Run op blauwe hamamdoeken

In 2015 waren hamamdoeken enorm in opkomst. Je weet wel, die dunne, Turkse handdoeken die groot, lichtgewicht en super absorberend zijn. Ideaal voor naar het zwembad, op het strand of gewoon thuis als badhanddoek.

Die mochten natuurlijk niet ontbreken in mijn webwinkel met verzorgingsproducten en verwencadeaus.

Ik vond een leverancier en kocht ze in allerlei kleuren en maten in. Een goede keuze, zo bleek. Want al snel vlogen ze als warme broodjes over de digitale toonbank.

Een tweede en daarna derde bestelling bij de leverancier werden al snel gemaakt. Nieuwe kleuren werden toegevoegd aan de collectie en ook die verkocht ik zonder enige moeite.

Klanten leken niet echt een favoriete kleur te hebben.

Tot die ene week in juli 2016.

Toen gebeurde er iets dat ik niet kon verklaren.

Die hele week werden er alleen blauwe hamamdoeken verkocht. Ze waren niet aan te slepen. Nog nooit zo veel hamamdoeken verkocht als die ene week.

Alle tinten blauw die ik in de collectie had waren in no time uitverkocht en ik kreeg zelfs mails met vragen wanneer de blauwe weer op voorraad zouden zijn.

What the f#ck?

Toen de zoveelste klant belde, vertelde ik haar over mijn verbazing.

Wat bleek nou? Tijdschrift Margriet had in een van hun zomernummers een foto geplaatst van twee blauwe hamamdoeken, met daarbij wat info en de link naar mijn webwinkel.

Aha!

Dat verklaarde de run op de blauwe hamamdoeken.

Beetje jammer dat ik het niet aan had zien komen. Of nou ja, ik had wel verwacht dat ik die periode meer van die handdoeken zou verkopen, maar niet dat juist de blauwe zo populair zouden zijn.

Een aantal maanden daarvoor had ik namelijk een persbericht uitgestuurd. Over, je raadt het al, de hamamdoeken die ik even daarvoor nieuw in mijn assortiment had opgenomen.

Meestal kreeg ik wel terugkoppeling van een redactie als zij iets uit mijn webwinkel geplaatst hadden, maar deze had ik even gemist.

Het versturen van persberichten is een geweldige manier om gratis publiciteit voor je webwinkel te krijgen. Mijn persberichten werden destijds niet alleen opgepikt door redacties van tijdschriften, maar ook door bloggers en websites. Leuk voor je bezoekersaantallen, kan ik je vertellen, en daarnaast een slimme manier van linkbuilding.