Verzendverpakkingen voor je webwinkel: Saaie doos of feestje?
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 december 2014 

Verzendverpakkingen: saaie doos of een feestje op de deurmat?

Je bezoeker heeft een bestelling geplaatst. Doel bereikt zou je denken. Maar je kunt nog meer doen om van jouw klant een fan te maken. Een fan die nog eens terug komt in je webwinkel en die zijn ervaringen met vrienden en bekenden deelt. Fijne bijkomstigheid: je klanten doen je marketing. Zelfs nu online shoppen zo ingeburgerd is wordt er maar in weinig gevallen echt aandacht besteed aan de verzendverpakkingen. De winst is immers al binnen.

De tweede eerste indruk

In wat voor verpakking verstuur jij je producten? Gebruik je zo’n saaie standaard doos, een op maat gemaakte en mooi bedrukte verpakking zoals die van Zalando, of iets daar tussenin? Eigenlijk kun je als webwinkel twee keer een eerste indruk maken. Eerst via je website en vervolgens op het moment dat de klant zijn of haar bestelling ontvangt. Ga maar na: zou je zelf niet positief verrast zijn als de postbode je een prachtig uitziend pakket overhandigt? Of als er een vrolijk gekleurde envelop op de deurmat ligt, tussen alle standaard witte en bruine enveloppen en verpakkingen? De meest opvallende envelop maak je als eerste open toch?

Martje van Velpack.nl geeft als extra tip: maak je pakketje dicht met bedrukte tape met het logo van je webshop erop. Dit is tevens een extra veilige manier van verzending, want zo kan de klant direct zien of het het pakketje niet is open gemaakt door een buitenstaander. Er is namelijk maar één soort tape met jouw logo erop!

Dan de inhoud van de verzendverpakking

Je kunt de producten (mits niet breekbaar) natuurlijk zo in de doos mikken, pakbon erbij en klaar ben je. Besteed je er iets meer aandacht aan, dan zal dat zeker gewaardeerd worden door de ontvanger. Je bezorgt je klanten een instant blij gevoel als je ze verrast met een mooie of bijzondere verpakking. Gebruik bijvoorbeeld mooi vloeipapier in kleuren die passen bij je webwinkel. Voeg een handgeschreven kaartje toe, waarop je de klant bedankt voor de bestelling en meteen vraagt of de klant een review op de site wil achterlaten. Kleine moeite, groot gebaar.

Verras je klant, doe iets dat je concurrenten niet doen. De verzendverpakking is een slimme manier om jezelf te onderscheiden. Ook al wordt het product uiteindelijk geretourneerd, men heeft wél de fijne ervaring van het openmaken van de verpakking. En dat wordt onthouden.

Hoe zit het bij jou?

Hoe zien de verzendverpakkingen voor jouw webwinkel er uit? Saai bruin of wit, of besteed je er meer aandacht aan? Laat hieronder je reactie achter of mail me een foto. Ik vul dit blog graag aan met voorbeelden van mooie verpakkingsmaterialen.

Verzendverpakking Greensweet Stevia

Greensweet Stevia pakt het zo aan. Met mooi inpakpapier, passend bij de huisstijl. Eigenaresse Susan zegt: “Wij krijgen ontzettend veel leuke reacties op onze pakketjes! Mensen zien het als een cadeautje en wie wil dat niet? We doen er vaak ook nog een tester of reep chocolade bij, dat wordt erg gewaardeerd.”

Verzendverpakking NAMED Fashion

Martje van NAMED Fashion gebruikt bedrukte verzenddozen om haar bestellingen in te verzenden. Bij Velpack.nl kun je deze al vanaf 25 stuks bestellen. Ideaal!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Prixos

Door

Prixos

op 31 May 2017

Je kan ook juist de doos heel neutraal houden en dan in de doos een feestje creëren.

Astrid van Kollenburg
Margret

Door

Margret

op 14 June 2017

Het is altijd al een feestje om een pakketje te krijgen, maar hoe je het pakketje afgeeft, is natuurlijk een stuk belangrijker. Een eerste indruk krijg je natuurlijk maar één keer :) Liefs, Margret

Marie

Door

Marie

op 29 March 2018

Wat een ontzettend leuk advies geef je Astrid! Tussen alle saaie witten of bruine dozen moet natuurlijk wat kleur en variatie komen, dat vind ik ook. Oneindig veel verscheidenheid en feest in je brievenbus. Ik denk ook dat postbezorgers hier vrolijker van worden!

Reactie plaatsen