Review – Verhoog de conversie met een goede call to action

Review – Verhoog de conversie met een goede call to action

Met een call to action verleid je bezoekers van je webwinkel tot een bepaalde actie. Bijvoorbeeld het aanmelden voor je nieuwsbrief, het plaatsen van een bestelling of het opvragen van een offerte. Door het gebruik van goede en duidelijke call to action buttons kun je gemakkelijk en snel de conversie in je webwinkel verhogen. In dit artikel lees je aan de hand van webwinkel Waggel en vriendjes een aantal tips om de call to action buttons in je webwinkel te verbeteren.

Opvallende bestelknoppen

Op een productpagina vind je vaak meerdere buttons en links. Er zijn bijvoorbeeld links naar bijpassende of gerelateerde producten, een matentabel, reviews en social media knoppen. De bestelknop is echter de belangrijkste call to action op de productpagina. Het doel van deze pagina is immers om bezoekers tot een aankoop over te laten gaan. Zorg er dus voor dat de bestel knop goed opvalt. Gebruik hiervoor een opvallende button die direct de aandacht trekt. Voor de andere links volstaat een minder opvallende button of een eenvoudige tekstlink. Door per pagina te kiezen voor slechts één opvallende call to action kun je bezoekers in een bepaalde richting leiden, steeds een stapje verder het bestelproces in. De productpagina’s van Waggel en vriendjes zijn behoorlijk druk. De ronde logo’s aan de linkerkant en het iDEAL logo aan de rechterkant schreeuwen om aandacht. Deze mogen een stuk kleiner weergegeven worden. Vervolgens wordt mijn oog getrokken naar de productfoto. De bestelknop is bijna onzichtbaar. Deze valt compleet weg in de drukte er omheen. Veel ruimte voor verbetering dus! Verhoog de conversie met een goede call to action

Op de drukke productpagina valt de bestelknop in het niet.

De kleur en vorm

Zowel de kleur als de vorm van de call to action button hebben invloed op de effectiviteit van deze knop. Zo zorgt een rechthoekige button voor meer kliks dan een ronde button. In de e-commerce wordt oranje vaak gezien als ideale kleur voor een call to action. Maar in een webwinkel met een oranje design gaat dit natuurlijk niet op. Kies daarom voor een kleur die past bij het design van de webwinkel, maar die er voldoende uitspringt. Webwinkel Waggel en vriendjes gebruikt rechthoekige, lichtgroene bestelknoppen. Groen wordt in verschillende tinten gebruikt in de lay-out van de webwinkel. Hierdoor valt de bestelknop helemaal weg in het design. Door te kiezen voor een contrasterende kleur trekt deze knop direct de aandacht en zal er vaker op geklikt worden. De oranje kleur die ook in het logo gebruikt wordt zou bijvoorbeeld een goede kleur zijn.

De tekst

Ook de tekst in de bestelknoppen is van invloed op hoeveel er op geklikt wordt. Gebruik een tekst die bezoekers verleidt het product te bestellen. Vertel wat ze kunnen verwachten als ze op de knop klikken. Om aan te zetten tot actie gebruik je bij voorkeur een werkwoord. En ook het opwekken van een gevoel van urgentie werkt vaak goed. Voorbeelden van goede call to action teksten zijn ‘bestel vandaag’, ‘koop nu’, ‘neem contact op’, ‘bespaar direct’, ‘registreer nu’, ‘probeer gratis’ en ‘download gratis’. Gebruik echter niet ‘klik hier’ als titel voor knoppen en links. Bezoekers snappen inmiddels wel dat ze op een knop of link kunnen klikken. Waggel en vriendjes gebruikt de tekst ‘Bestellen’ als call to action. Kort, krachtig en duidelijk. Verander deze tekst eens en vergelijk vervolgens het aantal kliks. Want alleen door veelvuldig te testen weet je welke tekst voor jouw webwinkel en doelgroep het beste werkt. Meerdere keren werd al aangetoond dat slechts een kleine aanpassing een grote verbetering in de conversie kan opleveren.

De beste plaats

Naast de kleur, vorm en tekst heeft ook de locatie van de call to action button invloed op zijn succes. Verstop de bestelknop niet, maar plaats hem op een opvallende plek. Zorg ervoor dat de knop direct zichtbaar is voor de bezoeker. Plaats hem dus niet helemaal onderaan de productpagina, maar direct onder de korte omschrijving van het product. Heb je een lange productpagina, dan kun je de bestelknop helemaal onderaan nog eens plaatsen. Maar let er dan wel op dat deze knop niet twee keer zichtbaar is op het scherm. Bij Waggel en vriendjes bevindt de bestelknop zich direct onder de eerste, korte productinformatie. Als bezoekers na het lezen van deze informatie geïnteresseerd zijn kunnen zij verder lezen onder de bestelknop. Prima plek, want zo wordt de knop niet over het hoofd gezien. Bovendien is de bestelknop omgeven door veel witruimte. Niks op aan te merken dus.

Conclusie

Webwinkel waggel en vriendjes kan de conversie verhogen door het gebruik van meer opvallende bestelknoppen. Deze vallen nu weg op de drukke productpagina’s. Door te experimenteren met een contrasterende kleur en een andere tekst kun je eenvoudig testen welke button het beste resultaat oplevert.

Over Waggel en vriendjes

In webwinkel Waggel en vriendjes vind je babykleding, mutsjes, kraamcadeaus en schilderijen van Waggel en zijn vriendjes. Waggel is een vrolijke en grappige pinguïn die de wereld als één groot avontuur ziet. Deze fictieve pinguïn is bedacht en vormgegeven door Laura Sterken. Dit artikel is ook gepubliceerd in Checklist Webwinkel, vakblad voor webwinkeliers.
Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief