Review – De eerste indruk van je webwinkel

Review – De eerste indruk van je webwinkel

De eerste indruk is ontzettend belangrijk. Dat geldt niet alleen offline, maar ook online. Bezoekers beoordelen je webwinkel namelijk binnen enkele seconden. Zorg er dus voor dat je hen direct weet te overtuigen en te prikkelen. In dit artikel lees je aan de hand van webwinkel LittleCool een aantal handige tips om de eerste indruk van de homepage van je webwinkel te verbeteren. Natuurlijk komt niet elke bezoeker via de homepage op je site. Besteed daarom ook voldoende aandacht aan de andere pagina’s in je shop.

De snelheid van je webwinkel

De snelheid van je website zou absoluut prioriteit moeten hebben als je een succes wil maken van je webwinkel. Een trage webwinkel leidt al snel tot irritatie. Bezoekers wachten echt niet seconden lang tot je webwinkel en alle afbeeldingen eindelijk geladen zijn. Zeker als ze je webwinkel nog niet kennen. Het gevolg is minder bezoeken aan je webwinkel en een lagere conversie. Zo heeft Amazon berekend dat ze op jaarbasis 1,6 miljard dollar aan omzet mislopen, wanneer het één seconde langer zou duren voordat de website laadt. Dit geeft wel aan hoe ontzettend belangrijk de snelheid van je webwinkel is.

Onder andere je hostingpartij, het aantal en de grootte van de afbeeldingen en animaties zijn van invloed op de snelheid van je webwinkel. Verklein je productfoto’s daarom altijd voordat je ze naar de webwinkel upload. Het duurt dan minder lang om ze te laden. Vergeet ook niet om je webwinkel af en toe te controleren op overbodige afbeeldingen, bijvoorbeeld van producten die je uit je assortiment gehaald hebt.

Tip: GTmetrix heeft een handige – gratis – tool ontwikkeld om de snelheid van je website te controleren. Vul de URL van je webwinkel in en binnen een aantal seconden zie je hoe jouw site scoort. GTmetrix geeft de resultaten weer van Page Speed en Yslow. Hoe hoger de score, des te beter. Tevens zie je een lijst met verbeterpunten.

Webwinkel LittleCool scoort volgens Page Speed 68% (D) en volgens Yslow 79% (C). Er is dus nog ruimte voor verbetering op dit punt. Er valt vooral winst te behalen bij het uploaden van de afbeeldingen. Deze vragen nu (te) veel tijd om te laden.

Rustig en overzichtelijk design

De homepage van je webwinkel is te vergelijken met de etalage van een fysieke winkel. Een aanzienlijk deel van je bezoekers zal je webwinkel binnenkomen via de homepage. Zorg er dus voor dat deze pagina optimaal is ingericht. Dat begint bij het design van je webwinkel. Zorg voor een rustige en overzichtelijke lay-out. Het design mag bezoekers niet afleiden van de inhoud, de producten. Maak een dusdanige indeling dat bezoekers je website gemakkelijk kunnen scannen. Gebruik daarnaast kleuren die passen bij de doelgroep en de producten die je verkoopt. Houd het bij 1 of 2 hoofdkleuren en een accentkleur. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken voor de call to action buttons. Zorg ook voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. Een donkere tekst op een lichte achtergrond leest het prettigst.

De website van LittleCool heeft een rustig en fris design. De gebruikte kleuren passen bij de doelgroep. Bovendien maken de afbeeldingen van de raket en de robot direct duidelijk dat de webwinkel zich richt op ouders van jonge kinderen. De hoofdkleur is blauw, tegen een witte achtergrond. Doordat deze kleur in verschillende tinten gebruikt wordt is het geheel niet saai, maar gaat wel alle aandacht naar de producten. Daarnaast wordt roze/rood als accentkleur gebruikt, waardoor calls to action goed opvallen. Niks op aan te merken dus.

Review – De eerste indruk van je webwinkel

Het design van LittleCool: overzichtelijk en fris zodat alle aandacht naar de producten gaat.

Een duidelijke headline

Het deel van je website boven de ‘vouw’ is het eerste dat een bezoeker ziet. Zorg er dus voor dat deze ruimte optimaal is ingericht. Zonder te scrollen moet het duidelijk zijn waar de pagina over gaat. Maak de header niet hoger dan nodig is en plaats een duidelijke headline in je webwinkel. Geen: ‘Welkom in onze webwinkel’, maar een headline die nieuwsgierig maakt en die duidelijk aangeeft wat de bezoeker in je webwinkel kan vinden. Plaats geen lange lap tekst op je homepage. Op dit moment is de bezoeker (nog) niet geïnteresseerd in het ontstaan van je webwinkel of een uitleg van het bestelproces.

LittleCool heeft een duidelijke pay-off verwerkt in de header: ‘Het leukste kinderwarenhuis’. Dit geeft meteen een goede indruk van het aanbod van deze webwinkel. De header is niet te hoog en bevat een aantal belangrijke onderdelen, zoals het logo, een zoekfunctie en een link naar de winkelwagen.

Toon producten op de homepage

Natuurlijk wil je dat bezoekers verder kijken dan alleen je homepage. Zorg dus voor een duidelijke navigatie. Plaats daarnaast voldoende links op je homepage naar andere onderdelen binnen je webwinkel. Plaats bijvoorbeeld een mooie fotoslider bovenaan de homepage. Zo kun je eenvoudig en snel laten zien wat je webwinkel te bieden heeft. Plaats tevens producten op de homepage. Toon bijvoorbeeld de aanbiedingen, meest populaire producten of producten die passen bij de actualiteit. Zo kun je handig inspringen op feestdagen of seizoenen.

Tip: Een andere mogelijkheid is het om de verschillende productcategorieën op je homepage te tonen. Plaats voor elke categorie een mooie afbeelding en een call to action. Zeker als je een breed assortiment hebt is dit slim. De bezoeker krijgt zo direct een goede indruk van het aanbod.

Webwinkel LittleCool maakt slim gebruik van de fotoslider. Deze toont afwisselend een deel van het assortiment en een aanbieding (betaal geen verzendkosten). De fotoslider toont om de paar seconden een andere foto. De tijd is precies lang genoeg om de tekst op de afbeeldingen te kunnen lezen. Daarnaast kunnen bezoekers zelf van de ene naar de andere slide navigeren. Onder de fotoslider worden twee productcategorieën uitgelicht: regenlaarsjes en snowboots. Deze laatste categorie zou echter beter vervangen kunnen worden door een meer actuele categorie, aangezien het haast lente lijkt. Tot slot toont LittleCool een aantal populaire producten en enkele verkochte merken op de homepage. Al met al geeft dit de bezoeker voldoende houvast. Binnen enkele seconden is te zien wat deze webwinkel te bieden heeft. Bovendien bevat de homepage voldoende relevante links om direct door te klikken naar de producten.

Maak je Unique Selling Points duidelijk

Maak niet alleen duidelijk wat je verkoopt en aan wie, maar vertel ook waarom de bezoeker juist bij jouw webwinkel moet kopen. Wat zijn je Unique Selling Points (USP’s)? Wat maakt jouw webwinkel anders dan die van je concurrenten? Heb je bijvoorbeeld een enorm assortiment, bied je een betere service of zijn je prijzen lager? Maak bezoekers direct duidelijk wat de voordelen zijn als ze in jouw webwinkel bestellen. Zo overtuig je bezoekers en neem je eventuele twijfels direct weg. Toon de USP’s niet alleen op je homepage, maar zorg ervoor dat ze op elke pagina binnen je webwinkel zichtbaar zijn. Dit doe je door ze in de headerafbeelding te plaatsen of in de linker of rechter kolom.

De USP’s van LittleCool zijn op een duidelijke plek in de linker kolom geplaatst. Er worden 2 punten genoemd plus het telefoonnummer van de klantenservice. Dit zou wat uitgebreider mogen. Door meer Unique Selling Points te noemen kan LittleCool bezoekers makkelijker overtuigen en mogelijke twijfels wegnemen.

Conclusie

Er is weinig aan te merken op de eerste indruk die webwinkel LittleCool achterlaat. Het rustige en overzichtelijke design zorgt ervoor dat bezoekers direct weten wat deze webwinkel te bieden heeft. De focus ligt duidelijk op de producten die verkocht worden. Bovendien biedt de homepage voldoende links naar andere onderdelen van de webwinkel. De bezoeker wordt als het ware direct richting de producten gedirigeerd. Een puntje van aandacht is echter de snelheid waarmee deze webwinkel laadt. Hier is nog wat ruimte voor verbetering. Door hier aandacht aan te besteden kan LittleCool bezoekers langer vasthouden op de site en zal de conversie stijgen.

Over LittleCool

Webwinkel LittleCool is naar eigen zeggen het leukste kinderwarenhuis van Nederland. Ze bieden een uitgebreid assortiment aan verzorgingsartikelen, speelgoed, kleding en cadeaus voor baby’s, peuters en grotere kindjes.

Dit artikel is ook gepubliceerd in Checklist Webwinkel, vakblad voor webwinkeliers.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief