De drukte bij de meeste consumenten in combinatie met het gemak van online winkelen zorgde ervoor dat in totaal 82% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder in het laatste kwartaal een of meerdere online aankopen gedaan heeft. Voor het jaar in zijn geheel kan de stijging verklaard worden door het verdwijnen van onder andere de V&D in de winkelstraten en de verbeterde economische situatie van veel consumenten.
Verschuiving naar online
De uitgaven in fysieke winkels bleven afgelopen jaar nagenoeg gelijk aan die van 2015. Je ziet dus een verschuiving naar online, waarvan webwinkeliers en bedrijven met zowel een fysieke – als een online winkel, profiteren. Als je kijkt naar de totale bestedingen in de detailhandel, dan bedragen deze in 2016 € 97,2 miljard. Het aandeel online bedraagt 11,3%, ten opzichte van 8,9% in 2015. Deze cijfers gaan alleen over de verkochte producten. Diensten aan consumenten, zoals reizen en concertkaartjes zijn buiten beschouwing gelaten.
In onderstaande afbeelding zie je welke productgroepen in 2016 de grootste groei vertoonden.
De online verkoop van schoenen en lifestyle producten is afgelopen jaar het sterkst gestegen, gevolgd door IT producten, food en nearfood, telecom en speelgoed.
Zag jij afgelopen jaar ook een stijging in je omzet?
Het onderzoek toont mooie cijfers natuurlijk en stemt menig webwinkelier positief. Maar hoe zit het bij jou? Zag jij in 2016 ook een stijging in de omzet van je webwinkel? Laat hieronder je reactie achter, ik vind het leuk om van je te horen!