Zo optimaliseer je jouw Google Ads campagnes

Voor de meeste webshops is Google Ads een belangrijke bron van traffic en conversies. Maar hoe zorg je dat je het maximale uit je Google Ads campagnes haalt? Vaak kan je met een aantal kleine aanpassingen al veel invloed hebben op je resultaten. In deze blog lees je hoe je jouw campagnes kunt optimaliseren.

Voordat we beginnen met de specifieke tips helpt het om eerst een verdeling te maken in de verschillende aspecten die belangrijk zijn bij Google Ads. Elke campagne heeft namelijk drie kanten, drie knoppen waar je aan kunt draaien: 

  1. De advertenties inclusief extensies (wat bezoekers zien)
  2. De targeting van de advertentie (wie je advertentie ziet, waar en wanneer)
  3. De biedingen (hoeveel je bereid bent te betalen voor een klik op een advertentie)

Om het maximale uit je Google Ads campagnes te halen is het belangrijk om op deze drie onderdelen goed te scoren. Daar gaan we nu dieper op in. 

De advertentietekst en de extensies

De advertentietekst is het eerste dat potentiële klanten zien van jouw bedrijf en bepaalt grotendeels of er op je advertentie geklikt gaat worden. Bovendien creëert de tekst een bepaalde verwachting van jouw website. Door te zorgen dat de verwachting die je creëert in je advertentie overeenkomt met de ervaring op de landingspagina vergroot je de kans op conversie.

Een aantal tips voor het maken van advertentieteksten: 

  • Zorg dat het zoekwoord waar je op adverteert terugkomt in je advertentiekop
  • Laat in de advertentietekst zien dat jouw bedrijf biedt waar de bezoeker naar zoekt
  • Voeg zoveel mogelijk relevante extensies toe aan je advertentie. 
  • Zorg dat je altijd meerdere advertentievarianten maakt, zodat je op basis van data kunt zien elke variant het beste presteert

Wanneer je ziet dat de ene variant het beter doet dan een andere variant kun je gaan kijken waar dat door komt. Is het een bepaalde titel? Neem dan vanaf nu deze titel op in beide varianten en pas iets anders aan. Zodra je voor deze nieuwe varianten genoeg data hebt verzameld kan je ook hier weer opnieuw de beste tekst gebruiken en weer iets nieuws aanpassen. Zo worden je advertenties steeds beter maar blijf je ook leren van onderlinge verschillen tussen advertenties.

Door op deze manier constant je teksten te verbeteren zorg je niet alleen dat er meer mensen klikken en converteren, maar ook dat je minder gaat betalen voor diezelfde kliks. Dit werkt namelijk zo: Google berekent voor elke advertentie een kwaliteitsscore. Deze kwaliteitsscore bepaalt samen met het bod welke positie jouw advertentie heeft in de zoekresultaten. Dit betekent dus dat als jouw kwaliteitsscore verbetert, je voor minder geld op dezelfde positie kunt blijven staan.

De targeting van Google Ads

Met de targeting van de advertentie bepaal je waar, wanneer en voor wie je advertentie zichtbaar is. De primaire targetingmethode in Google Ads is natuurlijk het zoekwoord. Met het zoekwoord bepaal je bij welke zoektermen jouw advertentie wordt weergegeven. Deze targeting kan je vervolgens verfijnen door een bepaalde doelgroep te targeten, een specifieke locatie, apparaat of zelfs tijdstip. 

Bij targeting werkt het vaak goed om breed te starten. Dat betekent: Veel verschillende zoekwoorden toevoegen, en niet te specifiek targeten op bepaalde locaties of doelgroepen (tenzij je natuurlijk alleen binnen een bepaald gebied je producten levert). 

Dit zorgt er namelijk voor dat je voor veel verschillende zoekwoorden data gaat genereren en daarmee goede keuzes kan maken over het verfijnen van je targeting. Dit werkt zo:

  1. Je maakt brede zoekwoorden aan voor je producten of productgroepen. Hier werkt het zoekwoordtype breed goed  mét de modifier
  2. In het zoekterm rapport zie je met welke zoektermen je vaak gevonden wordt. Ook zie je als je  conversies bijhouden  hebt ingesteld welke termen voor relatief veel conversies zorgen.
  3. De termen die het goed doen kan je nu toevoegen als exact zoekwoord. Eventueel kan je ook een hoger bod instellen voor dit zoekwoord. De zoektermen die het minder goed doen of niet relevant zijn kan je uitsluiten. 

Door zo steeds de goede zoektermen als exact zoekwoord toe te voegen en de minder goed presterende zoekwoorden uit te sluiten zorg je ervoor dat je steeds beter de goede zoektermen benut en steeds minder geld uitgeeft aan zoekwoorden die niet relevant zijn. 

Hetzelfde proces kan je ook gebruiken voor de andere onderdelen van je targeting, zoals doelgroepen:

  1. Voeg zoveel mogelijk verschillende doelgroepen toe aan je campagnes met de instelling als observatie. Dit betekent dat de advertenties aan iedereen worden weergegeven, maar dat je wel per doelgroep de verschillen in prestaties kunt zien. 
  2. Wanneer je ziet dat een bepaalde doelgroep beter presteert dan het gemiddelde voor een bepaalde campagne kan je een bodaanpassing instellen voor deze doelgroep.
  3. Hoe je die bodaanpassing bepaalt lees je in de volgende stap: de biedingen. 

Biedingen bepalen voor Google Ads

Google Ads is een veilingsysteem. Dat betekent dat de kosten per klik voor ieder zoekwoord bepaald worden aan de hand van de biedingen die verschillende partijen doen voor een zoekwoord. Omdat deze bedragen erg kunnen verschillen per zoekwoord is het belangrijk om te weten wat een klik via een bepaald zoekwoord waard is voor jouw webshop. Om dat te bepalen kan je de volgende methode gebruiken:

Bieden op basis van omzet

Allereerst heb je een doel nodig. Het werkt in veel gevallen het beste om met een ROAS doel te werken. ROAS staat voor Return on ad spend. Een ROAS doel van 5 betekent dat je voor elke euro die je aan Google Ads uitgeeft 5 euro omzet wilt genereren. Je rekent vervolgens de waarde per klik en dus je bieding als volgt uit: 

(conversieratio * gemiddelde bestelwaarde) / ROAS doel

Een voorbeeld:

(1% * €100) / 5 = €0,20

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat met een conversieratio van 1% je gemiddeld 100 kliks nodig hebt om 100 euro omzet te genereren (1 bestelling). Daar willen we maximaal 20 euro aan uitgeven. 

Dus willen we maximaal 0,20 uitgeven per klik om ons ROAS doel te halen. Stel dat de conversieratio of bestelwaarde voor een bepaald product hoger is, dan kunnen we weer meer uitgeven per klik en dus hoger bieden. Door op deze manier te bieden zorg je dat je altijd maximaal het bedrag betaalt dat het voor jou waard is om een klik te genereren.

Je kunt ook gebruik maken van een van de automatische biedstrategieën van Google. Deze kunnen op basis van alle beschikbare data zelf de biedingen gaan bepalen. Dit werkt vaak goed, maar het is wel belangrijk om genoeg conversies te genereren voordat je deze activeert.  Hierbij geldt dat er per campagne minimaal 30 conversies gegenereerd moeten zijn in de afgelopen 30 dagen.

Stel nou dat je nog weinig data hebt voor een bepaald product of een bepaalde productgroep dan kan je hier de gemiddelde conversieratio gebruiken en de verwachte bestelwaarde. Als je wel data op product of productgroep niveau beschikbaar hebt werkt het het beste om die data te gebruiken. 

Conclusie

Als je begint met het analyseren en optimaliseren van je Google Ads account kan alle informatie overweldigend overkomen. Probeer daarom altijd van te voren te bepalen wat je precies wilt analyseren en optimaliseren. Door bewust alle drie de aspecten van Google Ads te optimaliseren zorg je dat je steeds beter weet wat werkt voor jouw webshop en dus steeds meer omzet genereert met jouw budget.