Zo optimaliseer je het verzendproces van je webshop
Een flexibel verzendproces, dat is wat je voor je klanten van je webshop wil. In de check-out van je shop bied je natuurlijk je klant het liefst de beste bezorgopties. Begint je webshop als een trein te lopen, hoe pas je je verzendproces daarop aan? En hoe zit het met het retourproces? Dit alles lees je in deze blog.
Verstuur met meerdere vervoerders
Consumenten zien meerdere en flexibele bezorgopties als same day en next day delivery, milieuvriendelijke bezorgopties of de mogelijkheid tot levering bij een parcelshop als dé nieuwe standaard. Hoe beter je voldoet aan de behoefte van je klant, hoe groter de kans is dat ze een eerste keer bij je kopen, maar ook blijven kopen. Een prettig bestelproces, met verzendopties die aansluiten bij de wensen van je klant, zorgt bovendien ook voor meer klanttevredenheid en positieve online reviews. Klinkt heel logisch, maar hoe realiseer je dat nou precies?
Een eerste stap in de optimalisatie van je verzendproces voor je webshop, is kiezen om te verzenden met meerdere vervoerders. Als je verzendt met één vervoerder hoef je inderdaad maar rekening te houden met één boekingssysteem, één track & trace-systeem, één offertesysteem, één customer serviceafdeling, etc. Je reduceert de complexiteit, maar je maakt geen gebruik van alle verschillende mogelijkheden die ervoor zorgen dat de efficiëntie in je verzendproces vergroot.
Door te verzenden met meerdere vervoerders, ben je niet afhankelijk van één partij. Als er iets misgaat en het transportproces stilligt door een storing, etc. kan jij je bestellingen niet verzenden naar je klanten. “Nee” verkopen, dat wil als webshopwinkelier natuurlijk zo veel mogelijk vermijden.
Leverbetrouwbaarheid
Als je met meerdere vervoerders samenwerkt, is het makkelijker om je klanten opties als same day delivery, parcelshop delivery of groenere bezorgopties aan te bieden. Zo creëer je een hogere leverbetrouwbaarheid. En ik hoor je denken: “Leuk hoor, verzenden met meerdere vervoerders. Maar dat gaat zeker ook meer kosten?” Nee, dat is niet per se zo!
Tuurlijk, een pakketje versturen met partij A kan in prijs verschillen met partij B. Het gaat hier echter niet om grote verschillen. Iedere vervoerder werkt ook met een productportfolio. Heb je de keuze uit meerdere vervoerders, dan kun je een productportfolio kiezen dat het beste bij jouw webshop past. Zo heb je bij bepaalde vervoerders bijvoorbeeld geen extra toeslagen wanneer de afmetingen van je pakket afwijkend zijn of je zendingen wil verzekeren. Dit bespaart je onnodige kosten.
Ga je meer pakketjes verzenden? Dan heb je vaak de mogelijkheid om contracten af te sluiten bij de verschillende vervoerders. Dan stelt je ook in een positie om te onderhandelen over de tarieven.
De beste verzendopties voor jouw producten
Een ander voordeel van het verzenden met verschillende vervoerders, is dat je ook van meer opties kunt profiteren. Een voorbeeld: in jouw webshop verkoop je luxe juwelen. Bij bepaalde vervoerders is het mogelijk om zendingen om met een bepaalde waarde te verzekeren. Ben je niet verzekerd voor een waardevolle zending en is er sprake van schade of verlies? Dan krijg je geen geld terug van de vervoerder.
Of heb je een webshop waarin je bijvoorbeeld breekbare of vloeibare producten verkoopt? Niet iedere vervoerder is even geschikt voor het verzenden van dit soort producten. Lees altijd goed de algemene voorwaarden van de verschillende vervoerders waar je mee samenwerkt, zodat je altijd voor de beste mogelijkheid kiest en niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Wees duidelijk over extra kosten
Voor bepaalde verzendopties moet je als webshopwinkelier extra kosten doorrekenen. Aangezien dit er vaak voor zorgt dat (potentiële) klanten afhaken, is het belangrijk dat je dit soort informatie al op de productpagina’s communiceert, en niet pas in de check-out. Zo voorkom je verrassingen bij de klant. Zorg ervoor dat de extra doorgerekende verzendingskosten in verhouding zijn met de prijzen van je producten. Je kunt eventueel ook overwegen om gratis te verzenden vanaf een bepaald besteed bedrag. Vaak resulteert dit ook in een extra aankoop/extra aankopen door de klant.
Zorg voor een eenvoudig retourproces
De afgelopen maanden hebben we een stijgende lijn kunnen waarnemen in het aantal online aankopen. Vanwege COVID-19 konden we niet langer met z’n allen gezellig shoppen bij onze favoriete winkels, maar verschoof alles naar de online webwinkels. Daarmee ging ook gepaard dat klanten ook meer retourneerden. Dat heb jij wellicht ook kunnen merken.
Als een klant ontevreden is over een product, zorgt een goed retourproces ervoor dat de houding ten opzichte van jouw webshop niet verder afneemt. Zet je retourprocedure duidelijk op de website, en maak de procedure ook zo makkelijk mogelijk. Zijn je producten van een bepaalde grootte (als in, niet makkelijk voor je klant om ze bijvoorbeeld bij een parcelshop te retourneren)? Dan kun je er ook voor kiezen om de retour bij de klant op te laten halen.
Een goed en makkelijk retourproces heeft een doorslaggevende factor in het wel of niet bestellen bij een webshop. Een positieve ervaring zal ervoor zorgen dat klanten in de toekomst bij je webshop kopen, ook al waren ze in het verleden misschien niet helemaal tevreden over een bepaald product.
Ik hoop dat ik je met dit blogartikel wat nieuwe tips heb kunnen geven voor het optimaliseren van je verzendproces van je webshop. Ik wens je alvast heel veel succes!