Richt je webshop in naar de juiste typen online shoppers
Zorg je voor de nodige marketing maar slaat deze niet goed aan, dan kan het zijn dat je je tot de verkeerde doelgroep richt. Niet alle klanten van webshops zijn hetzelfde en het is dan ook niet handig om dezelfde verkoopstrategie voor iedere doelgroep te gebruiken. Verdiep je daarom eerst in de verschillende typen online shoppers, voor je een strategie voor jouw website uitstippelt.
De vijf typen online shoppers
Online shoppers zijn grofweg onder te verdelen in vijf klanttypen. Ik zet ze hieronder voor je op een rijtje, samen met een korte beschrijving van hun doel tijdens het surfen in webwinkels.
1. De prijsbewuste online shopper
Meestal wordt bij het opstellen van een strategie voor een webshop uitgegaan van dit type klant. Toch zijn er minder van dit type online shoppers dan je wellicht denkt. Deze klant wil een scherpe prijs voor het product dat wordt aangeboden. Dit hoeft niet perse de laagste prijs te zijn: als zijn geld maar meer waard is, zoals bij de aankoop van voordeelverpakkingen vaak ook het geval is. Deze klant gaat op verschillende webshops kijken voor een goede aanbieding.
2. De shopper die alleen met het beste genoegen neemt
Deze klant is gefocust op de kwaliteit van het product. Het product moet duurzaam zijn, goed functioneren en het beste product zijn binnen de selectie die aan zijn eisen voldoet. Hij wil geen tweede keus en zal dan ook verschillende webshops en reviewsites afzoeken om er zeker van te zijn dat het product dat hij uiteindelijk kiest het beste is.
3. De shopper die het nieuwste van het nieuwste zoekt
Dit klanttype wil het meest up to date product wat te verkrijgen is en zal dan ook goed functionerende producten wegdoen, wanneer er een nieuwer exemplaar op de markt verschenen is. Dit type klant is eerder geneigd tot aankopen dan andere typen online shoppers, mits je ze het allernieuwste biedt. Ze blijven graag zo goed mogelijk op de hoogte van nieuwe releases.
4. De klant die het product direct in huis wil hebben
Deze persoon weet al precies wat hij nodig heeft. Hij heeft van te voren degelijk onderzoek gedaan en wil het product dat hij op het oog heeft direct kopen en het zo snel mogelijk kunnen gebruiken. Hij wil niet rondkijken en geen prijsvergelijk doen, maar gewoon dat ene product vinden dat hij nodig heeft. Duurt het te lang om je webshop te laden, of is het bestelproces te omslachtig, dan raak je deze klant kwijt.
5. De online shopper die veel waarde hecht aan uitstekende service
Deze klant maakt graag deel uit van een exclusieve groep vaste klanten op je webshop en wil daar erkenning voor. Hij wil zich betrokken voelen bij het bedrijf waar hij koopt. Deze klant kom je voornamelijk tegen in online winkels die luxeproducten zoals kleding en cosmetica verkopen.
Verkoopstrategieën aangepast op je klanten
Nu je weet met welke typen online shoppers je te maken hebt, is het belangrijk dat je weet hoe je deze klanttypen het beste kunt benaderen. Een prijsbewuste klant hecht minder waarde aan de snelheid bij het betalen en andersom zal een ‘type 4-bezoeker’ geen waarde hechten aan die geweldige aanbieding als hij dat product niet nodig heeft.
Laten we beginnen met klant type 1, de prijsbewuste shopper. Wil je voorkomen dat andere klanttypen de producten die ze toch wel kopen voor een lagere prijs afnemen, dan kun je voordeelverpakkingen maken voor je prijsbewuste klant. Ook kun je denken aan acties waarbij je een product weggeeft wanneer een bepaald bedrag wordt besteed in je webwinkel. Dit zijn dingen die een prijsbewuste shopper over de streep kan halen.
Bij klant type 2, die alleen met het beste genoegen neemt, kun je de mogelijkheid tot vergelijken van diverse producten op jouw website aanbieden. Zo kan de klant het in zijn ogen beste product nog gemakkelijker vinden. Daarnaast kun je achtergrondinformatie zoals productfilmpjes toevoegen aan je productpagina.
Klant type 3, de shopper die het nieuwste van het nieuwste zoekt, kun je het beste aan je binden door hem zich in te laten schrijven voor een nieuwsbrief. Zo wordt hij op de hoogte gehouden van de nieuwste producten. Dit kan door inschrijving aan te bieden, maar ook door de klant zich te laten registreren tijdens het bestelproces. Zodra je een nieuw product in je collectie hebt of een nieuwe uitvoering van een bestaand product, stuur je deze klanten als eerste een berichtje.
Klant type 4 wil zijn product snel kunnen kopen en snel in huis hebben, dus een website die snel laadt en een gemakkelijk bestelproces zijn hier belangrijk. Daarnaast kun je overwegen om voor dit type klanten same day delivery aan te bieden, zodat het ze het product dezelfde dag nog in huis hebben.
Klant type 5, die voor uitstekende service gaat, neemt graag een abonnement op een bepaalde productgroep, bijvoorbeeld door elke maand een aantal producten thuis te krijgen tegen een vaste prijs. Daarnaast kun je vaste klanten van dit type belonen met extra voordelen, bijvoorbeeld door lidmaatschap van een club die profiteert van extra kortingen. Zorg ervoor dat deze klant zich speciaal voelt door bijvoorbeeld persoonlijke service aan te bieden en een handgeschreven kaartje bij de bestelling te voegen.
Speel in op de verschillende typen online shoppers
Waarschijnlijk heb je wel een idee van de klanten die jouw webshop bezoeken en kun je deze indelen in een aantal van bovenstaande typen online shoppers. Doe hier je voordeel mee door bovenstaande strategieën toe te passen in je webshop. Dit zorgt niet alleen voor hogere verkoopcijfers, maar ook voor een betere klantervaring. Zo ben jij tevreden en je klanten ook.
Houd jij al rekening met verschillende klanttypen bij het presenteren van je producten? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen, dus laat hieronder je reactie achter!